A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Nem fizet a Booking! Ezzel a hírrel és a hátterének boncolgatásával van tele a sajtó két hónapja. Tény, hogy a szállásadók, különösen a kis- és családi vállalkozások nehéz helyzetbe kerültek, nem ritkán likviditási gondokkal küzdenek. Pontos számadat nincs, hogy mennyivel is tartozott vagy tartozik a holland cég, de nagyságrendileg 10 milliárd forint közeli összegre becsülik a hazai vállalkozások kintlévőségét.

Már írtunk arról, hogy a szállásadók többször jelezték, hogy az online szállásszervező szolgáltatók magas jutalékkal dolgoznak. Ám abban mindenki egyetért, hogy a jutalék töredéke annak az összegnek, amit marketingre, reklámra kellene fordítani. Ezt pedig megteszik helyettünk az online szállásszervező cégek. A Booking is…

A botrány

A Booking június elején karbantartást végzett a számlázási rendszerén, amelyet elvileg június 24-re be is fejeztek. Egy blogger azt írta, hogy valójában „a Booking.com körül kialakult káosz oka a SAP-átállás volt.” A karbantartásról értesítették az ügyfeleket, jelezve, hogy néhány esetben csúszásra lehet számítani, merthogy az általuk megadott dátumok „tájékoztató jellegűek” voltak– de a médián keresztül nem jelent meg erről semmi. Innen indult a lavina. 

Első körben a szállásadók el is fogadták volna, hogy néhány napot csúszik a fizetés, de azt már nem, hogy heteket, hónapokat késnek a kifizetések, súlyos veszteséget okozva. Az időpontok tologatásával a kifizetések határideje szeptember elejére tolódott, s információink szerint most 98−99%-on áll. Ettől függetlenül még mindig számos panasz érkezik a cég social média felületére, illetve a hatóságokhoz is. 

A holland gigacég nem csupán a magyar szállásadóknak tartozik, hanem Svédországtól Nagy-Britannián, Németországon át Csehországig, szinte minden európai országban. 

Zéró kommunikáció

A különböző sajtóorgánumokban megjelent hírek szerint a holland cég nem kommunikált egyértelműen, üzeneteket küldenek ugyan, de nem válaszolnak a feltett kérdésekre. Így jártunk többekkel együtt mi is. Megkerestük a céget azzal, hogy legalább azt mondják már el, miért pont a szezon elején kellett ezt a karbantartást végezni. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy így, szeptember második hetében, hogyan állnak a kifizetések. Rövid, megszólítás és aláírás nélküli levélben ez a szöveg állt: „Elnézést kérünk a fizetési késedelmekért, amelyeket néhány szállásadó partnerünk a közelmúltban tapasztalt. Megerősíthetjük, hogy a szállásadók túlnyomó többsége már megkapta a neki járó összeget. A szállásadó partnereinket időben értesítettük globálisan tervezett rendszerkarbantartásunkról és a fizetési késedelemről is. Van egy kisebb csoport, amelyet közvetlenül érint egy folyamatban lévő, súlyosabb műszaki probléma, amelynek az elhárításán jelenleg is dolgozunk.” 

Ugyan okosabbak sokkal nem lettünk, de az világosan kitűnik a „levélszösszenetből”, hogy a Bookingnál még mindig fennáll a probléma, és ez sajnos érinti a hazai szállásadó vállalkozásokat is, azaz, még mindig sokan vannak, akik nem jutottak a pénzükhöz.

Kinek nem fizet a Booking?

