A turisztikai tárhelyszolgáltató internetes oldalán még mindig nem jelent meg a hivatalos lista azokról az okmányolvasókról, amiket a szállásadóknak be kellene szerezni az adatszolgáltatáshoz. Pedig januártól kötelező lesz ezeket a készülékeket használni. Mi mindenesetre utánajártunk, milyen termékek vannak a piacon, és hogyan működnek.
Mint arról lapunk elsőként beszámolt, egy kormányrendelet szerint januártól a vendégek adatait már digitálisan kell felvenni, nem pedig kézzel, a bemutatott iratokból. Ez azt jelenti, hogy olyan szkennert kell használnunk, ami beolvassa az útlevelek és igazolványok adatait. Ezeket pedig a szálláshely-kezelő szoftveren keresztül továbbítjuk a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) rendszerébe.
A rendelet szerint a turisztikai tárhelyszolgáltató közzéteszi majd az internetes oldalán az okmányolvasóra vonatkozó műszaki elvárásokat, s ad egy listát azokról az eszközökről, amiket elfogadnak a szálláshelykezelő programhoz. Vagyis vásárolni is csak ezekből tudunk majd. De se a leírás, se hivatalos lista nem jelent meg lapzártánkig. Mivel vészesen közeledik a január, megkerestük a Magyar Turisztikai Ügynökség sajtóosztályát, tudnak-e valamilyen információval szolgálni ezzel kapcsolatban, de a kérdéseinkre többszöri megkeresésünk ellenére sem kaptunk választ. Például arra, hogy a kisebb szálláshelyeknek is be kell-e szerezniük ilyen okmányolvasót, vagy a Vendégem.hu oldalon keresztül továbbra is rögzíthetik az adatokat.
Bár a válaszokra egyelőre még várnunk kell, megnéztük, hogy néznek ki, és mit tudnak ezek a digitális eszközök.
Mire jó a digitális okmányolvasó?
– A digitális okmányolvasóval a szálláshelyek automatizálhatják az adatok rögzítését, amit a készülék pontosan és gyorsan végez el, ezáltal is fokozhatják a vendégélményt. Például amikor egy 40 fős turistacsoport érkezik, akkor az egyes vendégek adatait az okmányolvasóval néhány másodperc alatt rögzíteni tudják – fogalmazott lapunknak Hennel Tamás, a Budapest Mikroelektronika Rt. igazgatója.
Ők az egyetlen olyan magyar vállalatcsoport, amelyik okmányolvasó gyártással foglalkozik, ráadásul nemzetközi tekintetben is piacvezetők, elsősorban külföldön értékesítik a termékeiket. Ez egy viszonylag szűk piac, kevés gyártó és termék van a világon. Az okmányolvasókat elsősorban ott használják, ahol fokozott ellenőrzésre van szükség. Például határellenőrzéseknél, bankokban, vagy a szálláshely szolgáltatóknál, ami egyre nagyobb területet jelent. – Az Egyesült Államokban ma már egy szállodai bejelentkezés során nem feltétlenül találkozik a vendég a személyzettel. A folyamatot gyakran automatákon keresztül végzik el, ami sok esetben okmányolvasókat tartalmaz – jegyzi meg az igazgató.
Mint mondja, az okmányolvasó két fő feladatot tud ellátni. Az egyik, hogy kiolvassa az okmány felületén vagy a chipben tárolt adatokat, majd ezeket digitális formában át tudja adni a szálláshely által használt szoftvernek. Mindezt gyakorlatilag 100 százalékos pontossággal teszi. Ezután az adatok átkerülhetnek a szálláshely adatbázisába, s majd a számlázáshoz és egyéb feladatokhoz lehet használni. A másik feladata, hogy ellenőrzi az okmány érvényességét, megvizsgálja, hogy nem járt-e le. Egyes típusok azt is ellenőrizni tudják, hogy az infra és uv fényben látható azonosítójelek megfelelnek-e az előírtaknak, azaz hogy az okmány eredeti-e.
Többféle megoldás van
Fontos, hogy az okmányolvasót össze lehessen kapcsolni a szállodai szoftverrel, hiszen az adatokat ide kell feltölteni. Erre többféle megoldás létezik. – Van olyan okmányszkenner, ami olyan mint egy nyomtató, és egy USB-csatlakozással bármilyen számítógéphez csatlakozni tud. A leolvasott adatokat az olvasó a számítógépen futó szállodai szoftvernek adja át, ami végzi a vendégek nyilvántartását – magyarázta Hennel Tamás.
De léteznek olyan okmányszkennerek is, amelyekben már van egy kis számítógép is, így az okmányolvasó maga is tud adatokat tárolni. Vagyis nincs szükség USB-csatlakozásra, hanem az okmányolvasó a számítógépes hálózaton keresztül el tudja juttatni az adatokat.
A digitális okmányolvasókat könnyű kezelni. A készülék üvegfelületére egyszerűen csak rá kell tenni az okmányt, ami ezt automatikusan érzékeli, és pár másodperc alatt leolvassa az adatokat.
A készülékek ára attól is függ, hogy milyen adatokat kell ellenőrizni. A legdrágább megoldás nagyságrendileg 1000 euró körül van, de vannak jóval olcsóbb eszközök. Ezek az egyszerűbb, úgynevezett „lehúzós” (swipe) kártyaolvasók, amik ugyan csak korlátozott adattartalmat képesek kiolvasni, és nem alkalmasak az eredetiség megállapítására.
A digitális recepció
A Budapest Mikroelektronika Rt. idén dobta piacra Digitális Recepció elnevezésű termékét, ami egy digitális okmányszkenner és szoftver együtt. Pillanatok alatt leolvassa az adatokat (név, születési dátum, cím, érvényesség stb.). Majd ezeket automatikusan továbbítja a szálláshely szoftverének, miközben ellenőrzi az adatok eredetiségét is. A terméket már szinte minden hazai szállodai szoftvert fejlesztő cég beépítette a megoldásaiba. 2019-ben pedig elnyerte el az Év Innovációs Termékdíját is a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége pályázatán.
Hennel Tamás úgy látja, itthon eddig azok a kisebb szállodák-panziók voltak nyitottak az ilyen digitális megoldásokra, ahol törekednek az új, korszerű rendszerek kialakítására. Elsősorban az ügyfélélmény fokozása és a pontosabb adatgyűjtés miatt ruháztak be a rendszerbe. Bár több nagy szállodaláncban is tesztelték, és kisebb mennyiségben el is indították az okmányolvasók bevezetését, sokan inkább kivárták, hogy a rendeleti háttér pontosan hogyan alakul majd.
Mindenki a turisztikai szolgáltató lépésére vár
Mint az igazgató elmondta, a Digitális recepció weboldalát még akkor indították el, amikor a kormány augusztusban megjelent rendelete még nem volt érvényben. Több mint 100 terméket vásároltak már tőlük a hazai megrendelők. Magyar gyártók lévén versenyképes megoldást tudnának biztosítani a szálláshelyeknek. Jelen pillanatban azonban nem tudni, hogyan tudnak megfelelni a rendeleti előírásnak, és hogy a megrendelőik használhatják-e a majd a terméküket.
Szilágyi Katalin