A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Július végétől alaposan megdrágult a céges autók használata. A kormány döntése alapján ezek kikerültek az üzemanyag-árrögzítés hatálya alól, azaz 480 helyett körülbelül 740 forintért kell tankolniuk. A rendelet azonban adhat egy kiskaput – nézzük meg, jobban járunk-e, ha változtatunk az autóhasználat elszámolásán!

Az utóbbi években egyre több, nagyon gyorsan összerakott jogszabályban találunk hibákat, belső ellentmondásokat. Nem kivétel ez alól az árrögzítés változásáról szóló kormányrendelet sem. A változás bejelentésekor a kormányszóvivő arról beszélt, hogy a magánszemélyek tulajdonában lévő járművekre maradhat meg az ársapka. A rendelet ezzel szemben már arról szól, hogy nem hatósági áras az üzemanyag, ha a járművet a forgalmi engedély szerint nem természetes személy üzemelteti. A benzinkút munkatársa a forgalmi engedélyben tehát nem a tulajdonos, hanem az üzembentartó személyét fogja ellenőrizni. Például nem magántulajdonban van az az autó sem, amit magánszemély használ, de a tulajdonosa még évekig a bank, amitől az autót lízingeljük.

Mást jelent az üzemeltetés és az üzembentartó fogalma is. Előbbi egy szolgáltatás – bármely cég megvásárolhatja a járművei üzemeltetését egy szolgáltatótól. Az üzembentartó pedig a forgalmi engedélybe bejegyzett jogviszony. Valószínűleg erre gondoltak a rendelet írásakor is, csak nem minden helyen került ez a szó a szövegbe. 

Ha az a kérdés, hogy a jármű üzembentartója magánszemély-e vagy nem, akkor megoldást jelenthet, ha a céges járműnél üzembentartót váltunk. A tulajdonos marad a vállalkozás, üzembentartóként pedig bejegyeztetjük a tulajdonost vagy valamelyik más munkatársunkat.

Céges autó: mindent elszámolhatunk, de a tankolás húzós

Vegyünk példaként egy céget, mely egy 2021-es Ford Transit duplakabinos furgont használ. A jármű kétliteres dízel, teljesítménye 125 kW, gyári fogyasztása városban 8 liter. Megpakolva használjuk, több sofőr is vezeti, számoljunk 9 literes fogyasztással. Az autót közepesen sokat használjuk, havonta 3 ezer kilométert közlekedünk vele. 

Az autó a vállalkozás tulajdonában van, így gépjárműadót kell rá fizetni. Ennek az összege ettől az évtől a korábbi duplájára emelkedett, így ez havonta ebben a kategóriában 41.000 forint. A 9 literes fogyasztással havonta elégetünk 270 liter gázolajat, ami mostantól kerekítve 200 ezer forintunkba kerül. Az adóval együtt, kerekítve tehát 240 ezer forint a jármű havi költsége.

Ezt az összeget számla alapján elszámolhatjuk, továbbá elszámolható a jármű javításának és használatának többi költsége is számlák alapján (szerviz, gumi, autópálya stb.). 

És ha gyorsan megváltoztatjuk az üzembentartót?

Osztunk-szorzunk és úgy gondoljuk, hogy az egyik tulajdonost megbízzuk az autó felügyeletével, ő lesz az üzembentartó. Persze az átírásnak is vannak költségei, új biztosítás is kell, de most csak a havi költségekkel foglalkozzunk, az egyszeri tételekkel ne!

Cégautóadót ebben az esetben is fizetni kell, mert az nem az üzembentartótól függ, hanem a tulajdonoshoz kapcsolódik. Tankoláskor viszont maradhat a 480 forintos ársapka. A járműre útnyilvántartást kell vezetni, ez alapján kaphatja meg az üzembentartó a járműhasználat utáni költségtérítést.

A költségtérítést a NAV üzemanyagár alapján kell kiszámolnunk. A 2 literes dízeles jármű fogyasztási normája 6,7 liter. A NAV által elfogadott ár 481 forint literenként. Így üzemanyagra 96.681 forintot számolhatunk el, plusz 45 ezer forintot általános normaköltségként (kilométerenként 15 forint). Az összes elszámolható költség így 141.681 forint lesz. A valós, azaz körülbelül 9 literes fogyasztás alapján az autóra ársapkával 129.600 forintot költünk és a cégautóadót. Más költséget viszont nem számolhatunk el, így a javítás és használat költségei is az üzembentartót terhelik.

Ha szeretnénk a cégautóadót is kikerülni, akkor nemcsak üzembentartót kell váltanunk, hanem el kell adnunk egy magánszemélynek a járművet. Ez már nem olyan egyszerű, főleg akkor, ha az autó egy lízingcég tulajdonában van.

A vállalkozás tulajdonában lévő autó használata így havonta a példában szereplő futással majdnem havi 100 ezer forinttal kerül többe, mintha magánszemély lenne az üzembentartó. Azt kell mérlegelnünk, hogy az egyéb költségek elszámolása miatt érdemes-e megtartani a kocsit cégautóként, vagy jobban járunk, ha útnyilvántartás alapján fizetjük ki a tankolásokat és nem foglalkozunk a többi tétel elszámolásával.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Marad a magas cégautóadó

Júniusban adtuk hírül, hogy a kormány az extraprofit-adók bevezetésével együtt duplájára emelte a cégautóadót is. A nyár eleji rendeletmódosítás az év végéig emelte meg a fizetendő összegeket. Egy hónappal később azonban ez megváltozott: a módosítás bekerült a helyi adókról szóló törvénybe is. Azaz most már nemcsak egy rövid időre, néhány hónapra szól az adóemelés, hanem véglegesnek tekinthetjük, hogy a korábbi összegek kétszeresét kell fizetni cégautóadóként. Az emelt összegek a következők: 

Teljesítmény

Környezetvédelmi kategória 0-4

(Euro 0-2)

6-10

(Euro 3-4)

5; 14-15

(Euro 5-6, tisztán gázas, hibrid és elektromos)

0-50 kW

16.500 helyett 30.500 8.800 helyett 16.000

7.700 helyett 14.000

51-90 kW

22.000 helyett 41.000 11.000 helyett 20.000

8.800 helyett 16.000

91-120 kW

33.000 helyett 61.000 22.000 helyett 31.000

11.000 helyett 20.000

120 kW felett

44.000 helyett 81.000 33.000 helyett 61.000

22.000 helyett 41.000

Cégautóadót a vállalkozás tulajdonában lévő személygépkocsik után kell fizetni negyedévente – beleértve a személygépkocsiként bejegyzett kis furgonokat, áruszállítókat is. Ezek azok a járművek, melyek az árstop alól is kikerültek és mostantól már csak piaci áron tankolhatnak.


Nagy Csaba