A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés
bigstock-travel-tourism-and-vacation-c-305774461.jpg
vendegek.jpg
bigstock-222522103.jpg
bigstock-Asian-Chinese-couple-Man-and-75007780.jpg
bigstock-people-service-and-holidays-c-211953925.jpg
bigstock-Receptionist-and-businesswoman-337148716.jpg
bigstock-Senior-Couple-Is-Hugging-And-W-299502619.jpg
bigstock-Two-Funny-Caucasian-Little-Pre-362179234.jpg

Az ingyenesen használható Google Cégprofil szolgáltatás ma egy kisvállalkozásnak a legjobb eszköze arra, hogy saját maga formálja meg az interneten róla kialakuló képet. Népszerűsége kikerülhetetlenné teszi ezt a programot. Ha nem használjuk, az olyan, mintha elrejtenénk üzletünket az internetes keresők elől.

A hirdetési piac olyan szinten eltolódott az internet irányába, hogy használata nélkül esélytelenek vagyunk megtalálni a vevőinket. Leendő vendégeink az interneten keresgélnek – mindent. Papír térképek helyett telefonos navigációs programot használunk, s akkor is a telefont vesszük elő, ha benzinkutat, éttermet, játszóházat vagy szállást szeretnénk találni a közelben. Helyi vállalkozóként tehát azt kell biztosítanunk, hogy ezeknél a kereséseknél a mi üzletünkre találjon rá az érdeklődő. 

Hogy azokat érjük el, akik a környéken keresnek

Az internetes reklámok nagy része kulcsszavak alapján működik. Ezeket látjuk a nagy keresőoldalak találatai között. Amikor valaki keresni kezd, akkor különböző kifejezéseket fog beírni a keresőmezőbe, például azt, hogy „szállás, Balatonfenyves“, vagy „benzinkút“, „olcsó étterem“ stb. A kereső pedig igyekszik olyan internetes oldalakat kínálni neki, melyekben ezek a kifejezések előfordulnak. Ezt használják ki a fizetett reklámok is. Az étterem felad egy hirdetést, melyet úgy készítenek el, hogy lehetőleg a profiljába vágó keresésekre jelenjen meg. Így például hirdetnek a „vadételek“ kulcsszóra, mert ez az egyik specialitásuk. Csakhogy ezzel az a gond, hogy nagyon sok távoli érdeklődő előtt is megjelenik. A zalai kis faluban működő étterem hiába kínál remek vadételeket, ezzel nem tud mit kezdeni a hirdetést Debrecenben olvasó érdeklődő.

Helyben működő cégként azt kell elérnünk, hogy hirdetéseink és egyéb információink azok előtt jelenjenek meg, akik ezen a környékén tartózkodnak. Hacsak nem működtetünk webáruházat, akkor nincs értelme az ország túlsó felén élők számára is hirdetni, ezzel csak a pénzünket költenénk. Ezért a hagyományos internetes hirdetéseket nehezen tudjuk hasznosítani egy kis, helyi vállalkozás érdekében. Van azonban olyan lehetőség is, ami éppen a helyi vállalkozások forgalmát tudja erősíteni. A keresőben is láthatjuk, hogy ha valamilyen helyben elérhető szolgáltatásra vagyunk kíváncsiak, akkor először a környéken lévő üzleteket fogjuk látni a találati listában. Ezeket a helyeket mi is elérhetjük.

Amire jó

Jó lenne tehát elérni, hogy ha valaki a környékünkön tartózkodik, és profilunkba vágó témában keres valamit az interneten, akkor mi jelenjünk meg a találati lista elöl lévő helyein. Csakhogy a legtöbb ember az internetes keresések során nem adja meg a földrajzi helyet, csak a témát, ami érdekli. Ha leesett a cipő sarka, akkor az első keresés biztosan csak az, hogy „cipész“, nem pedig az, hogy „cipész Kőszeg“. Pedig előbbi esetben a szegedi és a fővárosi cipészek is ott lesznek a listában, holott nekünk Kőszegen kell most azonnal sarkaltatni. Jó lenne tehát, ha a Kőszegen indított keresésekben a kőszegi és környéki találatok jelennének meg jól látható helyeken. 

Jó lenne elérni azt is, hogy szerepeljünk az internetes térképeken. A Google népszerű térképszolgáltatásában sokan használják a közeli helyeket megmutató menüt. Hasznos szolgáltatás: bárhol is vagyunk, ki tudjuk listáztatni az 1-2 kilométeres körzetben működő boltokat, éttermeket, szállásokat, bármit, amire csak kíváncsiak vagyunk. Ezek a helyek azonban nem automatikusan kerülnek oda. A térkép azokat a vállalkozásokat jeleníti meg, melyeknek van erre szerződésük, azaz regisztrálták magukat. A megoldás tehát, hogy ilyen szerződést kössünk a szolgáltatóval.

Végül fontos lenne az is, hogy ha a cégünkkel kapcsolatban keresnek valamit az interneten, akkor az jelenjen meg, amit mi szeretnénk. Ha valaki például a nyitvatartási időnket vagy a telefonszámunkat keresi, akkor ezek helyett ne csak régi hivatkozásokat és újságcikkeket jelenítsen meg neki a kereső.

