A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Vendéglőben gyakori dilemma: a vendég adna borravalót, de kártyával akar fizetni. Hova kerüljön a kártyás borravaló, megoldható-e, hogy az összeg a személyzetnél maradjon?

A vendéglátásban a borravaló jogszerűen a személyzet bevétele. Ezt a jogot még a törvény is elismeri azzal, hogy az szja-törvény megállapítja a borravaló adómentességét. Ez az adómentesség azonban csak a fogyasztótól közvetlenül kapott borravalót érinti (1995. évi CXVII. tv. 1. melléklet 4.21). Ha tehát a munkáltató dönt a borravaló sorsáról, felosztásáról, akkor már adót kell fizetni utána.

A borravaló kezelése egyszerű volt, amíg a vendég készpénzzel fizetett. A pincérek külön kasszában gyűjtötték, s elszámoláskor feloszthatták maguk között. Ha nem a felszolgálók döntenek a borravaló felosztásáról, hanem a tulajdonos határozza meg a szabályokat, akkor már nem számít közvetlen bevételnek. Ekkor az utólag szétosztott összegből mindenkinek meg kell fizetnie a rá eső rész után az adót és járulékot, ugyanúgy, mint minden más jövedelme után. Ha ugyanis a munkáltató osztja szét a pénzt, akkor az már úgy viselkedik, mint a vállalkozás bevétele. Be kell ütni a péztárgépbe, és csak számfejtés után lehet majd odaadni a dolgozóknak.

Éppen ez a gond a kártyával fizetett borravalóval. Az összeg a cég számlájára kerül, ahonnan a tulajdonos közreműködésével lehet tovább osztani. Tehát máris nem közvetlen juttatásról van szó, így adót és járulékot kell fizetni utána.

Van azonban olyan megoldás is, aminek a segítségével lehet elkülönítve kezelni a kártyára érkező pénzeket is. A munkáltató így nem vesz részt az összeg felosztásában, az közvetlenül kerül a dolgozókhoz, tehát megvalósulhat a borravaló adómentessége.

Elkülönített kezelés bankkártyával

A kártyás borravaló elkülönített gyűjtésének két módja van:

A külön gyűjtős megoldás lényege, hogy a borravalót a kártyás fizetés során a pincér külön üti be POS terminálon egy saját gyűjtőre. A borravaló nem része a szolgáltatás ellenértékének, így arról számla, nyugta nem kell. Egyedül a fizetésnél jelenik meg, ezért is lehet külön gyűjtőtétel alatt kezelni. Napi záráskor listázható az erre a gyűjtőre érkezett összeg, amit az alkalmazottak egy kiadási pénztárbizonylat ellenében vesznek fel a kasszából. A munkáltatónak nem kell beavatkoznia a folyamatba, így megvalósul az az elv, hogy a pénznek a fogyasztótól közvetlenül a személyzethez kell jutni.

A másik megoldás egy külön alkalmazás, amit egyes szolgáltatók gyártottak a probléma megoldására. A Magyar Vendéglátók Ipartestülete erre a célra a HelloPay Zrt. által kínált fizetési rendszert ajánlja. Ez a program a fizetés kezdetétől elkülönítve kezeli a borravalót. Kivenni sem kell az összeget, közvetlenül lehet utalni a dolgozók számlájára, így megmarad az adómentessége.

Az ipartestületi ajánlás ellenére meg kell jegyeznünk, hogy a HelloPay számos problémával küzdött az elmúlt években, s működése során több versenyhatósági bírságot is kapott. A hatóság szerint a cég tisztességtelen gyakorlatot folytatott, mert többlet-döntéshozatalra kényszerítette a fogyasztókat.

A cég rendszere úgy működik, hogy fizetéskor a vendég előtt megjelenik egy tablet képernyőjén a fizetendő összeg, mellette pedig választási lehetőségként, hogy mennyi borravalót kíván adni. A rendszer több választási lehetőséget kínál, például 0, 10 és 15 százalék, illetve saját magunk által megadott összeg. A vendég kényszert érez arra, hogy megjelölje a 10 vagy 15 százalékot, főleg, ha ott áll vele szemben az alkalmazott, aki vár a döntésére. A Versenyhivatal 2019-ben és 2021-ben is megbüntette a céget e gyakorlata miatt. A HelloPay vállalkozást 2024-ben felvásárolta az OTP, s az új tulajdonos azt ígérte, hogy a rendszert illeszteni fogják a saját fizetési megoldásaikhoz.

