Megjelent a szálláshelyek minősítését és a vendéglátóhelyek kötelező adatszolgáltatását előíró kormányrendelet. A kötelező minősítés januárban indul. A vendéglátóhelyeknek novembertől kell regisztrálniuk, s jövő júliustól kell használniuk az online adatszolgáltatást biztosító programot.
Vendéglátó üzletek adatszolgáltatása
A vendéglő, büfé forgalmáról fog adatot szolgáltatni az a szoftver, amit a szálláshelyekhez hasonlóan a vendéglátóhelyeknek is használniuk kell. Az adatszolgáltatás a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz (NTAK) érkezik be, melynek így naprakész adatai lesznek mindenki forgalmáról, a legnagyobb étteremtől a legkisebb büféig. Az adatokat a NAV is megkapja, s valószínűleg majd össze is vetik azokat az online pénztárgépekből érkező információkkal.
A vendéglátóhelyek mellett az úgynevezett turisztikai attrakciók szolgáltatói kerülnek még be a körbe. A turizmushoz kapcsolódó, belépőjegyért látogatható szolgáltatásokat soroljuk ide, de a rendelet konkrétan is megnevezi a regisztrációra kötelezett attrakciókat:
– közfürdő, mely valamilyen szórakoztatást, vagy fizikai közérzetet javító szolgáltatást is nyújt (pl. masszázs, szauna, gőzfürdő, élményfürdő)
– természetes fürdőhely, strand
– muzeális intézmény, vár, kastély
– turisztikai infrastruktúrához kapcsolódó közlekedési eszköz (minden balatoni vagy folyami sétahajó, városnéző busz)
– kalandpark
– állatkert
– vidámpark
– védett természeti terület bemutatóhelye
– zenés, táncos rendezvények.
A vendéglátó üzleteknek és az attrakciót szolgáltatóknak a szálláshelyekhez hasonlóan egy hivatalosan elfogadott programot kell használniuk az adatszolgáltatáshoz. A vendéglősök számára ez egy vendéglátó szoftver, az attrakciót üzemeltetők számára egy jegykiadó szoftver lesz. A mostani kormányrendelet erre nem tér ki, de az intézkedés alapjait tartalmazó törvény szerint az érintett vállalkozások ehhez ingyen juthatnak majd hozzá. Piaci szolgáltatók is készíthetnek ilyen programot, például a vendéglő meglévő rendszeréhez csatlakoztatva, de ezeket csak akkor használhatjuk, ha a NTAK oldalán engedélyezettként feltüntetik őket. A programnak legalább napi egy alkalommal el kell küldenie a napi forgalmi adatokat. A NTAK a hozzá befutó napi forgalmi adatokat a NAV-hoz is továbbítja.
A vendéglős szoftver által gyűjtött adatok körére nem tér ki a kormányrendelet. A „vendéglátó szoftver“ meghatározása mindössze annyit tesz ki, hogy ez egy kötelezően használt informatikai program, ami az NTAK számára adatok továbbítására alkalmas. Azt a rendelet kiemeli, hogy az adatszolgáltatás csak a forgalmi adatokra terjed ki, ám ennél többet még nem tudunk (talán a rendelések számát, étel- és italforgalmat kell majd feltüntetni).
Az adatszolgáltatásra kötelezettek regisztrációját november elsején lehet elkezdeni. Ettől kezdve a vállalkozásoknak fél évük van a rendszer kipróbálására, használatba vételére: a nyáron megjelent törvény szerint az adatszolgáltatást 2022. július 1-től kell elkezdeni.
Ellenőrzik a korábbi bejelentéseket
A kötelező adatszolgáltatás bevezetése előtt a hatóságok még rendet akarnak tenni a vendéglátó üzletek között. Most veszik elő azt a bejelentést, aminek március vége volt a határideje. Korábban a vendéglátó üzletek működési engedélye nem tartalmazott adatot arról, hogy az üzlet a vendéglátáson belül milyen tevékenységgel is foglalkozik. Egy tavalyi rendelet alapján ezzel idén ki kellett egészíteni az összes eddigi működési engedélyt. Be kellett soroltatnunk az üzletünket a megfelelő kategóriába, és ezt legkésőbb március 31-ig be kellett jelenteni a helyi jegyzőknek. Új üzletek nyitása pedig most már csak a megfelelő kategóriába sorolással történhet. Ehhez 11 különböző kategóriát hoztak létre, mint például étterem, büfé, cukrászda, kávézó, italüzlet, zenés szórakozóhely stb. (a listát a 634/2020 kormányrendelet tartalmazza).
