A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Az iparűzési adóra vonatkozó szabályok több alkalommal is megváltoztak 2020-ban, s jócskán akadtak végül el nem fogadott ötletek is az adó jövőjével kapcsolatban. Összefoglaljuk a legfontosabb változásokat.

Az iparűzési adó leginkább akkor került 2020-ban a figyelem középpontjába, amikor Parragh László kamarai elnök két évre az adó teljes felfüggesztését javasolta. Tény, hogy a javaslat sok vállalkozásnak komoly megtakarítást jelentene, az önkormányzatokat viszont teljes mértékben ellehetetlenítené. Be kell látnunk, hogy ebből a bevételből fedezik helyben azoknak a kiadásoknak egy jó részét, amelyek nélkül nem tud működni egy település. Lehet, hogy nem fizetnénk adót, de talán nem lenne útfelújítás és közvilágítás sem a telephelyeink környékén. A kamarai elnök javaslatát ismereteink szerint a kormányban sem tárgyalták, így ezt végleg a meg nem valósult ötletek közé kell sorolnunk.

A valódi adóváltozások a fenti javaslatnál kisebb hatásúak, de fontosak a vállalkozások számára.

 Önkormányzat helyett a NAV lett a gazda

Az adófizetést kevésbé érinti, annak lebonyolítását viszont meghatározza, hogy az iparűzési adó ügyintézését kivették az önkormányzatok kezéből (csakúgy, mint 2021-től a gépjárműadót). A helyi önkormányzati adóirodák helyett a NAV-hoz kell benyújtani elektronikus úton a bevallást. Ez azért fontos, mert korábban ahány önkormányzat volt, annyi féle ügyintézést kellett az iparűzési adóval kapcsolatban megismerni. Az iparűzési adó bevallása volt a legutolsó nyomtatvány, amit papíron kellett kitölteni. Ennek és a helyi különbségeknek is tehát vége, egységesen a NAV elektronikus nyomtatványát kell használni (2020-ról a 20HIPA jelű nyomtatványt).

A NAV elektronikus felületén, az eBEV portálon külön találjuk meg az iparűzési adóhoz kapcsolódó információkat egy új, HIPA nevű menüpontban. Jelenleg ez egy funkciót tartalmaz: itt adhatunk állandó meghatalmazást az önkormányzati adóügyek intézésre egy nyomtatvánnyal, azaz így nem kell a könyvelői meghatalmazást külön-külön intézni valamennyi érintett önkormányzatnál.

Több telephely, egy bevallás

Ha egy vállalkozás több önkormányzat területén végez tevékenységet, akkor az adó alapját meg kell osztania az érintett települések között. Mindeddig valamennyi érintett településen külön adóbevallást kellett benyújtani. Ez is egyszerűsödik azzal, hogy nem az önkormányzathoz adjuk be a bevallást, hanem a NAV-hoz, a NAV egységes nyomtatványát használva. Így a telephelyenként külön-külön bevallások helyett egyetlen nyomtatványt kell csak kitölteni és elküldeni.

Megszüntették a feltöltési kötelezettséget

Bár egy vállalkozás több önkormányzat területén végez tevékenységet, akkor az adó alapját meg kell osztania az érintett települések között. Mindeddig valamennyi érintett településen külön adóbevallást kellett benyújtani. Ez is egyszerűsödik azzal, hogy nem az önkormányzathoz adjuk be a bevallást, hanem a NAV-hoz, a NAV egységes nyomtatványát használva. Így a telephelyenként külön-külön bevallások helyett egyetlen nyomtatványt kell csak kitölteni és elküldeni.

Nagy Csaba