A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Előfordulhat, hogy a vendégünket pont nálunk éri kár. Rosszabb esetben valaki megsérül, gondoljunk egy ételmérgezésre vagy a kerti játszóterünkön a csúszdáról leesett gyerekre. Lehet, hogy “csak” elszakítja a székből kiálló csavar a kabátját, leönti a pincér vörösborral, vagy vasalás közben kiégetik a nadrágját. Ki állja a számlát? Hogyan menjünk az ilyen problémák elé?

Mint mindig: mi vagyunk a felelősek

Fontos tudnunk, hogy ha valakinek kárt okozunk, akkor azért felelősek vagyunk. Ugyanez a helyzet, ha valakinek a személyében, egészségében történik károsodás. 

Mindkét esetben legegyszerűbb megegyezni a vendéggel, bár a személyben történt károk esetén gyakoribbak a perek. Ezeknek akár több millió forintos kártérítés is lehet a vége.

A kisebb összegeket, például a kávéval nyakonöntött zakó árát is ki kell fizetnünk. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy ilyenkor a károsodott ruhák felértékelődhetnek: azonnal Armani öltönyökkel, Versace cipőkkel és Gucci táskákkal állunk szemben. Na meg egy felbőszült vendéggel, aki ordítva cirkuszol az éttermünk közepén, és belőlünk akarja kitaposni a valós vagy vélt kárát.

Nem bemondásra megy

Bizonyítani a vendégnek kell: akkor is ha megegyezünk, és akkor is, ha a bíróság dönt. Ez nem bemondásra megy, ha a vendég állít valamit, azt ő bizonyítja. Például azt, hogy az öltönyt tényleg személyesen Giorgio Armani küldte neki Milánóból, és még csak egyszer vette fel. Vagy hogy a mosoda már nem tudta kiszedni a foltot, így használhatatlanná vált a ruha. Sőt azt is, hogy patyolattiszta volt, és bizony pont a mi éttermünkben került rá a paca. Ezekről kérhetünk igazolást, számlát, hogy valójában mi mennyibe is került.

Ha szép szóval nem megy, akkor a vendég perelhet. Ez egy hagyományos polgári peres eljárás, ahol lehetőség van szakember bevonására, aki “megszakérti” az ügyet, pl. meghatározza az öltöny árát stb. Aztán a bíróság eldönti, hogy kinek van igaza.

Nézzünk előre!

Manapság erre is vannak felelősségbiztosítások. A díjuk a méretünktől, árbevételünktől is függ. Nyilvánvalóan nem mindegy, hogy egy több száz fős étteremről vagy egy kis családi fogadóról van szó. Egy száz millió forint körüli forgalommal rendelkező étterem pl. évi 100-150 ezer forint körüli díjjal számolhat. Ebben benne lesznek a “hagyományos” káresemények, pl. tűz, vihar, üvegtörés stb. Pluszban pedig egy csomó “extrát” kérhetünk, ide tartoznak a vendégeknek okozott károk vagy az ételmérgezés is. 

A biztosítási szerződéseknél alaposan olvassunk át mindent! A biztosítók meghatározzák, hogy évi legfeljebb ennyi, káreseményenként legfeljebb annyi összeggel szállnak be a történetbe, erre is figyeljünk! Sok helyen előírják, hogy mekkora önrész után fizetnek, ez lehet akár 100 ezer forint is. Ez pedig azt jelenti, hogy az ennél kisebb összegű károkat zsebből kell kicsengetnünk. Azon sem szabad átsiklani, hogy előfordulhat olyan kikötés is hogy ha valamit kifizetnek, a következő évben megemelhetik a biztosítási díjat. Ezeknek minden esetben alaposan járjunk utána!

Kis Zsuzsanna