Most a jegyzők megkapták a feladatot, hogy ellenőrizzék ezeket a bejelentéseket. Azt kell megvizsgálniuk, hogy a bejelentések a valóságot tükrözik-e. Méghozzá elég szoros határidővel: a jegyzőknek idén október 31-ig kell meggyőződniük a bejelentésben foglaltakról. Amelyik vállalkozás nem tett eleget ennek a bejelentésnek, azt az üzletet a jegyző azonnal bezáratja egészen addig, míg nem pótolják a bejelentést.
A jegyzők a jövőben azt is kötelezően ellenőrizni fogják, hogy a vendéglátó üzletet regisztrálták-e az adatszolgáltató rendszerben, és rendben zajlik-e az NTAK felé az adatszolgáltatás. Ez egy rendszeres feladat lesz, évente egyszer ellenőrizni kell minden vállalkozást. Ha indokoltnak látja, akkor a hatósági ellenőrzéshez szakértőt rendelhet ki – szakértőként ilyen esetben a Magyar Turisztikai Ügynökség járhat el.
A hiányosságokért a jegyző önállóan nem bírságol, ő csak továbbítja az információt. Ha az ellenőrzéskor olyan vendéglátót találnak, aki nem alkalmazza az adatszolgáltatást, pedig kötelező volna, akkor ezt az adatszolgáltató központ üzemeltetőjének kell jeleznie.
A jegyző az éves ellenőrzéseket terv alapján végzi. Ettől eltérően azonban az NTAK is kezdeményezhet vizsgálatot, ha arra utaló jeleket találnak, hogy valahol kikerülik az adatszolgáltatást. Az ilyen jelzés alapján a jegyző 15 napon belül köteles vizsgálatot indítani a vendéglátóhellyel szemben.
Szálláshelyek minősítése
A másik nagy jelentőségű változás a szálláshelyek kötelező minősítésének a bevezetése lesz jövő januártól. Ennek a tevékenységnek az ellátására most létrehoztak egy új társaságot, ez a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület Nonprofit Kft. lett. Ez tehát a szálláshely-minősítő szervezet.
A minősítés a jövőben kötelező működési feltétel lesz. Enélkül egyetlen szálláshely sem működhet. A szálláshely-szolgáltatónak az első minősítést már a tevékenysége megkezdése előtt el kell végeztetnie. Ez tehát egy új feltétele lesz a szálláshely megnyitásának. Szolgáltatás csak minősített szálláshelyen nyújtható. A működés bejelentéséhez mellékelni kell a minősítő szervezet által kiállított dokumentumot is. A minősítést a szálláshely-szolgáltatókról vezetett nyilvántartás is tartalmazni fogja.
Az első minősítést az alábbi határidőkkel kell igényelni:
– szállodák és panziók: 2021. december 31.
– kemping, üdülőháztelek, közösségi szálláshelyek: 2022. június 30.
– egyéb szálláshelyek és magánszálláshelyek: 2023. január 1.
Az igénylés után a minősítő 2022 januárjában kezdi meg az első vizsgálatokat.
A minősítő vizsgálat eredménye alapján sorolják be a szálláshelyet valamilyen minőségi fokozatba. A továbbiakban ezt a minősítést háromévente rendszeresen el kell végeztetni. Ez nem lesz automatikus, hanem minket köteleznek arra, hogy a szükséges időközönként új értékelést kérjünk. Az eredményt pedig minden esetben el kell küldeni a jegyzőnek is.
A minősítő szervezet ellenőrizheti a szálláshely NTAK-regisztrációját is. Sőt, a minősítés eredményét is át fogják adni az adatszolgáltató központnak.
A minősítő szervezet a vizsgálat szempontjait saját honlapján hozza majd nyilvánosságra. A vizsgálat során értékelni fogják a szálláshely műszaki állapotát, felszereltségét, és a nyújtott szolgáltatások minőségét.
