Március 17-től a melegkonyhás vendéglátóhelyek, étkezdék, pizzériák, kávézók és cukrászdák csak délután három óráig tarthatnak nyitva a koronavírus járvány miatt. Ha a veszélyhelyzet súlyosbodik, teljesen le is állhat a működés. Jelenleg az egyetlen túlélési megoldás, ha a átállunk a házhoz szállításra.
A járványhelyzet miatt már eddig is több étterem döntött a bezárás mellett. Ha a nemzetközi gyakorlatot nézzük, a következő lépés az lehet, hogy a vírus terjedésének megelőzése érdekében teljesen leállítják az üzemelést. Az egyetlen lehetőség jelenleg, amivel a továbbműködésünket biztosítani tudjuk, ha az ételeket házhoz szállítjuk.
Az ételkiszállítások iránt egészen biztosan növekedni fog az igény, most, hogy az emberek az otthonaikban rekedtek, a bevásárlás pedig kockázatos. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság szerint is az ételrendelés a legbiztonságosabb ételbeszerzési lehetőség járvány idején
Milyen feltételekkel szállíthatjuk házhoz az ételt?
Az éttermekben alapesetben is rendkívül szigorúak a készítésre és a csomagolásra vonatkozó szabályok, amelyekre jelen körülmények között még inkább oda kell figyelni. A NÉBIH egyelőre nem írt elő plusz óvintézkedést az ételkiszállítás területén a koronavírussal kapcsolatban.
Ahhoz, hogy az ételeinket házhoz szállíthassuk, nincs szükség külön hatósági engedélyre, sőt könnyítettek is a szabályozáson. (Bővebben lásd: Hatósági intézkedések a korona vírus miatt című írásunkban.) De biztosítanunk kell hozzá a feltételeket, és be kell tartanunk a szállításra vonatkozó szabályokat. Vagy saját magunk alkalmazunk egy futárt, aki a saját vagy az étterem autójával viszi ki az ételeket vagy futárcéget bízunk meg a feladattal. Ha eddig nem nyújtottunk ilyen szolgáltatást, de a járványra tekintettel átállnánk erre, akkor a saját felszolgálónkat is megbízhatjuk a kiszállítással, ennek nincs akadálya. Hogy ezért külön juttatást adunk neki, vagy beleszámítjuk a fizetésébe, megállapodás kérdése.
A csomagolásnál arra figyeljünk, hogy az elkészült ételt jól zárható, egyszer használatos dobozba tegyük, és úgy zárjuk le, hogy szállításkor ne nyíljon ki, ne szennyeződjön. A hideg és a meleg ételeket külön-külön táskában kell szállítani. A meleg ételeknek még forrónak kell lenniük, amikor átveszi a megrendelő. A hideg ételeket hűtőtáskában (legfeljebb 5 °C) szállíthatjuk. A gépkocsiban az élelmiszeren kívül sem más árut, sem személyt nem szállíthatunk. Élelmiszert csak egészséges személy szállíthat, aki rendelkezik egészségügyi kiskönyvvel.
A Magyar Vendéglátók Ipartestületének tájékoztatása szerint házhoz szállítás esetén a honlapunkon, vagy szórólapunkon tájékoztatni kell a fogyasztót:
- a termék nevéről
- hogy édesítőszerrel vagy cukorral készült-e
- hogy az étel az alábbi élelmiszer-színezékek közül tartalmazza-e valamelyiket: Narancssárga S (E 110), Kinolinsárga (E 104), Azorubin (E 122), Alluravörös (E 129), Tartrazin (E 102), Neukokcin (E 124)
- a késztermékben jelen lévő allergénekről, vagy hogy hol tájékozódhat ezekről.
Ha a fogyasztó kéri, akkor tájékoztatnunk kell az étel összetevőiről, tömegéről, fogyaszthatósági/minőségmegőrzési idejéről és tárolási feltételeiről is.
A kiszállított ételek esetében fel kell hívni a fogyasztó figyelmét a következőkre:
- fogyasztás előtt újra kell-e melegíteni az ételt,
- ha nem azonnal fogyasztja el, hűtve kell-e tárolni,
- meddig fogyasztható az étel.
Ezt ráírhatjuk a csomagolásra, a számlára, szállítólevélre, megrendelőlapra, vagy akár szóban is tájékoztathatjuk a fogyasztót.
