A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés
bigstock-travel-tourism-and-vacation-c-305774461.jpg
vendegek.jpg
bigstock-222522103.jpg
bigstock-Asian-Chinese-couple-Man-and-75007780.jpg
bigstock-people-service-and-holidays-c-211953925.jpg
bigstock-Receptionist-and-businesswoman-337148716.jpg
bigstock-Senior-Couple-Is-Hugging-And-W-299502619.jpg
bigstock-Two-Funny-Caucasian-Little-Pre-362179234.jpg

Az utazás, az élményszerzés, a pihenés iránti vágy a fogyatékossággal élő vendégekben is él. Ahhoz, hogy ez számukra is élvezetes legyen, akadálymentes szolgáltatásokra van szükség.

A fogyatékossággal élő turisták ugyanazokat az élményeket keresik, mint ép társaik. Normál helyzetben ők is egyre aktívabb utazók, így az elmúlt években nőtt az igény az akadálymentes szállások és szolgáltatások iránt. Bár már hazánk is előbbre lépett e téren, a nyugati országokhoz képest még mindig hátrányban vagyunk, és további fejlesztésekre lenne szükség.

Az akadálymentes turizmus ugyanis azt jelenti, hogy olyan szolgáltatásokat nyújtunk, amelyeket mindenki egyenlő módon érhet el.

Nem elég felkészültek a hazai szolgáltatók 

A Magyar Turisztikai Ügynökség felmérést készített arról, hogy a hazai szolgáltatóknak milyen területeken kellene fejleszteniük. Ebből kiderült, hogy a fogyatékossággal élő turisták leggyakrabban az akadálymentes szállodai szobákat, vendéglátóhelyeket, fürdőszobákat és mosdókat hiányolják. Ugyancsak fontos lenne az, hogy a szállásokon képzett személyzet foglalkozzon velük, akik értenek hozzájuk. Emellett ma még kevés az akadálymentesen kialakított közlekedési eszköz is.

A felmérés rávilágított arra is, hogy bár egyre több épület akadálymentes, riasztó berendezést még kevés helyen biztosítanak. Az viszont már pozitív észrevétel, hogy a szállodai személyzet hozzáállása nagyon kedvező a sérült vendégekhez.

Ma már sokféle eszköz, technikai megoldás segíti a látássérülteket, de ezekkel még nemigen lehet találkozni a szálláshelyeken. Ilyenek például

– az olvasókesztyűk (a nyomtatott szöveget vakok által is olvashatóvá alakítja),

– és az okosszemüvegek vagy látószemüvegek (a súlyos látáscsökkenéssel élők szinte ugyanúgy érzékelhetik vele az őket körülvevő világot, mint látó társaik).

Elvétve fordul elő az is, hogy lifteknél, szobáknál Braille-írással is jelöljenek számokat, feliratokat. Vagyis elmondhatjuk, hogy a fizikai akadálymentességet sokszor nem követi még az információs akadálymentesség.

Érdemes tisztában lennünk azzal is, hogy ha értelmi fogyatékos vagy autista vendég érkezik hozzánk, ők mindig kísérővel utaznak, és különleges kezelést igényelnek. A turisztikai szakemberek nem véletlenül hangsúlyozzák: az akadálymentes turizmus megvalósításához mindenekelőtt szemléletváltásra van szükség. Azaz: a viselkedésünkben is akadálymentesnek kell lennünk.

Tippek a fizikai akadálymentesség eléréséhez 

Ahhoz, hogy mozgássérült vendégeket fogadhassunk, a következő szempontokat érdemes figyelembe vennünk:

Visegrád: ahol jól működik a gyakorlat 

A szállodák sokszor nincsenek felkészülve a mozgáskorlátozottak fogadására – mondja Nádas Gábor, a Thermal Hotel Visegrád vezérigazgatója. A gyógyvízzel is rendelkező szállodában 174 szoba található, ebből hármat mozgáskorlátozottak számára alakítottak ki. Itt nincsen küszöb, és tágasak annyira, hogy kerekesszékkel be lehessen férni, meg lehessen fordulni. Ezekben a szobákban lejjebb helyezték el a kapcsolókat, mozgatható a tükör, és van vészjelző a vendégek számára. Ha ezt meghúzzák, akkor a recepciós tudja, hogy fel kell menni segíteni.

– Szállodánknak van saját kerekesszéke is, így ezt a vendégeknek nem fontos hozniuk – árulta el Nádas Gábor. Hozzátette: mivel a hotel nemcsak családbarát, hanem kutyabarát is, a vakvezető kutyát ugyancsak el lehet szállásolni az épületben. A mozgássérült vendégeket a wellness részlegen egy medencébe beemelő szerkezet is segíti, de  többször előfordul az is, hogy egy kolléga kíséri be a vendéget a vízbe.

A hotel számára az akadálymentesség, az egyenlő feltételek biztosítása fontos terület. Ezt bizonyítja az is, hogy van megváltozott munkaképességű munkavállalójuk is. A 90 százalékban látássérült munkatárs masszőrként dolgozik a hotelben, és segítő kutyusa is mellette van. A szálloda dolgozóit folyamatosan képzik a témával kapcsolatban, de Nádas Gábor úgy véli, a társadalom és a család szintjén is többet kellene beszélni a fogyatékkal élők elfogadásáról. 

Szilágyi Katalin