A szálláshelyek leírásaiban általában csak a legfontosabb információkat találjuk meg. De – főleg kisebb szálláshelyeknél, vendégházaknál – találkozunk frappáns üzenetekkel, vidám, humoros, figyelemfelkeltő bemutatkozásokkal is. A marketing szakembert kérdeztük arról, milyen is a jó bemutatkozó szöveg.
Egy jó üzenet mindig segít
Legyen az akár weboldal, akár közösségi médiafelület, Anders Tamás marketingszakember szerint egy ajánló szöveg megírásakor több dologra kell figyelnünk. − Vannak a kötelező információk pl. árak, a szobák tartalma, milyen szolgáltatásokat nyújtunk, ezekre kíváncsiak az emberek. Sok alapinformációt kell átadni, ám fontos, hogy ezt a célközönségünknek megfelelően fogalmazzunk meg.
Egy családos utazó vagy egy üzletember teljesen más szempontból közelíti meg a szállást, más lesz neki fontos. Egy gyerekekkel utazó családnak az érdekes, hogy miként tudja majd elfoglalni magát a gyermek, hogyan tud a család kikapcsolódni, hány szoba van, külön tudnak-e lenni a szülők stb. Mindez nem érdekli annyira az üzleti utazót, számára egy külön aloldalon lehet értékes információkat közölni. Ezért jó, ha a nyitóoldalon kisebb-rövidebb szösszeneteket írunk, csak jelzésszerűen, hogy kattintsanak, utána lehet a látogatókat elirányítani a weboldal különböző részeire – javasolja Anders Tamás, a SzallasMarketing.hu ügyvezetője.
Mi kerüljön a gyűjtőoldalakra?
A gyűjtőoldalakra bemutatkozó szöveget írni mindig nehezebb, mint a saját weboldalunkra, hiszen ott keretek közé vagyunk szorítva. Kevesebb a helyünk és irányítottabb az információátadás is, ráadásul sok olyan információt kérnek be, amit majd az oldal tesz ki a célközönség elé. Ha nagyon általánosak az információnk, akkor még ezek a rövid szövegek is nehézséget okozhatnak. A legtöbb szálláshelyleírás a tényekre szorítkozik: hol van, hány férőhely, milyen a felszereltség, mit lehet csinálni, esetleg néhány látnivaló a környéken.
A gyűjtőoldalaknál leginkább a szolgáltatásunkkal tűnhetünk ki, illetve azzal, hogy az ott leírt véleményekre milyen választ adunk. Abban a néhány mondatban, ami itt megjelenik, sokat számít, hogy meg tudjuk jeleníteni a hangulatot, bemutathatjuk, mit tud csinálni a vendég, mennyire élvezi majd. A tényekhez sokat tesz hozzá, ha ezt érzelmileg is meg tudjuk ragadni.
Élményt ígér a jó bemutatkozás
Az élményeket megragadó, vidám, figyelemfelkeltő bemutatkozások inkább a kisebb szálláshelyekhez köthetők. A természetközeliség, a pihentető nyugalom, a harmatos reggel és a csillagfényes éjszaka köszön vissza a leírásokból. Például:
„Fa építésű házunk kertjében egy tradicionális parajdi sós dézsafürdőből élvezheted az egyedi zebegényi panorámát. Beszippanthatod a Dunakanyar gyógyító levegőjét, és eltöltheted megérdemelt pihenésed. Mássz egyet a gyerekekkel saját mászófalunkon! Fürkészd a csillagokat vagy a visegrádi várat távcsövünkön keresztül! Pihenj a tágas teraszon családoddal, baráti társaságoddal.”
„…vendégházunk Zebegény nyaraló övezetében lenyűgöző panorámával és folyamatos madárcsicsergéssel várja a pihenni vágyókat… Ha béka kuruttyolásra vágysz, nálunk biztosan hazatalálsz, mert egy bambusz ligeten átsétálva fogod megpillantani aranyhalas kerti tavunkat. [….] Ha kedveled a természetet akkor nálunk változatos környezetben tudsz kikapcsolódni minden évszakban.”
Egyediség és értékek
Az új trendeknek is megfelelve, fontos a fenntarthatóság kérdése. Ezzel szintén ki lehet tűnni, illetve azzal is, hogyan, milyen mértékben van beágyazva az adott szálláshely a környékbe, mint látnivalók, helyi termelők stb.
– Az értéket úgy tudom megmutatni, ha azt az értéket, meg is teremtettem. Nem szabad túlozni sem, hiszen ha alacsonyabb minőséget kap a vendég, mint amit a bemutatkozás ígér, akkor rossz értékelést fog adni – fogalmazta meg a véleményét Anders Tamás, hozzátéve, hogy az egyediségen legyen a hangsúly. Ha csak az a cél, hogy pénzt keressünk, akkor az már elcsúszott valahol.
4 tanács bemutatkozó készítéséhez
- Ne essünk túlzásokba! Amit ígérünk, azt kapja is meg a vendég a szálláson!
- Kerüljük az unalmas minták használatát! Fókuszáljunk az élményekre, az értékekre, arra, amiben különlegesek vagyunk!
- Ne legyen weboldalunkon hibás, elavult információ (pl. elérhetőség, nyitva tartás, ár)!
- Legyen oldalunk, szövegünk szépen tördelt, helyesírási hibáktól mentes!
A névválasztás sem mindegy
A nagyobb szállodák az adott helyhez, történelemhez, kultúrához kötődve választanak nevet vagy örökölték, s azt viszik tovább. A kisebb szálláshelyek, apartmanok, vendégházak önállóan választanak nevet. Néha egyszerűbbet, máskor vidámat, figyelemfelkeltőt, mint például ezek itt: Viskó, Galagonyás, Kék Lámpás, La-vor, Csicsergő vagy ZsóCa. Névválasztásnál ügyeljünk arra, hogy ne válasszunk túl általános nevet! Korábban ugyanis a sok általános név miatt, a szállások egy része áldozatul esett a keresőoptimalizálásnak, ezek elvesztek a Google útvesztőiben. Ezért sem mindegy a névválasztás.
Mi alapján választ szállást az utazó?
Nem lehet tényszerűen beazonosítani, hogy a szálláshely leírása alapján választ a vendég vagy az árat nézi. A Szallas.hu készített egy felmérést, amelynek eredményeiből kiderült, hogy elsődlegesen az ár alapján döntenek az utazók. Az persze szubjektív tényező, hogy kinek, mi a jó ár. A hangsúly azon van, hogy mit kap a vendég azért az árért. Az a tapasztalat – és ez volt a jellemző a válságos években is −, hogy ha szűkül a kereslet, akkor a szolgáltatók azonos áron magasabb szintű ellátást adnak. Ez most is látszik a Szallas.hu szerint. Ha árat nem is tudnak csökkenteni a szálláshelyek, igyekeznek az adott árért több szolgáltatást adni, amivel vonzóbbá tehetik az ajánlatot.
A legkedveltebb keresőszavak
A Szallas.hu felméréséből az is kiderül, hogy mire kerestek legtöbben az elmúlt időszakban: hotel, önálló ház, reggelivel, esetleg félpanzióval, wellness – ez nagyon népszerű lesz az őszi-téli időszakban. A top 10 szűrőben megjelent a teljes ellátás is, illetve az is, hogy ingyenes lemondható legyen a szállás, ha mégis közbejönne valami. Ez a pandémia alatt értékelődött fel, és máig is kitart. Fontos még, hogy kutyabarát legyen a hely, mert sokan a négylábú kedvencükkel utaznának.
Kalmár Erika