Ha éthordóban vinnék el az ételt
Előfordulhat, hogy valaki maga jönne be az étterembe, és saját ételhordójában vinné el az ételt. Ilyenkor a következő szabályokat kell betartani:
- csak tiszta edénybe adhatjuk ki az ételt,
- csak a tálalás idejére vehetjük át az edényt (nem vehetjük át korábban, hogy majd később megtöltjük),
- az edény megtöltésekor ügyeljünk arra, hogy az ne szennyezhesse be az élelmiszereket és az eszközöket,
- az étel kiszedése után mossunk kezet,
- a csere ételhordókat a fogyasztói edény mosogatóban kell elmosogatnunk. Ha ilyen mosogatónk nincs, nem lehet átvenni ételhordókat.
A jelenlegi helyzetben azonban az egészségügyi kockázat miatt érdemes az ételhordós megoldástól tartózkodnunk, inkább az egyszer használatos csomagolóanyagokat használjuk.
Csatlakozhatunk országos hálózatú ételfutár cégekhez
Ha nem tudjuk helyben, gyorsan megoldani a házhoz szállítást, csatlakozhatunk országos lefedettségű ételfutár cégekhez is. Ezek összekötik a vásárlókat az éttermekkel és a futárokkal. Rengetegen ismerik, használják az oldalaikat, kiterjedt futár hálózatuk van, így gyors kiszállítást tudnak biztosítani. Ez nagy előny sok kisebb futárcéggel szemben, akik sokszor csak egyórás kiszállítást tudnak vállalni. Jelenleg két nagy ételkiszállító cég működik hazánkban, a NetPincér és a Wolt. Előbbi folyamatosan vesz fel új futárokat, mert egyre több étterem jelentkezik országos hálózatukhoz.
A szerződéskötéskor le kell adnunk nekik az ételeink listáját, az árainkat és az ételek fotóit. Nekünk csak a biztonságos csomagolást kell megoldanunk, az ételfutár cég felel azért, hogy az étel hőmérséklete megfelelő legyen és a szállítás során ne érje szennyeződés.
Az ételkiszállító cégek óvintézkedéseket is bevezettek a koronavírus-járvány miatt. A futárok folyamatosan fertőtlenítik a szállításhoz használt eszközöket és a kezüket minimum 60 százalékos alkoholtartalmú tisztítószerrel. Lehetőséget nyújtanak az érintkezésmentes rendelésre is. Az internetes oldalukon az ügyfelek bankkártyával is fizethetnek, és jelezni lehet a futárnak, hogy hová tegye az ételt (pl. a bejárati ajtó előtti küszöbre). Így elkerülhetik, hogy fizikailag érintkezzenek a futárral.
Ez nem 5% áfás
Fontos még, hogy az elvitelre és a házhoz szállításra nem vonatkozik a kedvezményes, 5 százalékos áfa-kulcs. Ez ugyanis nem szolgáltatásnyújtásnak számít, hanem termékértékesítésnek.
Lakásétterem az étteremben?
Túlélési megoldásként egyes éttermeknél felmerült lehetőségként a 6-8 főt befogadó lakásétterem gondolata is, amit a vendéglátóegység egyik sarkában vagy helyiségében alakítanának ki. Ezzel azonban jelenleg nem érdemes próbálkozni, mert vannak jogi és adminisztrációs feltételei. Ha pedig a kormány elrendeli a vendéglátóhelyek teljes bezárását, ez a megoldás szóba sem jöhet.
Hogyan mérsékelhetjük a vírus terjedését az éttermünkben?
Bár a NÉBIH még hivatalosan nem adott ki tájékoztatót a vendéglátóhelyek számára a koronavírussal kapcsolatban, érdemes néhány tanácsot betartani a korlátozott nyitvatartás során:
- ritkítsunk az asztalok elhelyezésén a vendégtérben, hogy azok cseppfertőzés-biztos távolságba kerüljenek egymástól,
- munkatársaink óránként fertőtlenítsék a kezüket, kerüljék az érintkezést,
- a konyhán használjunk gumikesztyűt,
- fertőtlenítsük a konyhát és a vendégtér bútorainak felületeit,
- gyakrabban takarítsuk, fertőtlenítsük a mellékhelyiségeket, kilincseket,
- a kasszánál a pénzt az asztalra téve kezeljük,
- fertőtlenítsük a szellőztetőket, szellőztessünk gyakrabban,
- ne tegyünk az asztalokra evőeszközöket, hanem a vendégeknek külön adjuk oda,
- az asztalokra helyezett papírtörlő helyett a rendelések mellé adjuk ki a szalvétát
- ha valamelyik munkatársunk külföldön járt, két hétig ne jöjjön be az étterembe!
Szilágyi Katalin