A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Nagyon sok esküvőt, magánrendezvényt és szabadtéri üzleti eseményt tartanak már a nyáron, csak éppen nincs munkaerő, akivel kiszolgálhatnák ezeket a cateringes cégek. Egy-két hónapja ugyanis nem lehet szakácsot és pincért találni. A rendezvények lebonyolítása így eléggé kockázatos – mondta lapunknak Semsei Rudolf, a Budapest Party Service és a VakVarjú Étterem tulajdonosa. 

– Hogyan látja, miként alakul az idei év a cateringes vállalkozások számára?

– A nyáron rengeteg esküvő lesz, de mellette vannak már családi események és szabadtéri üzleti rendezvények is. A fő probléma, hogy nincsenek szakemberek, és ez hosszabb távon is gond lesz. 

Bő egy hónapja, egyik pillanatról a másikra eltűnt az összes szakács és pincér, így meglehetősen kockázatos lett az események lebonyolítása. Egyáltalán nem tudjuk, milyen munkaerővel tudjuk ellátni a feladatokat. Több munkaerő-kölcsönző céggel dolgozunk együtt, és ők sem tudnak megfelelő számú embert biztosítani a számunkra. 

Úgy látjuk, hogy szerethetőbb munkahelyeket kell kialakítani, és úgy szervezni a munkát, hogy szívesebben jöjjenek hozzánk dolgozni. Rövidebb műszakokra, béremelésre lesz szükség, oda kell figyelnünk apróságokra is, mint például a dolgozók étkezése, pihenőideje, hogy újra visszajöjjenek.

– A járvány gyakorlatilag lenullázta a rendezvénypiacot, és súlyosan érintette a vendéglátást is. Vissza mernek térni egyáltalán a dolgozók?

– Egyelőre kivárnak. Szeptemberre várható egy fordulópont, amikor már látható, hogy lesz-e vírus, vagy nem. Akik más munka után néztek, most inkább kevesebbet keresnek, viszont biztosabb helyen dolgoznak, hiszen őket már kétszer elküldték, tavaly márciusban és a második hullámnál. 

És sokan jól érzik magukat az új pozíciójukban. Ott is vannak béremelések, és látható előny, hogy esténként otthon tudnak lenni a gyerekekkel, szabad a hétvégéjük. A rendezvényipar egy vándorcirkuszos élethez hasonlítható. Egy étteremnél legalább viszonylag fix a beosztás, hetekre előre látják a munkaidejüket a dolgozók, de a rendezvényeknél ez rapszodikusabb, sokkal kevésbé tervezhető.

A munkaerőhiány a teljes szektort érinti. A rendezvénytechnika, a kiállításokhoz kapcsolódó építők egy speciális szakember gárda, akiket nehéz pótolni. A rendezvényiparban mindig is nehezebb volt találni megfelelő szakembert. 

Szakácsot még csak-csak, de egy éttermi felszolgálót nagyon nehezen fognak alkalmazni banketteken. Nekünk 430 alkalmazottunk volt még 2020 elején, most 250-en vagyunk, úgy, hogy elindultak az üzletek. Mi is leginkább a rendezvényes területet kellett, hogy leépítsük. A bértámogatás sajnos itt alacsonyabb volt, és a felszolgálási díjat, borravalót nem tudtuk érvényesíteni, pedig ez jelentős fizetésnek számít a kollégáknak. Az étteremnél nagy segítség volt az 5 százalékos turizmusfejlesztési támogatás elengedése. Mi is próbálkoztunk a házhoz szállítással több kevesebb sikerrel, ez kellett ahhoz, hogy meg tudjuk tartani az állományunkat. 

Jelenleg a külvárosi teraszos üzleteink sikeresen működnek, a belvárosiakba viszont nem tudunk becsábítani vendégeket. De szükség van rá, hogy nyitva legyünk, munkaerő pedig ide is kell, még akkor is, ha magasabb bért kérnek. Cégcsoport szinten itt van a baj: hogy ha az ő fizetésüket megemeljük, akkor a többiek azt mondják majd, hogy ők, akik arányosan többet dolgoznak, mert ott van vendég, akkor miért nem kapnak többet. Nehéz ez a mostani helyzet, állandó finomhangolásra van szükség. 

