A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Június közepétől augusztus közepéig tartotta szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzését a Nébih. Az akció keretében mintegy 1200 kereskedőt és vendéglátót látogattak meg, s bevizsgáltak mintegy 1500 különböző terméket. Az összkép viszonylag kedvező, hiszen az 1200 vizsgálatból mindössze 135 esetben kellett eljárást indítani. A legtöbb hibát, például lejárt termékeket a strandbüféknél találták.

Az ellenőrzés végeredménye persze nem volt véletlen, hiszen főleg a turisztikai célpontokat, fürdőhelyeket, fesztiválokat vették célba a nyár folyamán az ellenőrök. Külön célterület volt a Tisza-tó és a Balaton térsége is.

A Nébih beszámolója szerint az össz–kép javult a korábbi ellenőrzésekhez képest. A Tisza-tó térségében 51 kg terméket kellett kivonniuk a forgalomból, ezt kifejezetten jó eredménynek tekinthetjük. Itt 2 eljárás indult lejárt vagy ismeretlen eredetű termékek forgalmazása miatt.

A Balaton környékén is ezek voltak a fő problémák, de általánosnak nem mondhatjuk a gondokat. A jóval nagyobb célterület ellenére a tó körül mindössze 4 eljárást indítottak a Nébih ellenőrei, és 245 kg terméket kellett kivonni a forgalomból. A tipikus probléma nem is a termékekkel volt, hanem a vendéglátás körülményeivel és a munkavégzéssel. Például hiányzott a rovarháló, a személyzet nem mosott kezet rendesen, vagy nem volt igazolható egészségügyi alkalmassági vizsgálatuk.

Kiemelhető problémát a szakemberek leginkább a strandi büféknél találtak. Itt minden előfordult, ami probléma csak felsorolható: lejárt termékek, hiányos higiéniai feltételek, alapanyagok nem megfelelő tárolása, a személyzet egészségügyi alkalmassága is problémás volt. Összesen 48 eljárást kellett indítani a felsorolt problémák miatt. 

Elismeréssel szól ugyanakkor a beszámoló a Futball EB szurkolói zónás vendéglátóiról. Az eseményhez kapcsolódva több mint 200 egységet ellenőriztek, méghozzá igen kedvező tapasztalatokkal. A többségnél rendben volt az alkoholos italok árusítása, a nyomon követhetőséget számlákkal tudták igazolni, s nem volt gond az italok helyszíni vizsgálatával sem (azt nézték, vajon a vendéglátós felvizezte-e a terméket). A leggyakoribb hiba itt is a dolgozók egészségügyi könyvének a hiánya vagy hiányos vezetése volt, esetleg a hideg és meleg ételeket is felszolgáló létesítményekben az előkészítő helyiségek hiánya okozott néha problémákat.

Vizsgált a hatóság a nyáron őstermelőket is, különösen a szezonra jellemző görögdinnye-árusokat vették vizsgálat alá. Összesen 526 tétel gyümölcsöt vizsgáltak meg tüzetesebben 461 forgalmazónál, s ezek közül mindössze 20 esetben emeltek kifogást például nem megfelelő jelölések vagy a nyomon követhetőség hiánya miatt. Higiéniai problémák miatt egy esetben kellett eljárást indítani.

Nagy Csaba

Vélemény, hozzászólás?