Koronavírus: hogyan védekezzünk?

Koronavírus: hogyan védekezzünk?

Padlóra küldi az idei szezont a koronavírus járvány. Sorra mondják vissza a foglalásokat a hazai szálláshelyeken. A vendéglátóhelyek délután 3-ig tarthatnak nyitva. 

Rengetegen mondják le a foglalásukat

A járvány miatt napról napra nőnek a szoba visszamondások. A lemondásokkal legjobban érintett szállodák már próbálják csökkenteni a veszteségüket: első körben a külsős, bérelt munkaerőt csökkentik, saját dolgozóikat pedig arra ösztönzik, hogy vegyenek ki szabadságot a gyér forgalmú időszakban.

A Magyar Utazási Irodák Szövetsége szerint kiszámíthatatlan a közeli és távoli jövő, egyelőre nem lehet megjósolni, hogy a külföldiek utazásai és a belföldi turizmus hogyan fog változni, milyen arányú visszaesés várható, mikor fogják ismét biztonságban érezni magukat az emberek. 

A szálláshelyek nyitvatartását egyelőre nem korlátozzák. Kijárási tilalom sincs, de mindenkit arra kérnek a szakemberek, hogy lehetőleg maradjon otthon, ne menjen sehova. 

A vendéglátóhelyeket egyelőre nem záratták be teljesen – mint ahogyan azt több európai ország megtette. De délután háromtól nem fogadhatunk vendégeket, legfeljebb megrendelést lehet felvenni és a megrendelt ételeket átadni. A működést ugyanakkor nem tiltja a rendelet, a konyha üzemelhet, a házhozszállítás működhet.

Mit kell tennünk, ha továbbra is nyitva tartanánk ?

  • Fontos, hogy a dolgozóinkat tájékoztassuk a koronavírussal kapcsolatos tudnivalókról, és arról, hogy mi a teendő a betegség gyanúja esetén. 
  • Figyeljünk nagyon a tisztasági szabályok betartására, ezt most még szigorúbban kell ellenőriznünk.  
  • Helyezzünk ki fertőtlenítő folyadékot, sprayt a bejáratnál, a személyzeti helyiségekben, a közös helyiségekben stb. 
  • Mindenki azonnal mosson kezet, ahogy megérkezik a munkahelyére! 
  • Kérjük meg vendégeinket arra, hogy belépés után azonnal  fertőtlenítsék a kezüket a kihelyezett fertőtlenítő folyadékokkal!
  • Lehetőség szerint tartsunk 1-1,5 méteres védőtávolságot a vendég-vendég, és vendég- alkalmazott között (pl.: a pulton színes ragasztószalaggal jelöljük be az 1 méteres távokat, vagy táblával hívjuk fel a sorbanállók figyelmét az ajánlott védőtávolságra). 
  • Kisebb üzleteknél – kávézók, fagylaltozók- szabályozzuk, hogy hány ember tartózkodhat egyszerre bent az üzletben! 
  • A pénzt kezelő munkatársaknak adjunk gumi védőkesztyűket. Ezeket mindig viseljék, ha pénzzel dolgoznak!   
  • Mindenki gyakrabban mosson kezet fertőtlenítővel, alkalmanként legalább 20-40 másodpercig. 
  • Lehetőség szerint ne érintsék a kezükkel a szemüket, szájukat, orrukat!
  • Köhögéskor, tüsszentéskor papírzsebkendőt kell használni, majd azt a szemétbe dobni.
  • Fertőtlenítőszerekkel gyakrabban takarítsuk a kilincseket, mosdókat, WC-ket.
  • Kiemelt figyelmet kell fordítani a mosogatására, a büféasztalok, éttermi felszerelések, berendezések (só-borsszóró, szék karfák, stb.) fertőtlenítésére.
  • Figyeljünk munkatársaink egészségére! Még enyhén beteg munkatárs sem dolgozhat. Ha munka közben betegedne meg valaki, adjunk rá maszkot és küldjük haza!

Foglalások lemondása- jár-e kötbér?

A foglalások lemondásával kapcsolatban mindig a szerződés a döntő. Az szabályozza, hogy meddig mondható kötbérmentesen a szállás. De hivatkozhat-e a vendégünk vis maior helyzetre? 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének egy korábbi ajánlása szerint csak akkor nem kötelezhető kártérítésre a vendég, ha előre nem látható, rendkívüli körülmények következtében ellehetetlenül az utazása (Ptk. 6:180. § (1) bekezdés). (Ez vis maior helyzetnek számít, amikor nem kell kártérítést fizetni azért, ha valaki nem tartja be a szerződést.) Az egyértelműen ilyen körülménynek számít, ha hatóság korlátozza az utazást. A koronavírus ténye önmagában nem vis maior, ha az utazás nem ütközik akadályba (nem korlátozzák az utazást, nincs kötelező karanténban stb.), de a vendég mégis lemondja a szobafoglalását, akkor elvileg meg kell fizetnie a szerződés szerinti lemondási díjat (Ptk. 6:180. § (2) bekezdés). 

Azt azonban vegyük figyelembe, hogy a járvány megelőzése érdekében most mindenkinek azt tanácsolják, hogy ne utazzon, így nem lenne korrekt dolog azt mondani a vendégnek, hogy nincs vis maior helyzet, jöhetne, ha akarna. Inkább azt tanácsoljuk, hogy próbáljanak megállapodni a vendégekkel, hogy a foglalás törlése helyett inkább halasszák el az utazásukat, tegyük lehetővé a foglalások átütemezését.

Betegség esetén nem vagyunk kötelesek fogadni a vendéget

Ha felmerül a gyanú, hogy vendégünk fertőző betegségben szenved, azonnal felmondhatjuk a szerződést, az érkezőt pedig nem vagyunk kötelesek elszállásolni. (Erre a Ptk. kármegelőzési és kárenyhítési rendelkezései alapján van jogunk.)  

A fertőzés gyanújáról azonban azonnal értesítenünk kell az alábbi hatóságok egyikét: 

  • a kormányhivatalt, vagy
  • a Nemzeti Népegészségügyi Központot
  • az Országos Epidemiológiai Központot vagy
  • a polgármestert/jegyzőt

(1/2014. EMMI rendelet és 18/1998. NM rendelet alapján)

Bármelyiknek jelezhetjük. A telefonos értesítést mindig erősítsük meg írásban (pl. e-mail, fax), mert csak így tudjuk bizonyítani, hogy valóban azonnal értesítettük a hatóságot. A fertőzött vagy fertőzésgyanús vendéget a hatóság elkülöníti, és elszállítja a szállásról. A beteggel érintkezett munkavállalóinkat is megfigyelés alá helyezik, és eltiltják a munkavégzéstől. Ezután az egészségügyi szolgálat fertőtleníti a szállást.

Karantén a szálláson

A szálláshely karanténját a törvény szerint a főpolgármester, a polgármester, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, illetve a területi védelmi bizottságok rendelhetik el. Ekkor a hatóság utasításai szerint kell eljárnunk. Karantén esetén kérhetjük kiadásaink megtérítését a költségvetéstől. A polgármesternek vagy a megyei védelmi bizottságnak kell benyújtanunk a számlával igazolt kiadásainkról készült elszámolást.  

Forrás: MSZÉSZ/turizmus.com

Dobó Csaba