Végre megszüntetik a papíron vezetett vendégkönyveket. Egy 2023. januártól hatályos törvénymódosítás szerint a kötelező elektronikus adatgyűjtés mellett az önkormányzatok nem követelhetik meg a papíron vezetett nyilvántartást.
Ma még a legtöbb településen annak ellenére vezetni kell a hagyományos vendégkönyvet, hogy a működés minden adatát elektronikusan is fel kell tölteni az NTAK adatbázisába. Ezt a kötelezettséget nem törvény írta elő, hanem minden településen külön önkormányzati rendeletek. Az önkormányzatok pedig annak ellenére sem módosítottak az előírásokon, hogy az adatokhoz már más úton, elektronikusan is hozzájuthattak volna. Ráadásul mindeddig törvény sem gondoskodott a vendégkönyvek megszüntetéséről. Így tényleg csak a helyi önkormányzaton múlt, hogy megkövetelik-e a hagyományos nyilvántartást is.
A vendégkönyvre egyébként a helyi idegenforgalmi adó beszedése miatt van szükség. Az önkormányzatok meghatározhatják, hogy az adó megállapításához és az adófizetés ellenőrzéséhez milyen dokumentumokat, nyilvántartásokat várnak el. Semmilyen központi szabály nem rögzíti, hogy ennek a vendégkönyvnek kellene lennie. A legtöbb helyen megszokásból ragaszkodtak hozzá, fel sem merült az illetékesekben, hogy ugyanazt az adatot ma már egyszerűbb módon is be lehetne szerezni.
Egy törvénymódosítás most átírta ezt a helyzetet. A helyi adókról szóló törvénybe került be az az előírás, hogy a szálláshely-szolgáltató számára az idegenforgalmi adó nyilvántartására az önkormányzat a kötelező szálláshelykezelő szoftver használatán túl egyéb nyilvántartás-vezetési kötelezettséget nem írhat elő (2022. évi XXII. tv. 26. §.). Teljesen mindegy tehát ettől kezdve, hogy mi van a helyi rendeletekben, a vendégkönyvet januártól nem kell használni. Az önkormányzatok is kizárólag a szoftverekben lévő adatok alapján ellenőrizhetik majd a bevallások adatait.
Nagy Csaba