A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Megjelent az új pénztárgépes rendelet, ami már az internetes nyugtát kibocsátó e-pénztárgépek működésének a szabályait is tartalmazza. Vendéglátásban, szálláshely-szolgáltatásban továbbra is valódi pénztárgépeket kell majd használnunk, de olyat, ami képes internetes nyugtát előállítani. Három év haladékot kaptunk, legkésőbb 2028 nyaráig kell lecserélni az összes pénztárgépet új típusú készülékekre.

Az e-nyugta bevezetése jelenti azt az újdonságot, ami kikényszeríti a pénztárgépek szabályainak és maguknak a pénztárgépeknek az átalakulását is. Az e-nyugta kizárólag elektronikus formában létező nyugta lesz. Nem kell kinyomtatni, csak a vevő kifejezett kérésére. A nyugta egy elektronikus nyugtatárba kerül, itt tudja a vevő interneten megtekinteni, lementeni, akár utólag is nyomtatni a bizonylatot. 

Az e-nyugta megjelenése átalakítja a pénztárgépeket is, hiszen a mai készülékek nem tudnak ilyen bizonylatot előállítani. Sajnos ez azzal jár, hogy az országban működő valamennyi pénztárgépet le kell majd cserélni – kérdés, mennyi időt hagynak a vállalkozásoknak az átállásra, az új eszközök beszerzésére. Ezt is bemutatja az új rendelet (előrevetítve: nem túl sokat). 

Ahol most van pénztárgép, ott kelleni fog a jövőben is, méghozzá új

A jövőben kétféle pénztárgép működhet:

A hardver alapú azt jelenti, hogy ugyanúgy, mint most, a vállalkozásnak egy saját gépet kell üzemeltetnie. Ez a kötelezettség nem változik lényegesen a jövőben, csak másfajta gépre lesz szükség. (Az új rendelet 7. mellékletében találjuk meg azoknak a tevékenységeknek a listáját, ahol továbbra is szükség lesz a hagyományos jellegű, hardver alapú pénztárgépekre. A lista másnak tűnik, mint a mostani előírás, de csak azért, mert a tevékenységet már az új, TEÁOR ’25-ös kódok alapján állították össze és részletesebben sorolták fel, mint a korábbi jogszabály. A mai kötelezettséget a 48/2013. NGM rendelet mellékletében találjuk. Tartalmi különbséget nem találunk a két lista között, azaz a pénztárgép használatára kötelezettek köre ugyanaz marad.)

A csak interneten, felhőben működő pénztárgépek olyanok lesznek mint a mai internetes számlázóprogramok. Kell hozzá egy számítógép, tablet vagy telefon, s internet keresztül tudjuk elérni a szolgáltatást. Nem kell sem külön eszköz, sem letölthető program hozzá. Az ilyen felhőalapú e-pénztárgéppel az adhat majd nyugtát, aki ma nem kötelezett pénztárgép használatára. Tehát például egy vendéglő vagy panzió nem válthatja ki a meglévő pénztárgépét ilyen szolgáltatással. Ott továbbra is saját gépet kell használni. A felhő alapú megoldást azok alkalmazhatják, akik ma papír nyugtát állíthatnak ki. Fontos, hogy az ilyen pénztárgép használatára ugyanazok a szabályok lesznek érvényesek, mint a hagyományosra. Azaz napi nyitást, napi zárást kell végezni, pénztárolót kell hozzárendelni és egyeznie kell a pénztárgépen szereplő és a kasszában valóban ott lévő pénz értékének. Tehát hiába csak egy internetes programot használtuk, annak ugyanúgy kell működnie, mintha ott lenne a kezünkben az eszköz. Pénztárgépnaplót is ugyanúgy kell vezetni, azzal a különbséggel, hogy a napló is elektronikus formában működik majd, nem papír alapon vezetjük.

Az e-pénztárgépek mindkét típusa elektronikus nyugtát bocsát ki. Ahogy írtuk, nyomtatni csak a vevő kérésére kell. Nem kell nyomtatni a saját nyilvántartáshoz sem. A vállalkozásnak tehát nem kell papíron nyugtákat tárolnia. A központi nyugtatárban lehet ezeket megtalálni. A NAV fogja 10 évig tárolni az adatokat. A vállalkozás azzal teljesíti a megőrzési kötelezettségét, hogy a nyugta bekerül a NAV-os nyugtatárba.

Júliustól már csak új típusú pénztárgépet lehet venni

A fentieknek megfelelő e-pénztárgépet először idén júliustól használhatunk. Nyártól ez tehát teljesen elfogadott, működő megoldás lesz, de egyelőre még nem kötelező az alkalmazása. Egyelőre párhuzamosan működik a két rendszer. Aki tehát pénztárgép használatára kötelezett, egyelőre két lehetőség közül választhat:

Új, hagyományos pénztárgépet azonban július elsejétől nem lehet forgalomba helyezni. Ezzel szorítják rá a vállalkozókat a régi készülékek cseréjére. Aki tehát új vállalkozást indít, új üzletet nyit, vagy hiba miatt új pénztárgépet kell vásárolnia, annak nyártól már nem lesz választási lehetősége: csak az új, hardver alapú e-pénztárgépet választhatja. 

Az e-pénztárgép használata végül 2028. július 1-től lesz kötelező. Aki pénztárgép használatára kötelezett, az ettől a dátumtól már csak hardveralapú e-pénztárgépen adhat ki nyugtát. Tehát eddig kell kötelezően kivezetni, lecserélni a régi pénztárgépeket. A csere költségével számolni kell, egyelőre szó sincs arról, hogy az állam bármilyen támogatással segítené ezt a folyamatot.

Nem lehet majd kézi nyugtát írni

Változás előtt áll az is, aki nem kötelezett pénztárgép használatára. A ma érvényes szabályok szerint július elsejétől nyugtát nem írhatunk papír alapon. A kormány ugyan bejelentette, hogy ezt a határidőt 2026. szeptemberig kitolják, de erről még nem jelent meg jogszabály. Ez tavaszra várható. Tehát vagy júliustól, vagy jövő év szeptemberétől csak elektronikus nyugta állítható ki. Vállalkozóként tehát választhatunk, hogy

Papír alapú, hagyományos nyugtát csak akkor szabad majd írni, ha technikai okok miatt az elektronikus szolgáltatás nem elérhető, például áramszünet vagy műszaki hiba miatt. 

Újdonság lesz az is, hogy a nyugtának a mostanihoz képest sokkal több adatot kell tartalmaznia. A mostani adatokon túl szerepeltetni kell rajta a termék vagy szolgáltatás megnevezését és mennyiségét, illetve az áfa mértékét is.

Nagy Csaba

Vélemény, hozzászólás?