A borravaló kezelését ma már az online kasszákra vonatkozó rendeletek is segítik. A kasszarendelet előírja, hogy a pénztárban lévő összegnek mennyiségében és még címletek számában is pontosan egyeznie kell a kassza adataival. Ezt 2021-ben a borravalóra tekintettel azzal enyhítették, hogy a pénztárgép bizonylatainak és a kasszában lévő pénznek az egyezőségét a borravalóra tekintettel csak napi záráskor fogják számon kérni.


Kártyával fizetünk, de készpénzben adjuk a borravalót

Hiába egyre magasabb a kártyás fizetések aránya a vendéglőkben, az emberek inkább készpénzben adnak borravalót – derül ki a HelloPay saját, országos felméréséből. A cég szerint a kártyás fizetés során a vendégek 71 százaléka ad valamennyi borravalót a pincérnek. Majdnem minden második vendég viszont ezt nem kártyával fizeti, hanem a kártyás fizetés mellett készpénzben csúsztatja oda a felszolgálónak járó összeget. A válaszadók harmada a pincért kéri meg, hogy írja hozzá a jattot is a számlához, 16 százalékuk pedig saját maga írja be a terminálba a kiválasztott összeget. A HelloPay szerint ez a megoldás elsősorban a fiatalokra jellemző, akik amúgy is otthonosan mozognak a digitális szolgáltatások világában.

A felmérés szerint a vendégek többsége 5-10 százalékos borravalót ad, de ha az üzletben szervizdíjat is felszámolnak, akkor csak 6% az átlag. A megkérdezettek negyede egyáltalán nem ad borravalót a szervizdíjas helyeken, mert úgy gondolják, hogy ez a két összeg ugyanazt a célt szolgálja.


Nagy Csaba

2 Responses

  1. Jó Napot !
    Örültem ennek a cikknek , mert sokakat érint szerintem. Most nem a HelloPay rendszerről , hanem a másikról beszélek, ami a cikkben szerepel. A könyvelőmnek elküldve , értekezett a NAV illetékesével. Sajnos azt a választ kapta, hogy csak abban az esetben adómentes a kártyás borravaló, ha közvetlenül a dolgozó számlájára kerül a borravaló összege. Hiába tudja a pos terminál külön kezelni a borravalót, ha az nem közvetlenül a dolgozó számlájára kerül akkor adóköteles a borravaló. Így sajnos a cikkben szereplő megoldás nem jó. Jelenleg tudomásom szerint csak a HelloPay tudja ezt, ők viszont megkérik ennek az árát.
    Amennyiben rosszul értelmeztem valamit elnézést, de a NAV válasza elég egyértelmű volt.
    Köszönöm.
    Üdvözlettel:
    Horváth István

    1. Kedves Horváth István!

      A cikkünkben leírt megoldás Magyar Vendéglátók Ipartestületének tájékoztatójából származik: https://www.mvi.hu/images/szakmai_anyagok/Tajekoztato_borravalo_es_felszolgalasi_dij_MVI_%202020_09_24.pdf

      Jelzésére mi is tájékoztatást kértünk a NAV-tól. Kérdésünkre az alábbi választ kaptuk:
      „Bankkártyás fizetés esetén, ha a vendég a borravalóval megnövelt összeget egy összegben fizeti meg a szolgáltató bankszámlájára, akkor az adómentesség feltétele – a közvetlenség – nem teljesül és az így kapott borravaló a felek között fennálló jogviszony alapján adóköteles.

      A bankkártyával fizetett borravalót tehát csak akkor lehet adómentesen adni, ha azt a fogyasztás ellenértékétől teljesen elkülönítetten kezeli a vendéglátóhely üzemeltetője és az elkülönítése az elszámolási folyamat teljes ideje alatt biztosított.

      Például a borravaló külön kerül beütésre a POS terminálon egy erre rendszeresített gyűjtőbe, majd a külön összegyűlt összeget nem a foglalkoztató fizeti ki a felszolgálóknak, hanem azt – megfelelő technikai megoldás révén a munkáltatótól függetlenül– az egyes felszolgálók kapják meg.

      Ha viszont a POS terminál külön gyűjtőjébe beütött borravaló összegét a foglalkoztató osztja szét a felszolgáló munkavállalók között, akkor nem valósul meg az adómentesség feltétele, ezért ebben az esetben a munkavállalóknak felosztott borravaló összege a munkavállaló munkaviszonyból származó bérjövedelmeként adó- és járulékköteles.”

      A helyes gyakorlatról – hogy hogyan valósítható meg a közvetlen kifizetés – még egyeztetünk szakemberekkel és az adóhatósággal is, s nemsokára visszatérünk a témára. Addig is köszönjük a türelmét!

      A Szerkesztőség

Vélemény, hozzászólás?