A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Fél évet még várni kell a külföldi vendégekre 

Ha a fővárosban nincs turista, akkor Egerben, Hévízen sem lesz. Így a vidéki turizmus alakulására is hatással van, hogy a járvány után Budapest újra vonzó lesz-e a turistáknak. Nyáron már talán érkeznek majd külföldi vendégek a fővárosba, de érdemi turizmust csak jövő év tavaszra várnak a szakemberek. Addig is sok feladat lenne.  

Kétségtelen, hogy a hazai turisztikai iparágon belül a koronavírus járvány legnagyobb vesztese Budapest. Az újraindulásra még várni kell. Leghamarabb nyáron számíthatunk külföldi turistákra, de nem akkora mértékben, mint korábban. Érdemi turizmus pedig csak 2022 tavaszán várható a fővárosban – hangzott el a Terítéken Budapest turizmusa című webináriumon, amit a Turizmus Online szervezett. Faix Csaba, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. vezérigazgatója szerint csak lassú visszaépülésre lehet számítani, az újraindulásig pedig alapozásra van szükség, hogy ott lehessünk a startvonalnál. A következő hat hónapot arra kell felhasználni, hogy a főváros a visszaérkezőket fogadni tudja. Ehhez erősíteni kell a marketinget, és be kell pótolni a digitális lemaradásokat. Például a Budapest kártyát online formában is elérhetővé kellene tenni, mert ez a covidos időszak után előnyt jelent.

Új célközönség megszólítása a cél

– Hosszú távon olyan turisztikai stratégiát kell adni a fővárosnak, hogy az itt élők szeressék és jól érezzék magukat benne, és az idelátogatók is – hangsúlyozta a szakember. A cél az, hogy Budapestre ne csak a bulituristák jöjjenek, hanem olyan vendégek is, akik többet költenek és a magasabb kultúrára kíváncsiak. Nekik meg kell mutatni Budapest minőségi arcát, és olyan programokkal, lehetőségekkel kell megszólítani őket, hogy később a családjaikkal is visszatérjenek.

A főváros új márkáját három pillérre építené a Budapest Brand Zrt.

– Az egyik a sokszínűség, a sokközpontúság. Azt szeretnék elérni, hogy a turisták ne csak az  I. és az V. kerületre fókuszáljanak, hanem megnézzék például a Naplás tavat, a Budafoki pincesort vagy a Normafát. Budapestnek ugyanis sok központja és sok érdekes arca van.

– A második pillér a biztonság. Vagyis meg kell mutatni a vendégeknek, hogy nemcsak olyan zsúfolt helyeken turistáskodhatnak, mint a Mátyás templom környéke, hanem szellősebben is. Ez a járvány utáni időszakban jó üzenet.

– A harmadik pedig a fenntarthatóság, a zöld uticélok, ami versenyelőnyt adhat a fővárosnak.

A célközönség lecserélése persze nem megy egyik napról a másikra. Másrészt a jelenlegi járványhelyzetben nem lehet válogatni, jó, ha egyáltalán jön turista. Most mindenkinek azon kell dolgoznia, hogy legalább azok a turisták visszatérjenek, akik körében eddig is népszerű volt Budapest.

Össze kell kötni a fővárost belföldi célpontokkal

A turizmus újraindulásában nagy szerepük van a beutaztatással foglalkozó utazási irodáknak is. Faix Csaba szerint érdemes lenne összekötni Budapestet más belföldi célpontokkal is, és összetettebb élménycsomagokat kínálni a turistáknak. Fontos egységesen megmutatni nekik, hogy biztonságos Magyarországra és Budapestre utazni, és milyen szolgáltatásokat tudnak majd igénybe venni, ha idejönnek. Ezzel lehet felépíteni újra a bizalmukat.

Szükség van arra is, hogy több belföldi turista legyen a fővárosban. Viszont az már 2020 nyarán kiderült, hogy a belföldi turizmus nem menti meg Budapestet. A vidékről érkezők elmennek ugyan színházba vagy étterembe, de szállodai vendégként nem jelennek meg. – Ennek azért az is az oka, hogy a külföldi dömping miatt a fővárosi szolgáltatók nem foglalkoztak a vidéki emberekkel. Ezen is változtatni kell a jövőben – véli Faix Csaba.

Munkahelymegtartó intézkedésekre van szükség

Az online eseményen az is elhangzott: nem lesz újraindulás, ha a turisztikai szakemberek elhagyják a szakmát. Szükség van a tudásukra, ezért fontos, hogy legyenek konkrét munkahelymegtartó intézkedések, például járulékcsökkentés. Faix Csaba szerint az utazási irodákat is támogatni kellene, és indokolt lenne a Kisfaludy programot a fővárosi vállalkozásoknak is megnyitni. Mint hangsúlyozta: Magyarországon nincs turizmus budapesti turizmus nélkül. Ha a fővárosban nincs turista, akkor Egerben, Hévízen sem lesz, mivel az ország kapuja Budapest.

Szilágyi Katalin