A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

A kis- és középvállalkozások nagy része nem ismeri a különböző informatikai lehetőségeket. Sokan ezért sem mernek belevágni a digitális fejlesztésekbe. Pedig néhány okos megoldás megkönnyítheti a munkánkat. Ha pedig bizonytalanok vagyunk, a Modern Vállalkozások Programja segíthet.

 Miközben az életünket átjárja az elektronikus világ, vállalkozóként nem igazán használjuk ki az ebben rejlő lehetőségeket. A vállalati digitalizáció terén Magyarország a sereghajtók között van. Ráadásul a legtöbb magyar vállalkozás nincs tisztában a folyamatai hatékonyságával sem. Akik szeretnék átlátni, hogy “hányadán is állnak”, legtöbbször Excel-táblákból tájékozódnak. Bár többekben megvan az igény arra, hogy digitális útra lépjenek, nem tudják hogyan tegyék meg az első lépést. Ebben segíti a vállalkozásokat csaknem 5 éve a Modern Vállalkozások Programja (MVP), amit a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közösen indított.

Mit nyújt a program?

A kezdeményezés a hazai vállalkozások infokommunikációs fejlesztéseit támogatja. A program keretében egy díjmentes tanácsadáson felmérik cégünk működését, és rávilágítanak a problémáinkra, hiányosságainkra. Végül ezek alapján kapunk egy digitális fejlesztési tervet. – A tanácsadók által készített kérdőíves felmérés egy hiánylista, problématérkép és egyben kiindulási pont is. A fejlesztési terv pedig már a konkrét megoldásokat tartalmazhatja. A megvalósítás már egy hosszú és nem mindig könnyű szakasz. Alkalmazni kell az új szoftvereket, és folyamatosan vissza kell mérni a teljesítményt, eredményességet. Céltalan, indokolatlan fejlesztésekre nem ösztönözzük a cégeket – mondta lapunknak Koleszár Péter, a program vezető infokommunikációs tanácsadója.

A fejlesztésekhez egy informatikai termékkatalógusból kedvezményesen vásárolhatunk minősített digitális eszközöket, szoftvereket: vállalatirányítási rendszereket, üzleti szoftvereket, szolgáltatásokat (például online marketing terv kidolgozása). (Ezeket itt lehet megnézni: bit.ly/termekkatalogus)

A program keretében egyelőre – a járványhelyzetre tekintettel – online eseményeket szerveznek, ahol szakértőktől kérdezhetünk különböző témákban. Emellett működik egy szemléletformáló aloldal, ahol az alapvető fogalmakkal ismerkedhetünk meg (bit.ly/szemléletformálás). Ha részt veszünk a programban, tájékoztatást kapunk azokról a pályázatokról is, amelyeken infokommunikációs fejlesztésekhez nyerhetünk forrást.

Sokan bizonytalanok és félnek a változásoktól

Koleszár Péter szerint a legfontosabb és talán legnehezebb dolog lebontani azokat a gátakat, amik miatt nem mernek belevágni a cégek a digitalizációba. – A bizonytalan vállalkozások elsősorban forrás- és/vagy időhiányra hivatkoznak. Ez utóbbi a helytelen időgazdálkodásra, vezetési- szervezési kérdésekre vezethető vissza. Sok vállalkozás attól is fél, hogy a versenytársak vagy a hatóságok közvetlenül hozzáférhetnek majd az adataikhoz. Így támadhatóvá, átláthatóvá válnak. Ez azért is meglepő, mivel a vállalkozások jelentős része igencsak elhanyagolja az információbiztonsági kérdéseket. A tudás hiánya, a rutin, a generációs akadályok, a munkatársak ellenállása is hozzájárul, hogy nem kezdenek fejlesztésekbe – fogalmazott.

Vannak ugyanakkor nyitott vállalkozások, amelyek már felismerik a problémákat. Ha  pontosan nem is tudják beazonosítani azokat, de már közelebb járnak a gyakorlati megoldásokhoz. Nekik elég csak megvilágítani az esetleges hibákat és a megoldásukhoz eszközöket adni. Az is előfordul, hogy egy cég túl gyorsan és nagyot akar változtatni. Ez kudarchoz vezethet. A tanácsadók abban is segítséget tudnak nyújtani, hogy a legkedvezőbb megoldást sikerüljön megtalálni. – A digitalizáció egy speciális szakterület, amit külső segítség bevonása nélkül nem lehet önállóan kezelni. Pedig ezzel a témával előbb-utóbb, de inkább előbb mindenki találkozik – hangsúlyozta a szakember.

Rájönnek lassan a cégek, hogy fontos a digitalizáció

A digitalizációval a vállalkozások versenyképesebbé válhatnak, és felkészülhetnek olyan váratlan helyzetekre is, mint például a mostani vírus időszak, amelyben a digitalizált működés elengedhetetlenné vált. Ez leginkább a kisvállalkozásokat érte váratlanul. Az első időszakban a feltételek megteremtése okozta a gondot, majd megjelentek az adatbiztonsággal kapcsolatos félelmek. Koleszár Péter szerint ma már sokkal felkészültebbek a cégek, egy esetleges átállást sokkal rugalmasabban tudnának kezelni.

Bátran vegyük igénybe a program lehetőségeit, hiszen a digitális fejlesztések jelentősen modernizálják a működésünket. Az eszközök és módszerek bevezetése azonban akkor lesz eredményes és hatékony, ha az adatokat, információkat fel is tudjuk használni az üzlet fejlesztésére. Ennek a módszereiről és lehetőségeiről is igyekeznek majd tájékoztatni a program tanácsadói. Mint Koleszár Péter hozzátette: a digitális fejlesztéseket segítő pályázatok egyelőre lezárultak, de várhatóan az őszi időszakban újra elérhetővé válnak ezek a források.

Bővebb információ és jelentkezés a programra: a vallalkozzdigitalisan.hu oldalon.

A turisztikában is elérhető a program

 A szakember kiemelte: a turisztikai vállalkozások is igénybe vehetik a program valamennyi szolgáltatását. Az elmúlt hónapokban számos szálláshelynek segítettek a kötelező online vendégnyilvántartás (NTAK) bevezetésében. De a Kisfaludy Program keretében vállalt, digitalizációhoz kötődő fejlesztések megvalósításában is közreműködtek a program tanácsadói.  

 Azokat a cégeket, amelyek már korábban belevágtak a digitalizációba, kevésbé érintette súlyosan a járvány miatti válság – derül ki a Magyar Telekom megbízásából az eNET által végzett felmérésből. A kutatás szerint a járvány időszaka alatt fontossá vált az online számlázási, vásárlási és kapcsolattartási lehetőség. Nőtt a jelentősége az internet minőségének, gyorsaságának, hogy elegendő-e a sávszélesség. Felértékelődtek a digitális alkalmazások. Csökkentek az online működéssel szembeni ellenérzések. Sokan rájöttek, hogy ez költséghatékonyabb megoldás. Az online munka applikációkat a kis és középvállalkozások 30 százaléka kezdte használni, 8 százalékuk vezette be a készpénzmentes fizetési lehetőséget, indított chatbotot vagy hírlevelet, 7 százalékuk pedig webshopot nyitott. A megkérdezettek 41 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a járvány után is marad ebben az üzemmódban, s csak 4 százalékuk tér vissza a vírus előtti működéshez. A vállalkozások 56 százaléka a vírushelyzet után is nagy hangsúlyt kíván fektetni a digitális fejlesztésekre, 23 százaléknak pedig ez lesz az első dolga.

Szilágyi Katalin