A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Terjednek az elektromos autók, így egyre több zöld rendszámmal érkező vendégre kell felkészülnünk. Az ő pihenésüket kellemesebbé tehetjük egy “házi töltőállomással”, mert így nem kell a legközelebbi töltőállomást keresniük. Lássuk, mit kell tudnunk róla, és persze hogy mi mennyibe kerül!

Kezdjük egy rövid fizikaórával!

Az elektromos autók egyenárammal működnek, míg a konnektorokból mi váltóáramot kapunk. (A kettő között az a különbség leegyszerűsítve, hogy az egyenáramnak állandó az iránya, a váltónál pedig változik.) A konnektorból kapott áramot tehát át kell alakítani. Ez azonban nem jelenti azt, hogy sima konnektorból nem lehet tölteni az elektromos autókat. 

Az elektromos kocsik kétféle módon is tölthetők. Van bennük egy fedélzeti töltő, ez képes átalakítani a váltóáramot egyenárammá. Ezt használhatjuk a hagyományos konnektoros töltésnél, de ezek általában gyengébb teljesítményűek. 

A töltők másik része az ún. fali töltők és az egyre többfelé látható “zöld oszlopok”. Ezek már egyenáramot adnak le, és jóval nagyobb teljesítményűek és gyorsabbak is. Ilyenekkel találkozhatunk már benzinkutakon, bevásárlóközpontok parkolójában, sőt a nagyobb szállodák is megkezdték a kiépítésüket. 

Ha „kicsiben” látunk hozzá

Ha kisebb szálláshelyünk van, akkor jobb megoldás az autó fedélzeti töltőjére bízni az áram átalakítását. Ilyenkor csak egy normálisan bekötött, biztonságos, jó minőségű konnektorra lesz szükségünk. Persze az sem árt, ha a kábelezés nem a ‘80-as években készült hozzá. Mindenképpen “udvaroljunk körbe” előtte egy villanyszerelőt is, hogy legyen kedves ránézni a hálózatra, vezetékezzen újra, ahol szükséges. Nyilván a konnektort valahova kintre, a parkoló környékére kell tennünk. Az nem javasolt, hogy hosszabbítókkal bohóckodjunk. 

Szóval mindenképpen legyen külön áramkörön, kismegszakítóval (ez ugye egy olyan eszköz, ami lekapcsol, ha az áramkörön nagy áram folyik át, pl. ha sok elektromos eszköz egyszerre megy). Szerezzünk be egy FI relét is, ami akkor kapcsolja le az áramot, ha az “szökik”, mert pl. valakit áramütés ért vagy zárlat van. Ezekkel teljesen biztonságos lesz a kis “házi töltőállomásunk”.

Mindez 50 ezer alatt bőven megúszható. A villanyszámlát sem kell feltétlenül gombócba gyűrve a sarokba dobni, mert ha 40 Ft körüli kWh díjjal számolunk, akkor kb. 150 forintba kerül egy órácska töltés. Tehát a teli aksit kb. 1.500 forintból el lehet érni.

Nyilván ha erre adjuk a fejünket, akkor el kell döntenünk, hogy hogyan építjük be az árainkba: vagy drágábban adjuk ki a szállást vagy pedig az elején megállapodunk a villanyverdás vendégünkkel, hogy elszámoláskor külön fizeti a töltést. Az sem elvetendő gondolat, hogy nevezzünk ki “zöld” szobákat, amelyeknek magasabb az ára, de benne van a töltés is. Esetleg más hasonló “öko-plusszal” is megspékelhetjük: bio ételek, italok, környezetbarát takarítószerek, szelektív hulladékgyűjtés stb. 

A fali töltő vagy oszlop már borsosabb

A fali töltők beszerelésénél már 6 számjegyű cechre készüljünk. Egy alapkészülék 130 ezer körül kezdődik, a határ – mint mindig – a csillagos ég. Ide is kell villanyszerelő, ennek is lesz pár tízezer forintos költsége. 

A töltők lehetnek aljzattal szereltek, a másik fajtájuk kábellel végződik. Mivel kétféle kábelcsatlakozás van, az aljzattal szerelt lesz az univerzális megoldás. (Az elektromos kocsisok általában viszik magukkal a saját kábelüket, ezt lehet használni az összekötésnél). A kábeles töltő lehet, hogy néhány régebbi típushoz nem lesz jó. 

Ha oszlopot szeretnénk, akkor mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni, és még egy számjegyet a végösszeg mögé írni, ugyanis ezek tokkal-vonóval már 1 millió felett lesznek. Egyre több céget találni, akik ilyenekre szakosodtak, általában kompletten telepítik a töltőoszlopunkat, villanyszereléssel, mindennel együtt. 

Mi legyen a villamos hálózattal?

Mivel a villanykocsik java 1 fázissal tölthető, így csak emiatt 3 fázisra nem lesz szükségünk. Régi nevén éjszakai, átkeresztelve vezérelt áramra sem kell beneveznünk, ugyanis ezt nem szabályos elektromos autókra használni. A teljesítménybővítésről (amperbővítésről) viszont el kell meditálnunk üres perceinkben, persze annak függvényében, hogy jelenleg mennyi van bekötve, hány szobát adunk ki stb. Maga a töltés nem fogyaszt több áramot, mint egy porszívózás, de azt folyamatosan teszi, míg porszívózni szerencsére nem szoktunk napi 10 órában.

Tudjuk, hogy 1×16 Amper kb. semmire sem elég. Egy 4-5 fős háztartáshoz már 3×32 ildomos, ezt pedig a szobáink, vendégeink számához kell igazítani – tudtuk meg szakértőnktől. Tehát ha pl. több töltőben gondolkodunk, akkor valamilyen bővítést sem árt bekalkulálni. 32 Amperig nincs csatlakozási díj, felette Amperenként 3.900 forint+áfa, plusz a regisztrált villanyszerelő díja. 

Egyre kedveltebbek a villanyverdák 

A koronavírus miatt a “hagyományos” autók piaca visszaesett, elektromos társaiké viszont nőtt. Magyarországon ma már több, mint 13 ezer tisztán elektromos autó közlekedik. Ez a szám 2018 januárjában még csak 2 ezer volt, tehát 3 év alatt a hatszorosára nőtt.

Elektromos autó vásárlásához akár 2,5 millió forintos állami támogatás is kapható, ez is elősegíti, hogy egyre több zöld rendszámos járgány fusson az utakon. Egy új, kisebb teljesítményű és méretű városi autóért sem kell már csiszolt gyémánttal fizetni: 5-6 millió forintért megkaparintható. A hatótáv, amit az autó egy feltöltéssel meg tud tenni, is sokat fejlődött: a régebbi gyártmányoknál még 150 km körül volt, manapság már 300 körül kezdődik. A töltési idő változó, a hagyományos, konnektoros módszer esetén 8-10 órát igénybe vesz. A nagyobb teljesítményű oszlopok viszont pikk-pakk, pl. egy gyors ebéd alatt csurig töltik az aksit az étteremben.

Kis Zsuzsanna