A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

A havi bankszámla-elszámoláson hirtelen feltűnő, majd egyre növekvő tételek… A gyanútlan ügyfeleket gyakran érheti ilyen, vagy ehhez hasonló kellemetlen meglepetés. Pedig a bank nem teheti meg, hogy olyat díjat számoljon fel, amit az ügyféllel kötött szerződés ne engedne meg. Az már más kérdés, hogy az ügyfél tudatában van-e annak, hogy ő valamikor szerződést módosított.

Egyre többen váltanak telefonon bankszámlacsomagot. Ilyenkor sokszor elmarad a részletek megismerése. Így aztán egy „ártatlannak tűnő” telefonbeszélgetés, vagy a bank netes felületen egy pipa elhelyezése dokumentált szerződésmódosításnak minősül.   

Olvasónk például döbbenten tapasztalta, hogy a bankszámlakivonatán hirtelen ott termett egy életbiztosítási díj is, holott ő ilyet nem kért. A bankfiókban viszont közölték, hogy lemondás díja tízezer forint… 

Intézkedjünk!

Ha ezt tapasztalnánk, szerezzük be a bankszámlacsomag hivatalos hirdetményét. A bank honlapján keressünk rá, de kérhetjük személyesen, a bankfiókban is. Ebben lesznek a részletek, melyekből  megtudhatjuk, hogy a nem kívánt szolgáltatás milyen feltétellel mondható le. Előfordulhat, hogy ez néhány napig költségmentes, de az is, hogy fizetni kell érte.

Ezek nem túl nagy tételek, általában párezer forint. Éppen akkora összeg, ami bosszantó ugyan, de nem éri meg érte perelni. Nem is nagyon érdemes. A bank, ha kiszámlázta ezt a költséget, valamilyen bizonyítékkal rendelkezik. Lehet ez akár egy telefonbeszélgetés hangfelvétele, akár egy internetes felületen végrehajtott, azonosított ügyfél-kezdeményezés, vagy egy aláírt szerződésmódosítás. 

Banki szolgáltatások

A bankszámlákhoz számtalan szolgáltatás kapcsolódhat. A legismertebbek azok, amelyek megkönnyítik a bankszámlán elhelyezett pénz kezelését. De lehetnek további szolgáltatások is, mint 

– megtakarítási lehetőség,

– hitellehetőség, 

– biztosítás.

Ezeket a szolgáltatásokat 

– vagy önállóan, a számlatulajdonos igényei szerint teszik be a csomagba,  

– vagy egy-egy számlacsomag részeként, automatikusan kínálják. 

Egy banki szolgáltatás szerteágazó és bonyolult. A nyelvezet is nehezen érthető, így sokan el sem olvassák, csak aláírják a szerződést. Holott az ördög a részletekben rejlik. A szerződésben vagy a bank honlapján mindennek ott kell lenni, persze, nem mindig a kirakatban…

Legyünk tisztába a bankolási szokásainkkal!

Bankszámlanyitás vagy váltás előtt érdemes átnézni számlahasználati szokásainkat. Így kiderül, ha feleslegesen fizetünk olyan szolgáltatásokért, amelyre nincs szükségünk. Más számlacsomag lesz a megfelelő, ha a számlára rendszeresen érkezik pénz, és más, ha csak elvétve történik jóváírás. Más, ha mindent készpénzben fizetünk, és más, ha kártyával, vagy átutalással vásárolunk. Egy előnyösebb bankszámlával magánszemélyként évente akár tízezer forintot is megtakaríthatunk, vállalkozásként akár százezreket is. 

A legfontosabb tisztázandó kérdések bankszámlaváltáskor:

Milyen gyakran érkezik utalás a számlára?

Vizsgáljuk meg, hogy havonta mekkora utalás (bevétel) érkezik a számlára és ezt jellemzően milyen részletekben kapjuk:  felaprózva vagy néhány nagyobb tételben? 

Milyen formában érkezik a bevétel? 

Ha vevőink készpénzben fizetnek, akkor át kell gondolni, hogy ez hogyan kerül a bankszámlára. A rendszeres készpénzbefizetésnek ugyanis nem kevés költsége lehet. Ezt a választott banknál érdemes előre tisztázni.

