A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Egy  éve még úgy tűnt, hogy van egy igazán jó és korszerű megoldás arra, hogy a kártyás fizetéseknél ne tűnjön el a borravaló: egy olyan kártyaelfogadó terminál, amin a vendégek beállíthatják, hogy mekkora borravaló kerüljön a számlára. A Versenyhivatal azonban nem így látta, és 20 milliós bírsággal büntette a fejlesztést.

Kártyás fizetésnél nehezen kezelhető a borravaló. A kártyaolvasóba azt az összeget írhatjuk be, amit a pénztárgép mutat. A vendég így fillérre pontosan fizet, fizetés után pedig már nem fog apró után kotorászni a zsebében. Mit tegyünk?

Úgy tűnt, hogy egy új fejlesztés ebben sokat segíthet. A Hellopay nevű, készpénz nélküli fizetést lehetővé tevő rendszert főleg fiatalokat megszólító, nagy rendezvényeken használják, de egyre több szórakozóhely is alkalmazni kezdte. A Hellopay kártyaelfogadó terminálja ugyanis kezelni tudja a borravalót is.

A kártyaolvasó mellett a vendég ott lát a pulton egy tabletet. Annak a képernyőjén állíthatja be, hogy mennyi borravalót akar adni a felszolgálónak. Látja a számla összegét, s választhat, hogy ehhez 0-10-15 százalékot akar-e még hozzátenni. Beírhat saját összeget is, de a többség az előre felajánlott lehetőségek közül választ. És ahogy látjuk, választhatja a nullát is, azaz nem ad borravalót.

A program fejlesztői szerint a felhasználók 54 százaléka ad így borravalót, s ez összességében 7-8 százalékkal emeli meg a hely bevételét. Jónak tűnt ez a lehetőség, csakhogy tavaly a Gazdasági Versenyhivatal megvizsgálta az alkalmazást és két fő problémát talált.

Az első maga a terminál működése. A Versenyhivatal szerint ez szinte kikényszeríti a borravalót. A fizetéshez érkező vendég úgy érzi, hogy ezt elvárják tőle. A nyomást fokozza, hogy mások is láthatják a fizetési folyamatot, azt, hogy hány százalék borravalóval jutalmazza a személyzet munkáját.

A másik probléma az volt, hogy a programban a 10 százalékos borravalót állították be alapértelmezettként. A vendég úgy érezhette, hogy a borravaló fizetése az alap elvárás, s akkor viselkedik az átlagtól eltérően, helytelenül, ha nem fizeti ki a program által ajánlott 10 százalékot. Sőt, ha nem foglalkozott a borravalóval, akkor a program automatikusan hozzáadta a 10 százalékot a számla végösszegéhez.

A Versenyhivatal törvénysértőnek találta ezt a gyakorlatot és eltiltotta tőle a szolgáltatót. A terminált lehet használni a jövőben is, de meg kell változtatni a programot, nem lehet alapértelmezettként beállítani a borravaló fizetését. Módosítani kell a tájékoztatást is, amit a vendég fizetés előtt a terminálon megtekinthet. A változtatásra kötelezés mellett a GVH 20 millió forint bírságot is kivetett a szolgáltatóra.

A jövőben tehát továbbra is lehet ilyen és hasonló megoldásokat használni, csak arra kell vigyáznunk, hogy nem tehetjük automatikussá, főleg nem kötelezővé a borravaló fizetését.

Nagy Csaba