Ezeket a problémákat megoldja, ha regisztrálunk a Google Cégprofil szolgáltatásba (korábban Google Cégem néven működött). Érdemes kihasználnunk ezt a lehetőséget, hiszen ingyenes, ugyanakkor számos lehetőséget ad vállalkozásunk információinak a megjelenítésére. A Google Cégprofil nem azt jelenti, hogy mostantól hirdetnünk kellene az interneten. Abban segít, hogy mi magunk dönthessünk arról, hogy mi jelenjen meg rólunk mások kereséseiben. A cégre vagy a szolgáltatásra keresve az érdeklődők megtalálják legfontosabb adatainkat, felkerülünk a térképre, megmutathatjuk újdonságainkat, nyitvatartási időnket. Megjeleníthetjük az üzlet fotóját, hogy az ide érkező vendég tudja, mit kell keresnie. És mindezeket nem úgy, hogy saját weboldalunkra irányítjuk az érdeklődőt, hanem mindezt a Google rendszerén belül tudjuk megtenni.

Hogyan tudom használni a szolgáltatást?

A Google Cégprofil használatához az első lépés egy gmailes e-mail cím regisztrálása (a gmail.com címen kezdhetjük el, ha még nincs ilyen). Ha ez megvan, akkor a google.hu/business címre kell ellátogatnunk. Itt meg kell adni a vállalkozás nevét, majd ki kell választanunk, hogy milyen területen működünk (helyi kiskereskedelem, szolgáltatás, esetleg online üzlet). Ki kell választanunk az üzleti kategóriát. Bármit beírhatunk, azt utólag bővíthetjük és javíthatjuk is. Majd meg kell adnunk, hogy melyik és mekkora területen működünk. Beírhatunk várost, megyét, tájegységet is, ha az jellemzi legjobban a működési körünket. Például a rendszer a „Dunántúl“ kifejezést is elfogadja. Persze célszerű nem ilyen tág kört húzni, hanem a lehető legpontosabban feltüntetni működési körünket. Hiszen pont az a cél, hogy itt találjanak meg minket. Megadjuk a nyitvatartási időt, a kapcsolati adatokat, hogy az ügyfelek el tudjanak érni e-mailben vagy telefonon.

Megadhatunk egy hosszabb leírást is a vállalkozásról, így szövegesen is bemutatkozhatunk az érdeklődőknek. Végül feltölthetünk fotókat, melyek megjelennek majd a térképen, a keresőben és egyéb Google-szolgáltatásokban is. Egyéb adatokat is megjeleníthetünk – például megadhatjuk azt a weboldalt, ahol foglalásokat tudunk fogadni.

Végül szükség van valamilyen azonosításra is. A Google akkor fogja megjeleníteni a feltöltött adatainkat, ha igazoljuk, hogy a megadott vállalkozás felett valóban mi rendelkezünk. Ez a hitelesítés minket véd a pontatlan, téves információktól és a szándékos károkozástól is. A vállalkozás hitelesítésekor tehát azt kell igazolnunk, hogy azok vagyunk, akiknek mondjuk magunkat, és jogunk van a vállalkozás nevében eljárni.

A Google több igazolási módot is használ. Lehet, hogy sms-ben, e-mailben is hitelesíteni kell az információkat, de egy internetes videós hívásra is számíthatunk, ahol élőben kell majd bemutatni a szükséges dokumentumokat. Választható a postai igazolás is. Meg kell adnunk a postacímünket, majd küldeni fognak egy levezőlapot egy kóddal. Ezt a kódot kell majd beírnunk a megadott oldalon az igazoláshoz. Ez a módszer biztonságos, de lassú: akár egy hétig is tarthat a folyamat. Olykor több igazolási módot is használni kell – ezt a rendszer a vállalkozás profilja, nagysága és más körülményei alapján dönti el. Akkor is kérhetnek új igazolást, amikor később esetleg módosítjuk az adatokat. A cél mindenképpen az, hogy csak valóban hiteles adatokat mutasson meg a program a közönségnek. 

Az igazolás után még néhány hétnek el kell telnie ahhoz, hogy a feltöltött adatok meg is jelenjenek a Google rendszerében.

A Cégprofil használata

A Google Cégprofil használatához a keresőt (google.com) vagy a térképet kell megnyitnunk (google.com/maps).

A keresőt használók írják be azt a kifejezést, hogy „cégem“. Így egy lépésben jutunk el a céges profil irányítópultjához. A térképet használóknak a jobb felső sarokban a profilképre kattintva kell kiválasztaniuk a „saját cégprofil“ lehetőséget az adatok módosításához, például új fotók feltöltéséhez. Az adatok addig is megjelennek, amíg a hitelesítést nem végeztük el, de ekkor még csak mi látjuk a feltöltött anyagokat.

Adatok megjelenítése

Ha rendesen feltöltjük és hitelestjük az adatainkat, akkor a cégre kereséskor a Google azokat egy külön dobozban fogja megjeleníteni a képernyő jobb oldalán. Például Kaszinó étterem öt-hat is van az országban (vagy sokkal több). De ha Nagykanizsán tartózkodunk, akkor a kereső mindenképpen a helyi Kaszinó éttermet fogja megmutatni, a bal oldali képen látható módon. A jól kitöltött céges adatlapnak köszönhetően szinte az egész képernyőt ennek az étteremnek az adatai töltik meg. Jobb oldalon, külön dobozban ott a cégprofil, s az étterem foglalja el a szöveges találatok helyeit is a saját  weblapjával és Facebook-oldalával. Ezekhez a lehetőségekhez egy kis munkával mi is hozzájuthatunk, megsokszorozva a vállalkozás internetes megjelenésének hasznosságát.

Nagy Csaba