A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Megint kiadott a kormány egy rendeletet, ami kötelezővé teszi a nem is létező digitális okmányolvasók használatát a szálláshelyeken. Közben az okmány­szkennerek ügye semmit sem mozdult előre: aki akarna, se tudna megfelelni a törvényi előírásoknak, mert még a hatóság sem tudja, hogy milyen okmányolvasókat fognak munkába állítani.

A gyakran változó turisztikai jogszabályok sorából kiemelkednek az okmányolvasóra vonatkozó előírások, merthogy erről aztán végképp nem tud senki semmit. A hatályos jogszabály szerint már fél éve kötelező lenne a használata, csakhogy a hatóságnak sincs arra semmilyen válasza, hogy mit is kellene beszerezni és hogyan is kellene használni az eddig ismeretlen eszközt.

Szeptemberre akarták halasztani a bevezetést

Egy hónapja írtunk arról, hogy a folyamatban lévő tervek szerint szeptemberre halasztják az okmányolvasók kötelező bevezetését, ugyanis jelenleg semmilyen feltétel nem áll rendelkezésre a változáshoz. Nemcsak mi nem tudjuk vállalkozóként, hogy mit kellene vásárolnunk, használnunk, de úgy tűnik még az állami irányítás sem tudja, mit akar kötelezővé tenni a turisztikai szakma számára. Mintha még azt sem döntötték volna el, hogy külön eszközt kell-e majd használni, vagy egy okostelefonra alkalmazható programot adnak-e a vállalkozóknak. Egyszerűen nincs semmi információ ezzel kapcsolatban.

Egy hónappal ezelőtt arról számolhattunk be, hogy egy Parlament előtti törvénymódosítás januárról szeptemberre halasztja az okmányolvasók bevezetését. Ez még mindig folyamatban van, a május 11-én benyújtott törvénymódosítás június elején a bizottsági tárgyalásoknál tartott. Csakhogy közben a kormány kiadott egy rendeletet, ami megerősíti, hogy már most is kötelező lenne az okmányolvasók használata (278/2021 kormányrendelet 4-5. §).

A rendelet egyik pontja a szálláshelykezelő szoftver fogalmát rögzíti. (Eszerint ez a szálláshely-szolgáltató által kötelezően használt olyan informatikai program, amely tartalmazza az  adatküldő modult, okmányolvasóval kialakított kapcsolattal rendelkezik, alkalmas a  Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ, valamint a tárhely számára adatok továbbítására. A szolgáltatónak ezen a programon keresztül kell az adatokat rögzítenie és továbbküldenie.) Az adatokat az okmányolvasón keresztül rögzítjük, kézzel csak azt szabad beírni, amit az okmányszkenner nem tud kiolvasni az igazolványból vagy útlevélből.

Ez a rendelet már hatályba is lépett. A kormány tehát továbbra is úgy tesz, mintha az okmányolvasók használata létező, élő valóság volna, amit kötelező jelleggel használ minden egyes szállásadó. Miközben ugyanez a kormány egy törvénymódosítással éppen őszre halasztaná az egész program bevezetését.

Még mindig nem lehet tudni, hogy mi is kéne

Az okmányolvasóval kapcsolatban továbbra is csak a kérdőjelek szaporodnak – a jelek szerint nem csak bennünk. Továbbra sem tudjuk, hogy külön eszközt kell-e majd vásárolni, vagy csak egy programot kell-e letölteni. Nem mindegy, egy okmányszkenner 200-250 ezer forint is lehet, s ezt kötelező jelleggel nemcsak a hoteleknek kellene megvenniük, hanem az alkalmi szobakiadással foglalkozó magánszállásadónak is.

Önmagában már az eszköz használatba állítása is rengeteg kérdést felvet, s akkor még szóba sem került, hogy mindez hogyan fogja megváltoztatni a működést. Az okmányolvasó kötelező használata ugyanis azt jelenti, hogy ettől kezdve minden egyes vendéggel személyesen találkozni kell. Sok helyen ez hatalmas visszalépés az internetes alkalmazások, érintésmentes szolgáltatások kialakítása után. Elképzelni sem tudjuk, miként lehet átalakítani a működést ennek megfelelően. Hogyan kezeljük az éjszaka érkezőket egy olyan vendégházban, ahol nincs recepció és nem ott lakik a tulajdonos? Vagy egy kirándulócsoport egyenként érkező tagjait, ahol a legutolsó vendég adatait is személyesen kellene rögzíteni? Hogyan működhetnek a kulcsos házak?

Könnyen kiderülhet, hogy nem is az okmányszkenner beszerzése lesz a legnagyobb költség, hanem az élőmunka többszöröződése. Az új, kötelező eljárás miatt lehetetlenné válik mindenfajta érintésmentes fejlesztés, s vissza kell térni a személyes ügyintézéshez. Pedig a világ nem ebbe az irányba halad, s a járvány után a vendégek is a biztonságosabb megoldásokat keresik majd.

 Nagy Csaba