A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés
Gali Zoltán a londoni Westminster Egyetemen tanult fotózást, majd ezt követően világszerte fejlesztette tudását a szálláshelyek fotózásában.

Egyre jobban felértékelődik az internet a szállásadásban és vendéglátásban is. Az utazók sokszor online választanak, a döntésüket pedig az értékelések mellett fényképek is befolyásolják. Így nagyon fontos, hogy ezek hívogatóak legyenek. A weboldalunkra kikerülő képekkel tehát azt kell elérnünk, hogy a vendégek minket válasszanak a szomszéd utcában lévő másik vendéglátó- vagy szálláshely helyett. Cikkünben Gali Zoltánt, a kereskedelmi szálláshelyekre szakosodott, profi fotográfust kérdeztük, hogy mire figyeljünk a fényképek kapcsán.

Egy kép attól lesz igazán jó, ha minél jobban, minél mélyebben megragadja a képet néző figyelmét. Amikor ránéz valaki, azt érezze, hogy ott akar lenni, ő is látni szeretné, részese szeretne lenni annak a látványnak.

Igazodjon a kép a tulajdonosi vízióhoz!

Egy jó kép tökéletesen megvalósítja a tulajdonosnak azt az elképzelését, ami az ő fejé­ben él arról a szolgáltatásról, amit nyújtani szeretne. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő felszerelés, ami sok extrát tud adni. Egy mobillal vagy még inkább egy megfizethető árú fényképezőgéppel már készíthetünk jó képeket, de ezek sem lesznek profik. Például sok gép csak automata képkészítést tesz lehetővé, míg vannak olyanok, ahol magunk tudjuk beállítani, hogy közeli vagy távoli képet készítünk, mi legyen éles a képen stb. Amíg egy profi fotós ki tudja használni a kézi beállítások adta lehetőségeket, addig mi, hobbi fotósként ezt nem tudjuk megtenni.

Mennyi és milyen képünk legyen?

A képek száma igazodjon a felülethez amin megjelenik, legyen az például a honlapunk vagy valamelyik szolgáltató oldala. Egy nagyobb hotelnek általában elegendő 50 kép, míg egy kisebb helynek 5-10 képnél nem kell több.

Általában terenként érdemes 4-7 db képet készíteni, ez a szám már elég ahhoz, hogy be tudja mutatni az adott helyiséget. Egy nagyon kis szoba esetében ennél kevesebb, akár 2 db kép is elegendő lehet.

Fontos, hogy legyen egy főképünk, ami nagyon vonzó és elragadó. Ez lehet az épület bejárata, sziluettje, esetleg a vállalkozás logója. A fotó domborítsa ki a hely erényeit, az erősségeket, azaz adja vissza azt, amit a tulajdonos megálmodott.

Kihívások

Nagy kihívást jelent a kis terek befotózása. Itt már fontos, hogy mekkora távot tud befogni az az objektív, amivel a fotós dolgozik, azaz milyen nagy tér látszik a képen. Két hasonló lencse között is lehet eltérés. Van olyan lencse, ami nagyon kis teret már nem tud befogni. Egy hobbi gép objektíve, még ha cserélhető is, kis eséllyel lesz ezekre a helyzetekre alkalmas.

Életkép vagy csak a terek?

Készíthetünk fényképet csak a terekről, de gyakoriak az életképek is. Itt igazodni kell a célközönségünkhöz. Családbarát szálláshelyként a boldog, jól szórakozó családi képek vonzóbbak lehetnek az oda látogatók számára, mint pusztán a terekről, szobákról készült képek. Viszont egy főleg konferencia helyszínként működő szálláshelynél kisebb lesz ennek a jelentősége.

Összehangolt munka

Az életstílus képeken már megjelennek a ,,vendégek”, akik testközelivé hozzák a szálláshelyet. Itt nem minden csak a fotóson múlik, több ember összehangolt munkája szükséges ahhoz, hogy a végére minden tökéletes legyen. Sok esetben a túl sok vendég megnehezíti a munkát, és külön kihívás megtalálni azt a helyzetet ahol a legjobb kép elkészíthető.

Tipikus hibák

Szakmai szemmel nagyon sok a hiba a szálláshelyekről készült képeken. Ilyen például a helytelen szög kiválasztása. Fontos, hogy olyan magasságból nézzük a képet, ami egy átlag ember magassága. Ne törpe és ne is óriás pozícióból készüljön a kép! A belső tér fotózásánál alapkövetelmény, hogy az ablakokon tökéletesen átlássunk. Látszódjon, hogy mi van kint, és mi van bent. Gyakori hiba, hogy sokszor csak a belső teret lehet látni, és ami kívül van, az túlexponált, azaz szinte teljesen fehér. Külső képeknél pedig többször előfordul, hogy dől a kép jobbra vagy balra.

Utómunkák

A profi fotós, amikor képet készít, tudja, hogy melyik apró részletnek mekkora jelentősége van. Ehhez felhasználja a fotózott helyszín környezetében lévő tárgyakat, ezeket akár el is mozgatja, hogy a képet még jobbá tegye. Ha ezeket jól használja, akkor nagyot nem hibázhat, kivéve a retusálásnál. A túl sok retusálás ugyanis elveszi a kép természetes jellegét.

Ideális esetben nem kéne a képbe utólag belenyúlni, egy profi fotós tökéletesen ki tudja használni a technika és a környezet összes lehetőségét, de ideális eset ritkán van. Ezért gyakori, hogy például javítani kell a fényeket, árnyékokat, színeket vagy az alapbeállításokat erősíteni vagy gyengíteni. Sőt előfordulhat az is, hogy a fényképezés során nem észrevett, felesleges tárgyat kell eltávolítani a képről, azaz retusálni kell a fotót.

Rendszeresen frissíteni is kell

A nagyobb helyeken törekednek a képek rendszeres frissítésére is. A nyugati standard az évente egyszeri teljes váltás, de ideális eset az évszakonkénti teljes csere lenne. Hazánkban jellemzőbb a 2-3 évenként történő képcsere.

Ami biztos: a profi képek jobban adják el a szálláshelyet. A profi fotós pedig nem megfizethetetlen a kisebb szálláshelyek számára sem, ráadásul már 2 jól kihelyezett képpel is növelhetjük a foglalások számát.

Kovács Nikoletta