Szeptember helyett januárban indul a részletes turisztikai adatszolgáltatás

Szeptember helyett januárban indul a részletes turisztikai adatszolgáltatás

Kötelező lett az ingyenes szoftver használata

Tavaly év végéig kellett mindenkinek csatlakozni a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ rendszeréhez (NTAK). Szeptembertől indult volna a részletes vendégadatokat is tartalmazó adatszolgáltatás. Ezt most jövő januárra halasztották. Az új dátum tehát 2021. január elseje, ekkortól kell valamennyi szállóvendég adatait kötelezően feltölteni a NTAK tárhelyére.

Valójában kétféle adatszolgáltatásról beszélünk. A NTAK statisztikai adatokat rögzít már év eleje óta, a rendszernek ez a fele már működik. A részletes vendégadatokat azonban a programnak egy külön tárhelyre is fel kell töltenie. Ehhez az adatbázishoz fog majd a rendőrség is hozzáférni. Ez szeptember elsejétől működött volna, a mostani törvénymódosítás azonban januárra halasztotta.

A lényeg azonban változatlan: bejelentkezéskor rögzíteni kell a központi tárhelyen a vendég személyes adatait. Ehhez el kell kérni tőle valamilyen személyi okmányt. Az iratot nem másolhatjuk le, nem tárolhatjuk, csak betekintésre kérhetjük el. Az adatokat az okmány alapján kell rögzíteni. Ha az okmány nem tartalmaz valamilyen adatot, akkor azt ki kell hagyni, bemondásra nem írhatunk be semmit (például a jogosítvány is megfelelő okmány, de az nem tartalmazza az anya nevét).

Nagyon fontos: ha valaki nem hajlandó bemutatni valamilyen személyes okmányát a bejelentkezéskor, akkor nem adhatunk neki szállást.

Amit elfogadhatunk, az a személyi igazolvány, a jogosítvány és az útlevél, továbbá EU-n kívüli állampolgár esetén a vízum és a tartózkodási engedély lehet. (Azt az okmányt kérjük, amivel beléphetett Magyarországra!)  

A szállás elfoglalásakor rögzíteni kell a következőket:

– a vendég családi és utónevét

– születési családi és utónevét

– születési helyét és idejét

– nemét, állampolgárságát

– anyja születési családi és utónevét

– személyazonosító okmányának, útlevelének a számát

– EU-n kívüli ország polgára esetén: ha az útlevélben van vízum, akkor írjuk be annak a számát, vagy tartózkodási engedély számát, a beutazás időpontját és helyét

– a szálláshely címét

– a szálláshely igénybevételének kezdő és várható befejező időpontját, valamint

– a tényleges befejező időpontját.

Ezeket az adatokat az adatszolgáltatás céljából kezelhetjük. Az adatokat a szállás igénybevétele utáni naptári év végéig szabad tárolni, azután törölnünk kell a saját nyilvántartásunkból az adatokat, meg kell semmisíteni a kitöltött űrlapokat. (Ez a feltétel változott, a korábbi előírás szerint a rögzítéstől számított egy évig tarthatott volna az adatkezelés ideje).

Kötelező lett a program

Továbbra is él az a lehetőség, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség a kisebb szállásadóknak ingyen biztosítja az adatszolgáltatáshoz szükséges szoftvert (ez az Én Vendégszobám nevű program). A programot azok kapják, akik legfeljebb 8 szobát üzemeltetnek 16 férőhellyel. Újdonság azonban, hogy az Én Vendégszobám szoftver használata nekik már nemcsak ajándék, hanem kötelező is. Más programot nem is lehet használni 8 szoba és 16 férőhely alatt, ezzel kell az adatszolgáltatást teljesíteni.

Az is megmarad, hogy az adatszolgáltatás mellett nem kell külön nyilvántartást vezetni a helyi idegenforgalmi adó bevallásához. Ez kiegészült azzal is, hogy nem kell az EU-n kívülről érkező vendégekről sem külön vendégkönyvet vezetni, ezt az előírást is teljesítjük a szálláskezelő szoftverrel.

A cikket teljes terjedelmében a Hazai Vendégváró 2020. augusztusi számában olvashatják.

Nagy Csaba