A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Most, az újranyitáskor sokan szeretnének gyorsan képzett szakácsot, pincért találni, de ez nem  könnyű, mivel óriási a kínálat. Egy sablonos álláshirdetés pedig kevés ahhoz, hogy a legjobbak jelentkezzenek hozzánk. Nézzük, hogyan járhatunk sikerrel! 

Az újranyitás óta háromszor-négyszer több a vendéglátóipari álláshirdetések száma a Jófogáson, és még a koronavírus előtti számokhoz képest is másfél-kétszeres a többlet. De az álláskeresők száma is megháromszorozódott. A hirdetésekben feltüntetett órabérek átlagosan 20-25 százalékkal növekedtek. Jól látszódik, hogy a képzett munkaerőt főként béremelésekkel próbálják visszacsábítani a vendéglátóhelyek.

A portál online felméréséből kiderül, hogy a megkérdezett vendéglátóipari egységek közül minden negyedik az összes alkalmazottját elbocsátotta a korlátozások és a kötelező zárva tartás miatt. Az esetek több mint felében pedig a konkurencia még a megmaradó munkaerőt is elcsábította. A válaszadók 42 százaléka így nem számít a korábbi kollégák visszatérésére, noha most a kereslet és a kínálat is felélénkült. Az sem ritka, hogy egy állásra ötvenszeres a túljelentkezés

A jó álláshirdetés olyan, mint egy reklám

A munkaerőhiány a vendéglátás meghatározó problémája már egy ideje. A tapasztalattal rendelkező szakácsok, séfek, főiskolát végzett vendéglátósok külföldre mennek a magasabb bérek, a jobb életszínvonal és a biztosabb állások reményében. A munkaerőhiány pedig nemcsak Budapesten súlyos, hanem vidéken és a “szezonális” balatoni vendéglátásnál is. 

Óriási feladat a jó munkaerő megtalálása és megtartása. Legtöbbször azonban már az álláshirdetéssel gondok vannak. A legtöbb étterem kitesz a közösségi médiába egy sablonos hirdetést és várja a csodát. Érdemes jobban ráfeküdni a toborzásra, ha azt szeretnénk, hogy több és jobb pályázó jelentkezzen. Az első és legfontosabb dolog, hogy vonzóvá tegyük az álláshirdetésünket. 

Íme néhány praktikus tanács.

Legyen az álláshirdetés vonzó, és írjunk bele konkrétumokat!

Először is mutatkozzunk be pár sorban a pályázóknak, hogy kik vagyunk, mióta vagyunk a piacon, mivel foglalkozunk. Gondoljuk át, mik az erősségeink, miért jó és érdemes nálunk dolgozni, és ezt írjuk bele! Ne használjunk olyan közhelyeket, mint például „dinamikus csapat”, szerezz versenyképes jövedelmet!, mert a legtöbb álláshirdetés ugyanezt írja. 

Gyakori hiba, hogy a hirdetésből nem derül ki, hogy a munkahely pontosan hol van. Egy kisebb városban még nem probléma, ha csak a települést adjuk meg, de Budapesten már nem mindegy, hogy melyik kerületben is kéne dolgozni. 

Írjuk bele a hirdetésbe azt is, hogy akit keresünk milyen csapatban fog dolgozni, mi lesz pontosan a feladata, mit várunk el tőle, de azt is, mire számíthat nálunk. Legyünk konkrétak, akár írjuk bele a fizetési ajánlatunkat is. Megemlíthetjük az egyéb juttatásokat, pluszokat, például céges autó, telefon, csapatépítő tréningek, bónuszok, utazások, cafeteria.

Azokat az elvárásokat tüntessük fel, amelyek valóban szükségesek a munkához!

Fogalmazzuk meg, mit várunk el a leendő munkatársunktól! Érdemes alaposan átgondolni, hogy tényleg milyen képességekre van szükség. Melyik az a feltétel, ami elengedhetetlen, és mi az, ami csak “előnyt jelent”. Ha tudjuk például, hogy a pincérnek a munkája során leginkább az angol nyelvet kell használnia, akkor felesleges még egy nyelv ismeretét kérni. Ha nem feltétlenül van szükség rutinra, ne várjunk el több éves szakmai tapasztalatot. És nem biztos, hogy kell a munkához B-kategóriás jogosítvány vagy felsőfokú végzettség sem.

Írjunk mindig igazat, akkor is, ha az nem pozitív!