Milyen gyakran és mekkora összeget utalunk?

Az egyik legnagyobb költség az utalásoké. Ennek van egy százalékos díja, (cégeknél 0,3%, magánszemélyeknél 20 ezer forintig 0%,) valamint, egy minimum- maximum költsége. Így nem mindegy, hogy 10-szer utalunk tízezer forintot, vagy egyszer százezret.

Az utalás bankon belülre vagy bankon kívülre történik?

A bankon belüli utalás olcsóbb, mint a bankon kívüli. Például egy nagyobb banknál több partnerünk lehet, akiknek így olcsóbb utalni. Lehet, hogy itt magasabb a számlavezetési díj, összességében mégis olcsóbb lesz. Célszerű tehát felmérni, hogy partnereink hol bankolnak.

Honnan intézzük az utalásokat?

A legolcsóbb és legegyszerűbb az internetbankból. Telefonról már többe kerül, és a legdrágább a bankfiókból utalni.

Van-e csoportos beszedési vagy állandó utalási megbízásunk? 

Nézzük meg, hogy ez havonta hány tranzakcióval, azon belül mekkora összeggel történik!

Mennyi az átlagos számlaegyenleg?

A bank kedvezőbb lekötési lehetőséget ajánl, ha huzamosabb ideig, sok pénz parkol a számlán. De felkínálhat VIP-ügyfél státuszt is, ami szintén előnyökkel járhat. 

Van-e hitelünk, vagy szeretnénk-e hitelt felvenni?

Ha már van máshol hitel (folyószámla, forgóeszköz), akkor fontos tudni, hogy az új helyre át kell-e azt hozni, és vajon érdemes-e? 

Bankkártya-használati szokások

Tisztázzuk, hogy hány darab és milyen bankkártyára van szüksége a cégnek és  a kártyákat milyen gyakran használják. A bankkártyáknak van egy kibocsátási és fenntartási díja. 

Akarunk-e papíralapú bankszámlakivonatot vagy SMS-t a tranzakciókról?

Ezek a szolgáltatások költségesek, így online használattal rengeteg pénzt spórolhatunk. 

Akarunk-e biztosítást is kötni a számla mellé?

Ha szeretnénk, akkor ezek kedvezőbbek lehetnek a biztosítónál kötötteknél. Azonban, ha nincs rá szükségünk, feleslegesen tovább emelhetik a költségeket.

Bankszámlaválasztás

Lakossági bankszámlák  egyéni vállalkozóknak

Ha ezen kérdésekre tudjuk a választ, látogassunk el a lakossági bankszámlák összehasonlító oldalára, melyet a Magyar Nemzeti Bank tart fent: bit.ly/MNBLakosságiBankszámlák. A számlahasználati szokások alapján a program kiszámolja a számlahasználat havi átlagos becsült költségét.

Céges bankszámlák

Vállalati bankszámlaválasztó oldalt kettőt is lehet találni, a bankmonitor.hu, és a Money.hu oldalakon (bit.ly/VállalatiBankszámlaÖsszehasonlítóBankmonitor és bit.ly/VállalatiBankszámlaÖsszehasonlítóMoney)

Az előbbin 14 bank ajánlatai hívhatók le, és a feltételek összevethetők a bankolási szokásokkal. Az utóbbin pedig a bankolási szokások szűrőként állíthatók be. Talán ez az egyszerűbb.  

Hogyan csináljuk?

Érdemes 4-5 számlacsomagot kiválasztani, és ezeket összehasonlítani. Ehhez szükség van a  bankszámla kondíciós listájára, vagy hirdetményére. Célszerű megnézni, hogy nincs-e valami kizáró tényező a feltételek között. 

Ha megtaláltuk és kiválasztottuk a számunkra mindenben legkedvezőbbet, kössük meg az új szerződést! A bankváltás 13 napon belül megvalósítható egyetlen meghatalmazással , amit az új bankunknak adunk. 

Ilyen egyszerű ez, és döntésünkkel akár tízezreket spórolhatunk évente.

Őri András