– Hogyan alakulnak az árak idén a catering piacon?

– Nincs az az érzésünk, hogy alacsonyabb áron kellene lebonyolítanunk a rendezvényeket. Erre nem is lenne lehetőség. Jelentősen emelkedtek az alapanyagárak és a munkabérek, ezért ősztől áremelkedésre lehet számítani a catering szolgáltatásban is. De ez még így is csak a harmada lesz a nyugat-európai áraknak egy-egy komolyabb kitelepüléses rendezvény esetén. 

A budapesti éttermek 20 százaléka nem nyitott ki, szerintem őszig még 15 százalék be fog zárni, mert nem bírja a nyitás költségeit fedezni. Ki kell fizetni a dolgozókat, miközben nincs turista, nincs magyar vendég a belvárosban. 

A rendezvényeknél pedig a munkaerőhiány miatt nem tud elindulni a party service cégek egy része. Mi szerencsések vagyunk, hogy vannak olyan rendezvényhelyszíneink, ahol mi biztosítjuk a cateringet. Például a Pesti Vigadóban, a Várkert Bazárban, a Zeneakadémián és a RAM Színházban. De mi is sok hitellel és áldozattal vészeltük át az elmúlt 15 hónapot. A rendezvényszezon tavaly nyáron sem tudott igazán elkezdődni, novemberben pedig újra be kellett zárni, így jóval kevesebb esemény volt. Budapesten 15-20 vállalkozás foglalkozik cateringszolgáltatással, közülük 3-4 valószínűleg meggondolja, hogy újraindítsa, újraépítse-e a céget. Most annyira kilátástalan az elindulás a munkaerőhiány miatt, hogy ember legyen a talpán, aki átvészeli ezt a következő időszakot. 

– Milyen rendezvények várhatók az ősszel?

– Egyelőre ajánlatbekérések vannak, amivel nem jár kötelezettségvállalás. Az látszódik, hogy a cégeknél nagyon hiányzik a személyes kapcsolat, az „élő rendezvények”. Az online konferenciák, termékbemutatók nem tudják pótolni azokat a rendezvényeket, amiket az elmúlt egy évben nem tudtak megtartani. Bár a multinacionális vállalatok óvatosabbak, tőlük is jönnek ajánlatbekérések. Sajnos nincsenek nagy nemzetközi konferenciák, ezeket, valamint a termékbemutatókat, továbbképzéseket hibrid módon valósítják meg. Vagyis van egy online felület, ahol elérhetőek a rendezvények. Ez számunkra és a rendezvényszervező ügynökségeknek sem előnyös, mert ezek az események jóval kisebb költségvetésűek és létszámúak. 

Ettől függetlenül egy erős fellendülést látok. Biztos, hogy nem lesznek a közeljövőben 800-1000 fős rendezvények, és ha lesznek is, nem olyan gyakran, mint eddig voltak. Kisebb méretű eseményeket tartanak majd a cégek, és törekedni fognak mindenhol a biztonságra. A költségvetésük viszont nem lesz jóval kisebb, mert fontos lesz, hogy exkluzív formában, különlegesen valósuljanak meg. Természetesen kell egy kis idő, hogy visszaépüljenek a rendezvényszervezési szokások, de ha a piac minőségében erősödik, az nem olyan nagy tragédia. A középkategóriájú rendezvények egyébként Magyarországon magasabb színvonalúak, mint Nyugat-Európában. A fő probléma inkább az, hogy a helyszínek nincsenek tökéletesen felkészülve a minőségi rendezvényszolgáltatásra, rendezvénygasztronómiára. Nincsen például megfelelő háttérkonyha, árammennyiség ahhoz, hogy a helyszínen különleges gasztronómiai élményeket tudjunk nyújtani a vendégeknek.

Szilágyi Katalin