Olvasónk egyéni vállalkozóként lízingelt egy személyautót, amit főleg a munkájához használ. Az üzleti utak mellett azért előfordulhatnak magánjellegűek is, tehát vegyes használatú autóról beszélünk. Vajon ilyen esetben milyen költségeket lehet elszámolni és hogyan?
Mielőtt a válaszra térnénk, nézzük meg az elszámolás szempontjából a legfontosabbakat:
- egyéni vállalkozó, aki nem foglalkozik személyszállítással, bérbeadással
- benzines, 5 fős személyautóról van szó (nem kisbuszról)
- az autót lízingelte.
Többféle lízing van. A nyíltvégű pénzügyi lízing azt jelenti, hogy a futamidő végén nem biztos, hogy a miénk lesz az autó, megjelölhetünk mást is. A zártvégű pénzügyi lízingnél mindenképpen mi leszünk a tulajdonosok. Az operatív lízing pedig egy tartós bérlet. Az elszámolás szempontjából nagyon nem mindegy, hogy nyílt vagy zárt végű a lízing. A zárt végű lízinget úgy kezeli a törvény, mintha az autó a sajátunk lenne. Ezzel szemben a nyíltvégű lízingnél a bérlésre vonatkozó szabályokat kell alapul vennünk.
Olvasónk az üzleti utak mellett magáncélra is használja a kocsit. Ez nem baj, egy személyautó esetében eleve feltételezi a törvény, hogy azt fogjuk magáncélra is használni. (Ez alól vannak azért kivételek. Például ha valaki személyszállítással vagy autó-bérbeadással foglalkozik, akkor nála elfogadható teljes egészében az üzleti cél.)
Nézzük, milyen költségeket számolhatunk el az autó után!
A vásárláskor elszámolható költségek:
Ha saját forrásból vesszük az autót: az autó teljes árát nem tudjuk elszámolni. A beszerzéskor egy úgynevezett átalányamortizációt lehet leírni. Ez a személygépkocsi beszerzési árának 10%-a lehet, legfeljebb pedig az éves vállalkozói bevételünk 1%-a. De ez csak egy alkalommal, a használatbavétel évében vehető figyelembe.
Zárt végű lízingnél ugyanez a helyzet: a használatbavétel évében egyszer leköltségelhetjük az átalány értékcsökkenési leírást (ami a beszerzési ár 10 %-a, de maximum az éves vállalkozói bevétel 1%-a).
Nyílt végű lízingnél viszont nincs lehetőség értékcsökkenést elszámolni, mert a jármű nem minősül sajátnak.
Havonta elszámolható költségek
Ha az autót béreljük vagy lízingeljük, akkor költségként elszámolhatjuk a bérleti díjat vagy a lízingdíjat. Az elszámolható maximum itt is a bevétel 1%-a. (Ez akkor is így van, ha több személyautót bérelünk vagy lízingenünk, ezek összes költsége sem haladhatja meg a bevétel 1%-át.)
Üzemanyag, javítás, fenntartás
Az autó használatával kapcsolatos költségeket is el tudjuk számolni, legalábbis azt a részét, ami a munkával kapcsolatos utakra jut. Költséget ugyanis kizárólag a vállalkozói tevékenységgel összefüggő, üzleti célú utakra lehet elszámolni. (Azokra viszont nem, amikre kiküldetési rendelvény alapján mástól költségtérítést kaptunk, hiába az is üzleti út.) Az üzemanyag költséget, az autó fenntartására, javítására, felújítására költött pénzt tehát arányosan vehetjük figyelembe.
A költségelszámolás alapja a részletes útnyilvántartás lesz. (Nem minden esetben kell ezt vezetni, mert a saját vagy zárt végű lízingre vásárolt autóknál lehetőség van arra is, hogy átalányköltségeket számoljunk el, de erről egy picit később.)
Az útnyilvántartásban az üzleti utakat kell vezetni. Be kell írni:
- a kezdő és záró kilométeróra állását
- az utazás időpontját
- az utazás célját (honnan-hova történt az utazás)
- a felkeresett üzleti partner(ek) megnevezését
- a megtett kilométerek számát.
Hogy számoljuk el az üzemanyag fogyasztást?
Itt sem lesz mindegy, hogy az autó saját, vagy lízingelt, és hogy ez milyen lízing. Minden esetben elszámolhatjuk a fogyasztást
- a NAV üzemanyag-fogyasztási norma és NAV üzemanyagár alkalmazásával. Azaz megnézzük az adóhatóság által a járművünkre kalkulált fogyasztási normát, s a megtett kilométerek alapján, a havonta frissülő üzemanyagárakkal szorozva kiszámoljuk a költségünket. (NAV fogyasztási norma: bit.ly/NAVfogyasztas, üzemanyagár: bit.ly/NAVuzemanyagar2022)
- A másik megoldás, hogy a számlákkal igazolt üzemanyag vásárlásnak az üzleti utakra jutó részét számoljuk el. Figyelni kell, hogy a számla alapján figyelembe vett üzemanyag-mennyiség nem lehet több, mint az üzleti használatra a NAV-os normával számított mennyiség. Tehát hiába jön ki számla alapján a fogyasztásunk 10 literre, ha a NAV norma alapján maximum 9 liter lehet, akkor azzal kell számolni.
- Saját tulajdonú, valamint zártvégű lízing esetében van egy harmadik módszer is. Az útnyilvántartás vezetése helyett választhatjuk azt is, hogy havi 500 kilométernek megfelelő költséget számolunk el. Ebben az esetben az üzemanyagköltségünket a norma szerinti fogyasztás és a NAV által közzétett ár alapján számoljuk ki, 500 km-re.
Például van egy 1600 cm3-es személyautónk, és az 500 kilométeres átalányt alkalmazzuk. Ebben az esetben a következők szerint számolhatjuk el az üzemanyagköltséget: 500 km/100 x 9,5 liter x 481 Ft= 22.848 Ft
Fenntartás, javítás, felújítás költségelszámolása
A fenntartási, javítási költségek elszámolásánál újból jelentősége lesz annak, hogy az autó saját-e, vagy milyen lízing alapján használjuk..
Saját tulajdonú jármű vagy zárt végű lízing esetében két lehetőség közül választhatunk:
- számla alapján számoljuk el a költségeket, az üzleti használattal arányosan
- vagy a havi 500 km átalányt választva 15 Ft/km-t számolhatunk el. Ez az átalány az üzemanyag költségen kívül minden más költséget magában foglal, mást már nem fogunk tudni elszámolni.
Nem saját tulajdonú jármű esetében csak számla alapján számolhatjuk el a költségeket, az üzleti használat arányában.
Fontos! A költségelszámolási módszerek teljes adóévre vonatkoznak, és valamennyi személygépkocsinál ugyanúgy kell elszámolni. Tehát ha csak egy nem saját tulajdonú autónk is van, akkor már nem választhatjuk egyikre sem a 15 Ft/km-es normát.
Kovács Nikoletta