A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Horrorsztorik keringenek arról, hogy mekkora gáz és áramszámlákat állítanak ki a szolgáltatók. Sokan nem értik, hogy ha az áram és a gáz világpiaci ára csökken, akkor ez miért nem látszik a számlákon. Kinél és milyen módon lehet megtámadni a döntéseket, ennek jártunk utána.

Az egyik legtöbbet feltett kérdés azzal kapcsolatos, hogy miért nem látszik a közüzemi számláinkon a világpiaci ár csökkenése. Az energetikai szakértők ezt két okkal magyarázzák: egyrészt az MVM még a kedvezőtlen árú gázzal töltötte fel a tározókat, és amíg az el nem fogy, addig nem fog változni a díjazás. Az egyetemes szolgáltatások díját április végéig fixálta az állam, és ezzel egy időben csaknem 150 ezer mikrovállalkozás számára is egy korábbi – magasabb – szinten fagyasztották be az árakat. Másrészt a világpiaci ár hatásai két-három hónapos fáziskéséssel kezdik éreztetni a hatásukat, és csak azoknál, akik szabadpiaci alapon kötöttek szerződést.

A gyorsan változó nagykereskedelmi árak miatt az EON például olyan új konstrukciókat dolgozott ki, amik jobban lekövetik a piaci árak változását – tudtuk meg Varga Ivettől, az EON szóvivőjétől. Az új ajánlatokat igyekeznek rugalmasabb feltételekkel kidolgozni, nagyobb mozgásteret biztosítva az ügyfeleknek. Például rövidebb lekötési időket is felajánlanak, hogy ne kelljen a magas árszintet egy évre bebetonozni.

Írásban érdemes reklamálni

Sokszor nem is csak a magas energiaárak miatt fő a vállalkozók feje, időnként a számlázás is érthetetlen. Egyik olvasónknak negyedévre előre számlázott a szolgáltató, másikuk pedig arra panaszkodik, hogy hónapok óta csak minimális rendszerhasználati és áramdíjat számláznak neki, és fél, hogy egyszerre kapja meg a nagy összegű csekket.

Ilyenkor addig kell a szolgáltatót keresni, amíg megnyugtató módon nem foglalkoznak a problémánkkal – tanácsolja jogi szakértőnk. Azt ajánlja, hogy minden egyes, a szolgáltató által megadott módon, de főleg írásban nyújtsuk be panaszunkat. (A telefonos beszélgetéseket is rögzítik, de a legtöbb szolgáltató úgyis írásban is kéri panaszunkat.) A lényeg, hogy dokumentáljuk a panaszunkat, tehát a hivatalos levelet mindig ajánlottan, és ha lehet, tértivevényesen adjuk fel. Ha személyesen jártunk az ügyfélszolgálaton kérjünk róla igazolást, és kérjük el a jegyzőkönyv másolatát is, ugyanis a további panaszkezeléshez ezekre szükségünk lesz.

Ha nem értünk  egyet a számlánkon szereplő összeggel, akkor a számla kézhezvételétől számított hat napon belül élhetünk kifogással. Ennek halasztó hatálya nincs a számla befizetésére, kivéve ha a számla egyértelmű elírást tartalmaz. A számlával kapcsolatos reklamációra a kifogás kézhezvételétől számított 15 napon belül írásban kell válaszolnia a szolgáltatónak. Ha elfogadják kifogásunkat, akkor a túlfizetést 8 napon belül visszautalják (illetve bizonyos esetekben, kisebb túlfizetéseknél a következő számlába beszámítják.)

Mi a teendő, ha nem foglalkoznak érdemben a kifogásunkkal?

Ha az előírt 15 napon belül nem kapunk érdemi választ, vagy nem értünk egyet a szolgáltató döntésével, akkor a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalthoz (MEKH) vihetjük tovább panaszunkat. A vállalkozások számlázással, méréssel és kikapcsolással kapcsolatos panaszait is a MEKH tudja kivizsgálni. A hivatalt a magyarorszag.hu oldalon keresztül érhetjük el. (A bal oldali menüben válasszuk a „Közigazgatás, jog” területet, majd ezen belül a „Fogyasztóvédelem” menüpontot, és a megjelenő linkek közül kattintsunk a „MEKH – Fogyasztóvédelem – Kérelem panasz kivizsgálása tárgyában” szövegre, vagy írjuk be a böngészőbe ezt: bit.ly/MEKH23!)

A kérelem benyújtásakor bizonyítanunk kell, hogy előzetesen a szolgáltatónkhoz fordultunk. Ezt megtehetjük pl. a levél feladását igazoló tértivevény-szelvénnyel, személyes ügyintézés esetén a jegyzőkönyv másolatával, telefonos ügyintézés esetén a hívás azonosító számával, illetve az e-mailekkel. A kérelemhez csatolni kell a szolgáltatótól kapott választ is. A kérelemben fel kell tüntetnünk a kifogásainkat, és azt is, hogy a szolgáltatóval szemben milyen intézkedést kérünk.

Az MEKH a földgáz és villamosenergia panaszokról 55 nap után dönt. A számunkra kedvezőtlen végzést a Fővárosi Törvényszék előtt támadhatjuk meg, de keresetünket a döntés kézhezvételétől számított 30 napon belül a MEKH címére kell megküldenünk. Az MEKH ezt kiegészíti a megfelelő dokumentumokkal, majd továbbítja a bíróságra. Az MEKH mellett panaszunkkal fordulhatunk békéltető testülethez vagy polgári bírósághoz is.

Sebestyén Szabolcs