A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Állandó rovatunkban a turisztika, vendéglátás területén dolgozó szakemberek tesznek fel a szakmát érintő kérdéseket egymásnak. Februárban, aki válaszol és kérdez: a vendégszerzést segítő stratégiát oktató szallasmarketing.hu tulajdonosa és szakértője, Anders Tamás.

Anders Tamás

E havi kérdésünk: Szállásadóként kinek érdemes a belföldi, minőségi szállások gyűjtőoldalain megjelenni?

Sokan azt gondolják, hogy egy szálláshelynek elég felkerülni egy nagyobb nemzetközi vagy hazai viszonteladói oldalra, és már csak várni kell, hogy érkezzenek a vendégek. Ez néhány esetben akár megalapozott is lehet. Emellett azonban nem véletlen, hogy a minőségi szállásgyűjtő weboldalak is népszerűek, és megjelenni is érdemes rajtuk.

 

 

 


Mik ezek a gyűjtőoldalak? 

A minőségi szállásgyűjtő oldalak általában olyan szálláshelyeket közvetítenek, amik valamiben különlegesek, magasabb minőséget képviselnek, de lehet a tematika a földrajzi hely is. Általában a hagyományos, webes kereséseket célozzák: a keresőmotorok segítségével úgy vonzzák be a téma iránt érdeklődőket, hogy nem kell számukra érdektelen dolgokra időt fecsérelniük. Itt általában nincs foglalás, viszont részletesen bemutatják a szálláshelyet (Ilyen például az egyediszallasok.hu vagy a videkivendeghazak.hu). Az oldalaknak általában van facebook-csoportjuk is. Ezek lehetnek zárt csoportok, amit csak a tagok láthatnak (például a csodahelyek.hu csodaszállások nevű csoportja), de lehet nyílt csoport is, amit mindenki láthat (pl. a videkivendeghazak.hu Facebook-csoportja) Itt az értékesítés a közösség erejével történik. Mivel pozitív és negatív vélemények egyaránt elhangozhatnak, így szükséges a szálláshelyek állandó aktivitása, reakciója.


Miben mások ezek, mint a nagyok?

A legnagyobb különbség, hogy ezek a gyűjtőoldalak egy szűkebb fogadó területet céloznak meg, vagy tematikusan válogatják a szálláshelyeket minőség, illetve a reménybeli célközönség szerint.

Ezek az oldalak legtöbbször nem önállóan, hanem a közösségi médiafelületeken is működnek (pl. a Facebookon). Látogatottságuk ugyan jellemzően nagyságrendekkel alacsonyabb, mint a nagy reklámbüdzsével és ismertséggel bíró Booking vagy a Szállás.hu, viszont sokkal hatékonyabbak lehetnek azoknál.

Ha jól választjuk ki a gyűjtőoldalt, akkor a nagyokkal ellentétben csak olyan célközönséget érünk el, akik fogékonyak lesznek a kínálatunkra. Ráadásul mivel itt kevesebb a szállás, kisebb lesz a verseny, sőt a légkör is sokkal családiasabb.

Kinek éri meg ide felkerülni?

Azoknak a szállásoknak javasolt ide felkerülni, ahol van valamilyen különlegesség. Lényeg, hogy meg tudják különböztetni magukat másoktól, és ismerjék a célközönségüket. A minőségi oldalak ezt egyébként meg is követelik, hiszen csak olyan szállást engednek fel a portálra, amely kielégíti a közönségük igényeit (és ez nagy előnyük).  

A megfelelő oldal a megfelelő közönséget vonzza, így azoknak is megéri itt lenni, akik bizonyos szolgáltatási területeken növelnék az ismertségüket pl. igényesség, gyermekbarátság stb. A helyileg beágyazott oldalakkal pedig a környék iránt érdeklődőket érhetjük el.

Szállásadóként érdemes kipróbálni ezeket a tematikus oldalakat, de rendszeresen meg kell vizsgálni, hogy hány foglalás, átkattintás, megtekintés érkezett az adott oldalról. Csak az igazán hasznosakat célszerű megtartani a komoly adminisztrációs igény miatt.

A nagy oldalak mellett ugyanis a többi, mondjuk 5-10 tematikus oldal foglaltságát is mindig kell kezelni, árazni, illetve az érdeklődésekre válaszolni. Ehhez segítségként jól jöhetnek a különböző szolgáltatók által ajánlott, vagy akár ingyenesen is elérhető Channel Manager programok.

Hogyan működnek a szállásadó közösségek?

A minőségi gyűjtőoldalakhoz gyakran Facebook-csoport is tartozik, nem ritkán százezres taglétszámmal. Itt különböző díjakért különböző megjelenéseket vásárolhatunk, illetve reagálhatunk a megkeresésekre (legyen ez pozitív vagy negatív).

Érdemes azonban figyelni arra, hogy az ilyen közösségekben egy elégedetlen vélemény képes lehet akár meg is változtatni a szállásról korábban kialakult pozitív képet.

Meg kell küzdenünk a Facebook algoritmussal is: egy már régóta a csoportban lévő szállás sokkal magasabb elérést fog kapni, mint egy újonc, akinek a posztját a rendszer sokkal kevesebb embernek mutatja meg. Sok időbe kerül egy ilyen csoportot uralni. Figyelni kell a posztokat, kérdéseket, és mindezt az admin szabályainak betartásával.

Összegzésként elmondható, hogy a specifikus gyűjtőoldalak nagyon hasznosak lehetnek a vendégszerzésben. A környékünkön, a célcsoportunk között is nőhet az ismertségünk, de ehhez a saját minőségi szállásunkat is hozzá kell tennünk. E mellett szükséges mérnünk a felületek teljesítményét, elsősorban a foglalást és a nézettséget.

Kérdés: Duchai Mártához, az ertekelestuning.hu alapítójához az éttermi és szállás értékelések szakértőjéhez: Miért fontosak az értékelések egy szálláshely életében? Mit kezdjünk a negatív kommentekkel, meg kell-e válaszolni minden értékelést?

Őri András