A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés
bigstock-travel-tourism-and-vacation-c-305774461.jpg
vendegek.jpg
bigstock-222522103.jpg
bigstock-Asian-Chinese-couple-Man-and-75007780.jpg
bigstock-people-service-and-holidays-c-211953925.jpg
bigstock-Receptionist-and-businesswoman-337148716.jpg
bigstock-Senior-Couple-Is-Hugging-And-W-299502619.jpg
bigstock-Two-Funny-Caucasian-Little-Pre-362179234.jpg

Ma már az NTAK oldalán is olvasható: a létező legrészletesebb bontásban kéri az adatokat januártól az éttermi adatszolgáltató rendszer. Az állam még azt is tudni akarja, hogy levest, főételt vagy köretet fogyasztott-e a vendég, mennyi volt a borravaló és mennyi időt töltöttünk el a vendég rendelésével. Természetesen nemcsak az éttermeknek, hanem a legkisebb büféknek is gondoskodniuk kell az ilyen részletességű adatszolgáltatásról. Az adatszolgáltatáshoz szükséges ingyenes szoftverről még mindig nincs semmi információ. 

Egy év előkészítés után, alig egy hónap múlva élesben is el kell indulnia a turisztikai adatszolgáltatás következő ütemének, az éttermek és más vendéglátóhelyek adatszolgáltatásának. Mivel a szolgáltatás szélesebb kört érint, mint a szobakiadás, így jóval több lesz a beküldendő adat is. Arra azonban nem számítottunk, hogy milyen részletességgel akarja az állam megismerni a vendéglátók üzleti forgalmát. 

A közelmúltban az NTAK információs oldalát kiegészítették a januártól beküldendő adatok ismertetésével. Megdöbbentő ennek a részletessége. Egy szállásadónál a bevételre, érkezésre és távozásra, a vendég statisztikai adataira vonatkozó információn túl mindössze arról kell adatot szolgáltatni, hogy melyik szobát foglalja el. A vendéglátós adatszolgáltatásnak viszont ki kell térnie a fogyasztott ételek és italok részletes ismertetésére. Külön fel kell tüntetni az adatszolgáltatásban valamennyi tételt, azt be kell sorolni egy fő-, majd egy alkategóriába. A főkategória például az étel, ám ezen belül még el kell különíteni a reggelit, szendvicset, levest, főételt, köretet, savanyúságot vagy salátát, desszertet, snack és egyéb fogyasztott ételeket. Értjük és támogatjuk a pontos turisztikai adatszolgáltatás szükségességét, de nem értjük, mi indokolja az ennyire részletes rendszert. Vajon megéri-e a rengeteg befektetett pénzt annak az ismerete, hogy vidéken vagy Budapesten esznek-e több savanyúságot és köretet a vendégek?

A rendszernek kétféle adatot kell a napi működés során elküldenie:

A rendelési adatokat úgynevezett eseményvezérelt adatküldésnek nevezik a rendszerben. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan biztosítani kell az internetkapcsolatot, mert a program minden rendelés után küldeni fogja az alábbi adatokat:

A másik adatszolgáltatás a napi záráshoz kapcsolódik. A nap lezárását követően küldi be a program az adott nap nyitvatartására, besorolására vonatkozó adatokat, hogy például hétköznap vagy ünnepnap volt-e aznap. Összesítve ekkor küldi be a rendszer a napi borravaló teljes összegét is.

Gondoskodnunk kell arról, hogy az adatszolgáltatás fennakadás nélkül teljesüljön. Ha üzemzavar, áramszünet miatt egy nap kimarad, akkor a következő nap kell pótlásként beküldeni az adatokat. Ha az adatszolgáltatás többször is kimarad és a vállalkozó azt az NTAK üzemeltetőjének a felszólítására sem teljesíti, akkor az üzemeltető hatósági ellenőrzést fog kezdeményezni.

Ingyenes program még nincs

Sok minden nem egyértelmű azzal kapcsolatban, hogy milyen programmal küldhetjük majd az adatokat. A tájékoztató oldal szerint a vendéglátó üzletek korlátozás nélkül, mindannyian hozzájuthatnak majd egy olyan ingyenes programhoz, ami képes ezt az adatszolgáltatást teljesíteni. November elején azonban erről még semmilyen információ nincs, holott januártól élesben kell a rendszert működtetni.