Törekedjünk az őszinteségre, mert előbb-utóbb úgyis kiderül, ha valamit elsumákolunk. Sőt, még nyerhetünk is azzal, ha őszinték vagyunk, mert így a jelentkező tudja, hogy megbízhat bennünk, számíthat ránk. Ha egy 40 pluszos csapatba keresünk valakit, akkor ne azt írjuk, hogy fiatalos csapat, ha monoton a munka, ne ígérjük azt, hogy nálunk csupa izgalom várja.

Mondjuk meg, kikre számítunk, és azt, kinek nincs helye nálunk!

Megemlíthetünk néhány személyes vonatkozást: például “Várunk, ha szereted, hogy zajlik körülötted az élet”, “ha szeretsz új emberekkel találkozni”. Kevesebben használják azt a felsorolást, hogy kit nem várnak, pedig ez egyrészt kizárja a nem odavaló álláskeresőket, másrészt plusz bátorítást ad azoknak, akiket valójában keresünk. Például: „ne jelentkezz hozzánk, ha nem szeretsz csapatban játszani”, „nem téged várunk, ha nem szereted a rendet és a tisztaságot magad körül”.

Használjunk életből vett fotókat, és legyen könnyen olvasható a hirdetés!

A jó álláshirdetés igényesen néz ki, könnyű olvasni, és akkor is jól látszik minden szöveg és kép, ha mobiltelefonon vagy tableten olvassuk. Fontos, hogy a hirdetés szövege és képi világa összhangban legyen. Emberi, hétköznapi életből vett fényképeket tegyünk a hirdetésbe! Ezek egyrészt felkeltik a figyelmet, másrészt a céges kultúránkat, hangulatunkat is be tudjuk velük mutatni. 

Összefoglalva: egy jó álláshirdetésben közhelyek helyett konkrétumok vannak, és az elvárások mellett az is megjelenik, hogy mit tudunk cserébe nyújtani. Meg tud győzni arról, hogy érdemes nálunk dolgozni, hogy a munkavállalóknak megéri nálunk kamatoztatni a tudásukat. Érződik rajta, hogy értéknek tartjuk a kollégákat és meg is becsüljük őket. 

Hol érdemes hirdetni?

Mielőtt meghirdetnénk egy pozíciót, először beszéljünk a munkatársainkkal! Nagyon hatékony toborzási módszer ugyanis, amikor a jelenlegi dolgozóink ajánlanak nekünk munkaerőt. Ők ismernek minket a legjobban, ők tudják, hogy pontosan mire is van szükség egy megüresedés vagy egy új pozíció esetén. Ismerőseik, rokonaik, barátaik pedig valószínűleg hasonló értékrendet, képességeket képviselnek, mint ők, ezért megbízható jelöltekre számíthatunk rajtuk keresztül.

Használjuk a saját adatbázisunkat is! Előfordulhat, hogy egy korábban elutasított jelölt egy új üresedésre megfelelő lenne. Ilyenkor újra bevonhatjuk a kiválasztási folyamatba.

A nyitott pozíciókat közzétehetjük a közösségi médiában. Itt olyan embereket érhetünk el, akik elkötelezettek irányunkban, így munkavállalóként is nagyobb eséllyel lesznek hűségesek hozzánk. Azért is előnyös a közösségi média, mert a dolgozóink is meg tudják osztani a hirdetést az ismerőseikkel. Ráadásul ma már a jelöltek is utánanéznek egy munkahelynek, hogy mi vár rájuk. Ezért nem mindegy, hogy szöveges és képes tartalmakban hogyan mutatjuk be az éttermünkben zajló munkát, hangulatot, hogy mire számíthat nálunk egy munkavállaló. Fizetett hirdetést is feladhatunk a közösségi médiában, ezáltal a nem aktív álláskeresőket is megszólíthatjuk. 

Hasznosak a nagy álláshirdető portálok, ahol minden aktív álláskereső fent van. A legtöbb portálon nemcsak egy, hanem több hirdetést is feladhatunk, ami jól jöhet egy gyors bővülés esetén. A hátránya, hogy ezeken a felületeken csak az aktív álláskeresőket tudjuk elérni, a váltásban gondolkodókat már csak kisebb arányban.

Ne feledkezzünk meg a saját weboldalunkról sem, itt is közzétehetjük az álláshirdetésünket. A saját karrier aloldalon jelentkezők általában elkötelezettebbek. Ahhoz viszont, hogy ez a toborzási mód sikeres legyen, a weboldalunkat jól karban kell tartani, folyamatosan frissíteni.

Szilágyi Katalin