A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

A kocsmakvíz Angliából indult, ahol ez egyfajta nemzeti sportnak, „kocsmasportnak” tekinthető. Nálunk is egyre népszerűbb, s már sok vidéki helyszínen is szerveznek kocsmakvízeket. Egy ilyen eseménnyel mindenki jól jár: a szervezők, a játékosok és a vendéglátó egység is. Keresztes Bianka kvízmesterrel, a Quizzone tulajdonosával beszélgettünk.

– Magyarországon 2009-ben indult el a kocsmakvíz, én akkor kezdtem játszani, és megtetszett. Az évek során eljutottam oda, hogy tudnám ezt jobban és talán egy kicsit máshogyan is csinálni. A Quizzone-t 2014-ben alapítottam. Idén szeptemberben a 11. világbajnoki szezonunkat indítottuk el – utalt a kezdetekre Keresztes Bianka. 

Miből áll a kvízjáték?

A 35-36 fordulóból álló szezon szeptemberben indul és május végéig tart. A fordulókban 11 különböző blokk van, s a két szünettel együtt általában kétórásak. A csapatoknak a legváltozatosabb feladattípusokat kell megoldaniuk. A kérdések nehézségi szintje változó, az egészen könnyűtől a nagyon nehézig. – Míg a televíziós kvízkérdések általában rövidek, egyszerűek, addig a mi kérdéssoraink lehetnek többlépcsősek, ami alapján rá lehet jönni a megoldásra. A fordulót sok képpel, hangbejátszásokkal, filmbejátszásokkal, filmzenékkel színesítjük. Természetesen ezekhez is kérdések kapcsolódnak – magyarázta Keresztes Bianka

A közösségépítés a lényeg

Az ideális csapatlétszám az 5-6 fő, de nem ritka a 7-8 fős csapat sem. A csapatok a fordulókra a Quizzone közösségi média oldalán tudnak jelentkezni. 

– A kvízjátékon nem feltétlenül az a lényeg, hogy ki nyer, maga a játék, a közösségépítés a lényeg. Egy-egy helyszínen vannak kisebb nyeremények, amit az adott vendéglátóegység ajánl fel. Van, ahol egy üveg bor, egy üveg tömény ital vagy egy komoly összegű, lefogyasztható kupon. Akad olyan hely is, ahol nem csupán az adott forduló nyertese, hanem a második és a harmadik is kap valamilyen apróbb ajándékot – tette hozzá Keresztes Bianka.

A helyszínek: kocsmák, bisztrók

Az elmúlt időszakban megváltoztak a kocsmák is, már nem amolyan „késdobáló” helyek, sokkal inkább igényes kocsmakultúrával bírnak, s ebből adódóan az igényesebb szórakozási formákat részesítik előnyben. Általában olyan helyeket választanak a forduló lebonyolítására, ahol az italfogyasztás mellett akár enni is lehet. Van, aki ilyenkor vacsorázna is, és olyan is, aki csak sörözni vagy koktélozni szeretne a barátaival. 

A budapesti helyszínek mellett számos vidéki nagyváros vendéglátóhelyein is tartanak kvízeket. Például Pécsett három helyszínen is, de Szombathelyen, Nyíregyházán, Győrben és Egerben is. A játékosok létszáma egy-egy fordulóban általában 100 fő fölött van. – Folyamatosan arra törekszünk, hogy minél több várost bekapcsoljunk. Az idei célunk az, hogy legalább 20 városig eljussunk a bajnokság során – utalt a célokra a kvízmester.

Kinek jó és miért?

Ez alapvetően egy win-win helyzet, ami jó a vendéglátó egységnek, a szervezőknek és a játékosoknak is. A szervezők nem a játékosokkal, hanem a vendéglátóegységgel állnak szerződésben. A vendéglátóhely azt nyeri, hogy eljönnek a kvízjátékosok, s a fogyasztásukkal növelik a hely forgalmát. A kvízmesterek olyan estékre is beviszik a vendégeket – és telt házas lesz a hely –, amelyek egyébként nem lennének forgalmas napok. Marketing szempontból is van jelentősége egy-egy kvíznek, ugyanis a helyszínek nevei megjelennek a szervezők honlapján is, ahol elkezd pörögni a nevük, ennek eredményeképpen elmennek oda olyanok is, akik még sosem jártak azon a helyen, és lehet, hogy megismerik, megszeretik, legközelebb visszajönnek baráti társasággal. – Nálunk plusz pont jár a csapatoknak azért, ha a bajnoki év során egyszer minden helyre eljönnek játszani– mondta Keresztes Bianka. 

Kik játszanak?

Jobbára a 30-as korosztály, olyanok, akik már végeztek az egyetemen, fiatal felnőttek, de még nem alapítottak családot. Ők adják a játékosállomány gerincét. Egyre inkább megjelennek azok is, akiknél már kirepültek a gyerekek és ráérnek, ez a 45-50-es korosztály. A 40-esek főként vidéki városokban jelennek meg, ahol korlátozottabb a szórakozási lehetőség. De volt már  érettségi előtt álló csapatunk és hetven felettiekből álló nyugdíjas csapat is. Újoncok, teljesen kezdő kvízesek is mindig vannak, a régiek viszont visszajárnak. – Rengeteg olyan csapatunk van, akik 6-8 éve minden héten jönnek. Hihetetlen jó közösség ez – mondta. 

Csapatépítés

Kicsit más, de ez is kvíz. A játékmestereket sok csapatépítőre hívják. Ezek főként céges rendezvények. Itt a játékok rövidebbek, és kezdőknek szóló programokkal futnak, próbálnak szórakoztató, könnyed, de azért mégis gondolkodtató kérdéseket feltenni. Ezekben a kvízekben a csapatépítő jelleg érvényesül, hogyan kell együtt dolgozni, együtt gondolkodni. A cégek jobbára az évzáró rendezvényekre ütemezik ezeket a kvízes csapatépítőket. Rájöttek arra, hogy ez egy „tök jó” program a karácsonyi vacsora mellé, közösségi szórakoztató játék, mégis ünnep, értéket teremt és kicsit összehozza a társaságot.

Kalmár Erika

Vélemény, hozzászólás?