10 fő felett a magánszálláshelyeknek is kell tűzvédelmi vizsgálat
Magánszálláshelyeket érintő újdonság, hogy 10 fő befogadóképesség fölött a működési engedély kiadásához azt is meg kell vizsgálni, hogy a szálláshely megfelel-e a tűzvédelmi követelményeknek. A 10 fő fölötti szálláshelyekre ez eddig is létező követelmény volt, de a rendelet a magánszállásokat eddig mentesítette.
Ez a meglévő szálláshelyeket is érinteni fogja, ugyanis a jövőben rendszeresen ellenőrizni fogják, hogy megfelelünk-e az aktuális követelményeknek.
6 évente ellenőrizni fogják, hogy megfelelünk-e a követelményeknek
A jövőben a jegyzőnek 6 évente meg kell vizsgálnia, hogy a szálláshelyek továbbra is megfelelnek-e az érvényes követelményeknek. Ellenőrizni a jegyzők már az idén is fognak – a vizsgálati szempontok között a legfontosabb, hogy a szálláshelyek rendelkeznek-e NTAK-regisztrációval, teljesítik-e az adatszolgáltatást és jelentkeztek-e a minősítésre. A nem regisztrált, a nyilvántartásban nem szereplő szálláshelyek működését azonnali hatállyal megtiltja, és pénzbírságot is kiszab az üzemeltetőre.
Új kategória: a nyaralóhajó
A nagyobb változások mellett érdekes újdonság, hogy bevezettek egy új, elfogadott szálláshely-kategóriát: a nyaralóhajót. A nyaralóhajónak legalább 2 lakóegységgel kell rendelkeznie. Belső terében mosdót, WC-t kell kialakítani, és rendelkeznie kell kávékonyhával. Biztosítani kell a kikötői vizesblokk használatát is WC-vel, zuhanyzóval, mosdóval. Állandó ügyeletet is kell biztosítani (ügyeleti telefon megadása is elég). A szolgáltatónak továbbá rendelkeznie kell egy külön kormányrendelet által meghatározott nyaralóhajó-kártyával is (ez a személyzet és az utasok adatait tartalmazza). Természetesen kötelező a szálláshelykezelő szoftver is.
Forrás: 501/2021 kormányrendelet
Szeptember elsejétől kötelező a személyi!
Ne felejtsük el: szeptember elsejétől egyetlen szálláshely sem fogadhat olyan vendéget, aki nem mutatja be a szállás elfoglalásakor a személyi igazolványát, jogosítványát vagy az útlevelét. Az előírás a gyerekekre is vonatkozik, valamilyen személyi irat nélkül még csecsemőt sem fogadhatunk a szálláshelyen!
Szeptembertől a vendégek adatainak be kell kerülniük az úgynevezett Vendég Információs Zárt Adatbázisba (VIZA). Az adatszolgáltatás nem bemondásra történik, azt csakis a vendég személyi iratának az elektronikus beolvasásával vihetjük fel a rendszerbe. Útlevél, személyi igazolvány az elfogadható gyerekeknél is (tehát például diákigazolvány vagy anyakönyvi kivonat nem elég).
Az előírásról részletes információkat a vizainfo.hu oldalon találunk. Ugyanitt letölthető tájékoztatókat is elérhetünk, amiket ki lehet függeszteni a szálláshelyen a vendégek tájékoztatására. Elérhető egy formalevél is, amit e-mailben is elküldhetünk foglaláskor, hogy a családok ne érkezéskor értesüljenek arról, hogy a gyermekük hiányzó igazolványa miatt nem foglalhatják el a szálláshelyet.
Az igazolványt be nem mutató vendégnek szállást adni tilos! Ez a gyermekekre is vonatkozik.
Okmányolvasó: kötelező, de semmi hír nincs róla
Szeptember elsejétől már minden hivatalos tájékoztató szerint kötelező lesz a vendégek regisztrálása, s a személyi adatok felvételéhez okmányolvasót használni. Ennek ellenére sehol, semmilyen információ nem található az elfogadható eszközökről.
A vizainfo.hu tájékoztatása szerint a „Vendégem“ alkalmazás rendelkezni fog az okmányolvasást lehetővé tevő funkcióval, ám ennek a leírásával egyelőre nem találkoztunk. A vizainfo.hu oldalon az elfogadott okmányolvasók listája üres, ahogy üres lap fogadja az érdeklődőt a „Vendégem“ alkalmazás tájékoztató weboldalán is a „VIZA“ menüpontban (info.vendegem.hu/viza).
Nagy Csaba