A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Három hónap haladékot adnak

Január elsejétől elvileg kötelező digitális okmányolvasót használni a szálláshelyeken, miközben az ezzel megbízott turisztikai ügynökség egyetlen erre alkalmas készüléktípust sem hozott nyilvánosságra. A kormányrendelet változatlanul januártól hatályos kötelezettségről ír, miközben a turisztikai ügynökség szerint áprilisban indul az új rendszer. Mi a helyzet a digitális okmányolvasók körül?

Néhány hete csak egy bejelentőlapot tolt a recepciós az érkező vendég elé. Senki sem ellenőrizte, hogy valós nevet, címet ír-e a bejelentőlapra, hiszen nem volt sok tétje a dolognak. Ma kötelező elkérnünk az illető igazolványát vagy útlevelét, sőt, el sem foglalhatja a szállást, ha nem adja oda ellenőrzésre a papírjait. És ez még csak a kezdet. Az adatokat ma már digitális okmányolvasóval kellene számítógépre vinni, miközben még azt se tudja senki, hogy ehhez milyen készülék lenne használható. A legszebb az a történetben, hogy ezt az illetékesek sem tudják, így inkább adtak három hónap haladékot.

A korábban megjelent, legutóbb ősszel kiegészített jogszabályok szerint január elsejétől kötelezően rögzíteni kell a vendégek személyes adatait is a NTAK rendsze­rében. Korábban a szállásadónak joga sem volt ellenőrizni a vendég személyes okmányait, most viszont ezt kötelezővé tették. Az internetes rendszerbe az adatokat a személyi igazolvány vagy útlevél alapján kell felvinni, a vendégnek pedig kötelessége átadni ezt az okmányt. Ha nem teszi, nem kaphat szállást – szól a szigorú jogszabály. Ez nem lehetőség, hanem kötelező előírás, mely így szól: „Az okmány bemutatásának hiányában a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja.“ (2016 évi CLVI. tv. 9/H § 2.).

Ezt az új előírást a kormány októberben kiegészítette azzal, hogy az adatokat az okmányokból nem kézzel kell felvinni az informatikai rendszerbe, hanem kötelező hozzá digitális okmányolvasót, okmányszkennert használni. Az okmányolvasó egy olyan szkenner, ami nem a személyi igazolvány képét viszi a számítógépre, nem lefényképezi az iratot, hanem a kódok alapján kiolvassa belőle a szükséges adatokat. Így például sem a fényképet nem rögzíti, sem más olyan adatot, amit nem ír elő kötelező jelleggel a jogszabály. Így nem merül fel adatvédelmi aggály a használatával kapcsolatban. Az adatkezelés alapja törvényi előírás, s nem a szállásadón múlik, hogy milyen adatot vesz le a szkenner az igazolványról. A használata egyébként azért jó, mert nincs elírás, nem a regisztrációt kézzel elvégző alkalmazott gépelésén, esetleg melléütésén múlik, hogy pontosan rögzítik-e a neveket és más adatokat. Alapvetően tehát egy jó dolog, csak a bevezetése körül van nem is kicsi káosz.

A digitális okmányolvasó használatát tehát egy októberben kiadott törvénymódosítás teszi kötelezővé. Ugyanez a törvény rendelkezik arról is, hogy a használható okmányolvasók listáját a tárhelyet működtető szervezet időben a honlapján közzéteszi. Ez a szervezet, a kijelölt turisztikai tárhelyszolgáltató a Magyar Turisztikai Ügynökség lett. A szervezet honlapján és az általa működtetett NTAK információs oldalán sokáig egyetlen szó sem jelent meg az okmányolvasóval kapcsolatban egészen december végéig.

A karácsony körüli napokban két dolog történt. Megjelent majdnem egyszerre egy új kormányrendelet a témában, na meg egy tájékoztató a MTÜ honlapján. (bit.ly/mtucikk) A “Jövőre egyszerűsödik a szálláshelyeken a bejelentkezés“ című cikket érdemes elolvasni: elsőként itt értesülhettünk ugyanis arról, hogy a kormány mindezeket a változásokat a bejelentkezések egyszerűsítése érdekében kezdeményezte. Fontos információ – mely a kormány egyetlen honlapján, jogszabályában sem jelent meg addig –, hogy a vendégadatok az úgynevezett VIZA rendszerbe, azaz a Vendég Információs Zárt Adatbázisba fognak átkerülni.

A legfontosabb azonban, amit a cikkből megtudhatunk, hogy a VIZA rendszer április elsején fog elindulni, azaz a jogszabály módosítása nélkül adtak három hónap haladékot a digitális okmányolvasás elindítására. Igaz, az a rendelet közben nem változott meg, mely szerint mindez már januártól kötelező lenne. Az ugyanis ma is azt rögzíti, hogy a szállásadó az adatokat „a szálláshelykezelő szoftver okmányolvasó részén keresztül köteles rögzíteni“ (235/2019 kormányrendelet 14/C. § 7.). Van tehát egy kötelező előírásunk, aminek  ma egyetlen szállásadó sem tud megfelelni a kormány vagy a turisztikai ügynökség hibájából.

Ne legyenek illúzióink, ez a haladék nem a vállalkozók terheinek csökkentésére született. Valószínűleg azért volt szükség a határidő csúsztatására, mert nincsenek meg a feltételek a rendszer bevezetésére. December 28-án jelent meg a Magyar Közlönyben az a rendeletmódosítás, mely az okmányolvasók kérdését is érintette. Eszerint az okmányolvasóknak képesnek kell lenniük a hálózati működésre, azaz arra, hogy az adatokat közvetlenül a tárhelyre töltsék fel, továbbá rendelkezniük kell a Nemzetbiztonsági szakszolgálat jóváhagyásával is. A rendelet szerint a turisztikai tárhelyszolgáltató  jóváhagyott okmányolvasók listáját elektronikus felületén közzéteszi. Ilyen lista januárig nem volt elérhető. Január elsején tehát a vállalkozók egyetlen olyan okmányolvasóhoz sem férhettek hozzá, ami megfelelne a feltételeknek és képes lenne teljesíteni a kormányrendelet előírásait. Ezért van szükség a három hónap haladékra.

Nagy Csaba