A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

A jövőben a személyre szabott élményekről szólhatnak az utazások. A technikai eszközök annyi adatot gyűjtenek rólunk, hogy képesek lesznek az érdeklődésünknek legmegfelelőbb ajánlatot tenni majd. Az utazóknak rengeteg információjuk lesz, akár virtuálisan el is látogathatnak egy-egy térségbe, szálláshelyre, mielőtt meghoznák a végleges döntésüket. 

Óriási jelentősége lesz a technológiai forradalomnak az utazásban az elkövetkező években. Minden azt a célt szolgálja majd, hogy a fogyasztói élmények tökéletessé váljanak. Az utazás összeállításához az ötletektől a foglalásig elegendő lesz egyetlen kütyü, egyfajta saját e-ügynök, akinek a segítségével megtervezhetjük a napunkat, az egész programunkat. Előtte akár virtuális sétát is tehetünk a kiszemelt városban vagy szálláshelyen, hogy meggyőződjünk arról, jó helyre megyünk-e. Nem kell a foglalással és a pénzügyek intézésével sem törődnünk, mindezt egy mesterséges intelligenciával felvértezett eszköz, egy digitális útitárs megteszi helyettünk – hangzott el a Dunakavicsok turisztikai podcast legutóbbi adásában, amelyben Nagy-Szász István és Kovács Balázs szakértők az utazás jövőjéről, a jövő turistájáról beszélgettek.

Információk hálójában

A turizmus leegyszerűsítve arról szól, hogy máshol, mások között, más környezetben szeretnénk valami mást csinálni, máshogyan, mint amit megszoktunk. Erre a jövőben számos lehetőség adódik. A technikai eszközeink folyamatosan gyűjtik rólunk az adatokat, feljegyzik kedveléseinket, választásainkat, és ezek alapján az érdeklődésünknek megfelelő ajánlatot teszik elénk. 

A kommunikáció gyors és hatékony lesz, az eszközeink érthető, hétköznapi nyelven fognak beszélni velünk. De azt sem szabad elfelejteni – hívják fel a figyelmet a szakértők –, hogy zajlik egy biotechnológiai forradalom is, ami megteremti a lehetőséget, hogy mindent tudjunk magunkról és a bennünk lejátszódó biokémiai folyamatokról. Ezeket az adatokat is az információs eszközök segítségével tudjuk feldolgozni, és rendszerbe rendezni. Mindez megváltoztatja majd a jövő utazójának igényeit és lehetőségeit. A mesterséges intelligencia segítségével kényelmes lesz a döntés a vágyak és a lehetőségek között. Már ma is léteznek beszédfelismerő applikációk, amiknek a segítségével megértethetjük magunkat például egy kínai taxissal. A lehetőségek tárháza tovább fog bővülni, így sok ember, akit például a nyelvi korlát tartott vissza egy utazástól, könnyebben elindul majd a nagyvilágba.

Milyen lesz a jövő turistája?

A tömegturizmus átalakul, és jobban figyelembe kerül az egyén. A közvetlen kommunikáció és a tökéletes ajánlatok lehetőséget teremtenek arra, hogy a turista az egyéni igényeit helyezze előtérbe, de ettől függetlenül az élmények lehetnek közösségiek is. Az utazók közötti együttműködésen alapuló szolgáltatások a jövőben letarolják a piacot, ilyen például az Airbnb, a közösségi szállásmegosztó portál, ami óriási népszerűségnek örvend már most. Az utazás egyre inkább közösségi élménnyé válik, vagyis azonos érdeklődésű emberek közös programokon vehetnek részt anélkül, hogy korábban ismerték volna egymást. A jövő idegenvezetőinek pedig az lesz a legfőbb feladata, hogy összehozzák a helyieket és a látogatókat, amiből több élmény fog születni. A szakértők szerint a bőséges információáradat miatt a jövő utazója túlterhelt lesz, de elkényeztetett is, mivel a döntéseket leegyszerűsítik vagy meghozzák helyette az algoritmusok.

Hét trend, ami meghatározza az utazásokat 2040-ig

Ma már jól látható, hogy a fenntarthatóság a turizmust is befolyásolja majd. Egyre inkább elvárás lesz a turistáktól, hogy másként, máshogy élvezzék az utazást, és számukra is fontos szempont lesz a környezet védelme. A hagyományos energia egyre drágul, így az alternatívák utat fognak törni maguknak, a fejlődés felgyorsul Ezt mutatja a Travel Market Report kutatása is, ami 7 megatrendet vázol fel, amelyek az utaztatási szektort 2040-ig várhatóan befolyásolják. Ezek a következők:

  1. A fenntarthatóság mindent át fog hatni
  2. A virtuális valóság élménye további valós utazásokat generál (kipróbálhatod és megvalósíthatod),
  3. A személyes szolgáltatások kiterjednek a szolgáltatási láncra,
  4. Nőni fog a nagysebességű vonatok szerepe,
  5. Elterjed a környezetbarát technológia az óceánjáró hajózásban, megjelennek az elektromos, hidrogénhajtású hajók is,
  6. Realitás lesz az űrutazás csoportok számára is, nemcsak gazdagok, hanem szélesebb tömegek is eljuthatnak az űrbe,
  7. A Turisztikai Desztináció Menedzsment szervezetek feladata egyre inkább az élménytér megvalósítása és az ottani látogatószám optimalizálása lesz.

Szilágyi Katalin