A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Vendéglőben gyakori dilemma: a vendég adna borravalót, de kártyával akar fizetni. Hova kerüljön a kártyás borravaló, megoldható-e, hogy az összeg a személyzetnél maradjon?

A vendéglátásban a borravaló jogszerűen a személyzet bevétele. Ezt a jogot még a törvény is elismeri azzal, hogy az szja-törvény megállapítja a borravaló adómentességét. Ez az adómentesség azonban csak a fogyasztótól közvetlenül kapott borravalót érinti (1995. évi CXVII. tv. 1. melléklet 4.21). Ha tehát a munkáltató dönt a borravaló sorsáról, felosztásáról, akkor már adót kell fizetni utána.

A borravaló kezelése egyszerű volt, amíg a vendég készpénzzel fizetett. A pincérek külön kasszában gyűjtötték, s elszámoláskor feloszthatták maguk között. Ha nem a felszolgálók döntenek a borravaló felosztásáról, hanem a tulajdonos határozza meg a szabályokat, akkor már nem számít közvetlen bevételnek. Ekkor az utólag szétosztott összegből mindenkinek meg kell fizetnie a rá eső rész után az adót és járulékot, ugyanúgy, mint minden más jövedelme után. Ha ugyanis a munkáltató osztja szét a pénzt, akkor az már úgy viselkedik, mint a vállalkozás bevétele. Be kell ütni a péztárgépbe, és csak számfejtés után lehet majd odaadni a dolgozóknak.

Éppen ez a gond a kártyával fizetett borravalóval. Az összeg a cég számlájára kerül, ahonnan a tulajdonos közreműködésével lehet tovább osztani. Tehát máris nem közvetlen juttatásról van szó, így adót és járulékot kell fizetni utána.

Van azonban olyan megoldás is, aminek a segítségével lehet elkülönítve kezelni a kártyára érkező pénzeket is. A munkáltató így nem vesz részt az összeg felosztásában, az közvetlenül kerül a dolgozókhoz, tehát megvalósulhat a borravaló adómentessége.

Elkülönített kezelés bankkártyával

A kártyás borravaló elkülönített gyűjtésének két módja van:

A külön gyűjtős megoldás lényege, hogy a borravalót a kártyás fizetés során a pincér külön üti be POS terminálon egy saját gyűjtőre. A borravaló nem része a szolgáltatás ellenértékének, így arról számla, nyugta nem kell. Egyedül a fizetésnél jelenik meg, ezért is lehet külön gyűjtőtétel alatt kezelni. Napi záráskor listázható az erre a gyűjtőre érkezett összeg, amit az alkalmazottak egy kiadási pénztárbizonylat ellenében vesznek fel a kasszából. A munkáltatónak nem kell beavatkoznia a folyamatba, így megvalósul az az elv, hogy a pénznek a fogyasztótól közvetlenül a személyzethez kell jutni.

A másik megoldás egy külön alkalmazás, amit egyes szolgáltatók gyártottak a probléma megoldására. A Magyar Vendéglátók Ipartestülete erre a célra a HelloPay Zrt. által kínált fizetési rendszert ajánlja. Ez a program a fizetés kezdetétől elkülönítve kezeli a borravalót. Kivenni sem kell az összeget, közvetlenül lehet utalni a dolgozók számlájára, így megmarad az adómentessége.

Az ipartestületi ajánlás ellenére meg kell jegyeznünk, hogy a HelloPay számos problémával küzdött az elmúlt években, s működése során több versenyhatósági bírságot is kapott. A hatóság szerint a cég tisztességtelen gyakorlatot folytatott, mert többlet-döntéshozatalra kényszerítette a fogyasztókat.

A cég rendszere úgy működik, hogy fizetéskor a vendég előtt megjelenik egy tablet képernyőjén a fizetendő összeg, mellette pedig választási lehetőségként, hogy mennyi borravalót kíván adni. A rendszer több választási lehetőséget kínál, például 0, 10 és 15 százalék, illetve saját magunk által megadott összeg. A vendég kényszert érez arra, hogy megjelölje a 10 vagy 15 százalékot, főleg, ha ott áll vele szemben az alkalmazott, aki vár a döntésére. A Versenyhivatal 2019-ben és 2021-ben is megbüntette a céget e gyakorlata miatt. A HelloPay vállalkozást 2024-ben felvásárolta az OTP, s az új tulajdonos azt ígérte, hogy a rendszert illeszteni fogják a saját fizetési megoldásaikhoz.

A borravaló kezelését ma már az online kasszákra vonatkozó rendeletek is segítik. A kasszarendelet előírja, hogy a pénztárban lévő összegnek mennyiségében és még címletek számában is pontosan egyeznie kell a kassza adataival. Ezt 2021-ben a borravalóra tekintettel azzal enyhítették, hogy a pénztárgép bizonylatainak és a kasszában lévő pénznek az egyezőségét a borravalóra tekintettel csak napi záráskor fogják számon kérni.


Kártyával fizetünk, de készpénzben adjuk a borravalót

Hiába egyre magasabb a kártyás fizetések aránya a vendéglőkben, az emberek inkább készpénzben adnak borravalót – derül ki a HelloPay saját, országos felméréséből. A cég szerint a kártyás fizetés során a vendégek 71 százaléka ad valamennyi borravalót a pincérnek. Majdnem minden második vendég viszont ezt nem kártyával fizeti, hanem a kártyás fizetés mellett készpénzben csúsztatja oda a felszolgálónak járó összeget. A válaszadók harmada a pincért kéri meg, hogy írja hozzá a jattot is a számlához, 16 százalékuk pedig saját maga írja be a terminálba a kiválasztott összeget. A HelloPay szerint ez a megoldás elsősorban a fiatalokra jellemző, akik amúgy is otthonosan mozognak a digitális szolgáltatások világában.

A felmérés szerint a vendégek többsége 5-10 százalékos borravalót ad, de ha az üzletben szervizdíjat is felszámolnak, akkor csak 6% az átlag. A megkérdezettek negyede egyáltalán nem ad borravalót a szervizdíjas helyeken, mert úgy gondolják, hogy ez a két összeg ugyanazt a célt szolgálja.


Nagy Csaba

Vélemény, hozzászólás?