A Booking többféle szerződéses konstrukcióban dolgozik. Az egyik ebből – és ez az érintett terület – amikor a szállásfoglalás és a fizetés is a Booking rendszerén keresztül történik. Ilyenkor minden pénz a Bookinghoz folyik be, ami aztán átutalja a szálláshelynek járó összeget. A konstrukció lehet heti vagy havi elszámolású. Az érintettek köre a heti elszámolású rendszerhez tartozik. Elvileg – a sajtóban megjelent nyilatkozatok szerint − a havi kifizetési rendszerben rendesen megkapják a pénzüket a szálláshelyek üzemeltetői. A másik opció, hogy ugyan a Booking rendszerén keresztül foglal a vendég, de a szálláshelynek fizet, s majd a szálláshely utalja át a jutalékot a Bookingnak. A nagyobb szálláshelyek, szállodák többnyire ezzel a megoldással dolgoznak. A harmadik lehetőség a virtuális kártya, amellyel szintén nincs probléma.

Hányan vannak?

Pontos számadat nincs. Egyes helyeken 40.000-42.000 szálláshelyről olvashatunk, és mintegy 2000-2500 érintett vállalkozásról. A matek sehogy sem stimmel, mert a KSH adatai szerint 2023 júniusában összesen 27 681 turisztikai szálláshely fogadott vendégeket. A lényeg, hogy tartozott/tartozik a Booking a szállásadó vállalkozásoknak. A tartozások mértéke – ami szintén csak becsült adat – összesen mintegy 10 milliárd, ezen belül az összegek 100.000 és 10 millió Ft között változnak. Azt, hogy pontosan kinek, mennyivel tartozik a holland cég, csak saját maga tudná megmondani.

Beszállt az MTÜ 

Jó néhány szállásadó vállalkozás került nehéz helyzetbe a Booking miatt. A be nem folyt pénzek likviditási, megélhetési gondokat okoztak, s olyan vállalkozás is akadt, akinek kölcsönt kellett felvenni, hogy talpon tudjon maradni. Egy ilyen ellentmondásokkal teli szezonban, mint amilyen az idei nyár volt, ezt nem lehet félvállról venni.

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) két alkalommal is megkereste egy kérdőívvel a szállásadókat, hogy felmérje mekkorák a tartozások és kiket érint leginkább. Pontos adatok itt sincsenek, hiszen nem minden vállalkozás küldte vissza a kérdőívet. A visszaküldött kérdőívek száma alapján, a Spabook becsült adata szerint, mintegy 6920 vállalkozást érinthetett a probléma. A probléma mihamarabbi megoldásához az MTÜ jogsegély szolgálatot indított az érintetteknek.

Ágazati vizsgálatot indított a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) arról tájékoztatta a lapunkat, hogy gyorsított ágazati vizsgálatot indított augusztus 24-én az online szálláshelyfoglalás és szálláshely-szolgáltatás piacán. Azt vizsgálja, hogy sérülhetett-e a piaci verseny a holland Booking.com szerződési- és szerződésteljesítési gyakorlata kapcsán. Kiderül majd az is, hogy ennek kapcsán torzulhatott-e a piaci verseny az online szállásfoglalási piacon.

A GVH gyorsított ágazati vizsgálata nem egy konkrét cég ellen irányul, hanem a magyar piac minden további szereplőjét érinti. Az információgyűjtés lezárultát és az adatok elemzését követően a GVH nyilvános jelentésben összegzi majd az ágazati vizsgálat eredményeit. A GVH szakértői a tapasztalatok összegzése után javaslatokat tesznek arra, hogyan lehet a feltárt problémákat kiküszöbölni és elkerülni a jövőben.

A GVH 2020-ban a Booking holland üzemeltetőjére 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki a fogyasztókkal szembeni agresszív, pszichés nyomásgyakorlást alkalmazó módszerei miatt. A bírság összege minden idők legmagasabb hazai fogyasztóvédelmi típusú versenyhatósági bírságának számít.

És a politika….

A nagyobbik kormánypárt törvénymódosítási javaslatot dolgoz ki, hogy ezzel is védje a hazai kis- és középvállalkozásokat, és hogy hasonló helyzet ne alakulhasson ki. Az egyeztetések már elkezdődtek.

Kalmár Erika