A nagyobb vendéglők többsége ma már komoly vendéglátó szoftverekkel dolgozik, ezekben rögzíti a rendeléseket. Vélhetően e programok gyártói el fogják készíteni az adatszolgáltatáshoz szükséges programot is, amivel ki lehet egészíteni a már használt szoftvert. A kisebb egységek üzemeltetői számára azonban mindez újdonság lesz. Egy kis büfének például nincs külön szoftvere a rendelések rögzítéséhez, s eddig nem is volt erre szüksége a pénztárgép mellett. Feltehetően most egy külön számítógépet kell majd üzemeltetni csak az adatszolgáltatás céljára. Külön terhet jelent az is, hogy biztosítani kell az internet folyamatos elérését a nyitvatartás alatt, hiszen enélkül nem működik az online adatszolgáltatás.

A használathoz szükséges eszközökkel, programokkal kapcsolatos kérdéseinket feltettük a Magyar Turisztikai Ügynökségnek, de egyelőre válasz még nem érkezett.

A megrendelések tartalmát ilyen részletezettséggel kell majd az adatszolgáltatás során megadni (fő- és alkategóriák):

Főkategória Alkategória
Étel reggeli
Étel szendvics
Étel leves
Étel főétel
Étel köret
Étel savanyúság/saláta
Étel desszert
Étel snack
Étel egyéb
Helyben készített alkoholmentes ital limonádé / szörp / frissen facsart ital
Helyben készített alkoholmentes ital alkoholmentes koktél
Helyben készített alkoholmentes ital tea/forrócsoki
Helyben készített alkoholmentes ital kávé
Nem helyben készített alkoholmentes ital víz
Nem helyben készített alkoholmentes ital rostos üdítő
Nem helyben készített alkoholmentes ital szénsavas üdítő
Alkoholos Ital koktél
Alkoholos Ital likőr
Alkoholos Ital párlat
Alkoholos Ital sör
Alkoholos Ital bor
Alkoholos Ital pezsgő
Egyéb egyéb
Egyéb szervizdíj
Egyéb borravaló

Forrás: info.ntak.hu


Sokan tartanak az NTAK bevezetésétől

Azok a büfések, akik kis üzlethelyiségből egy ablakon át szolgálják ki az utcán álló vevőket, nagyon bizonytalanok a jövőjüket illetően. – Új alkalmazott felvételét nem bírja el a költségvetés, a plusz adminisztráció viszont nagyon lecsökkentheti a forgalmat – mondja egy kőszegi vendéglátó. – Nehéz választás előtt állunk: képesek leszünk-e folytatni a munkát az új körülmények között?

Mivel az osztrák határ csak egy ugrásnyira van Kőszegtől, egyesek reális lehetőségként az áttelepülést forgatják a fejükben. – Visszamegyek Ausztriába, ott évekig megbecsültek– jelentette ki egy pizzéria tulajdonosa. Egy belvárosi cukrászda vezetője is elkeseredett a jövőt illetően. – Nem tudom, hogy fogjuk csinálni, mert nincs rá emberünk. A szakember felháborítónak tartja, hogy mindent a saját költségére kell megvásárolnia. Az új szabály miatt szükség lesz számítógépre és internetkapcsolatra, ami mind plusz költséget jelent a vállalkozásnak. – Csak azt tudom mondani, hogy ha tudjuk, akkor csináljuk, ha nem akkor nem, ilyen egyszerű – teszi hozzá.

A nagyobb éttermek tulajdonosai óvatosan fogalmaznak, de a „majd meglátjuk” álláspont mögött világosan kivehetők az aggodalom jelei is. Az új adatszolgáltatás ugyanis plusz munkát okoz, ami időt vesz el a kiszolgálástól. Ez különösen fájó pont egy olyan időszakban, amikor a vendéglátósok emberhiánnyal és az emelkedő energiaárakkal küszködnek.

Kaibinger Tamás


Nagy Csaba