A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Előírták, használjuk, „élvezzük”. Szeptem­ber óta kötelező a vendégek adatait szkennerrel felvinni a központi adatbázisba. Olvasóinkat kérdeztük az első hónap tapasztalatairól. Kapaszkodjanak a fotel karfájába: igazolvány szkenneres élmények jönnek pro és kontra. Vagyis inkább kontra.

– Én telefonon keresztül nyomom. A szépségiparban dolgozok, reggeltől estig itt vagyok a szalonban, és az emeletet adom ki – hangzik egy másik válasz. A baranyai vendégház tulajdonosa szerint könnyebb lenne nélküle, a gyerekek „igazoltatása” meg egy agyrém. – Nem szeretem, de amúgy boldogulok vele, csak kicsit több segítség kellene a használatához. De a legnagyobb segítség az lenne, ha eltörölnék az egészet – tette hozzá.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Türelmi idő: nem kell szkennelni a 14 éven aluli gyerekek okmányait

Türelmi idő: nem kell elkérni a 14 éven aluli gyerekek okmányait

A 14 év alatti gyerekeknek türelmi időt vezetnek be 2022. január 1-ig, így nekik nem kell bemutatni a személyi igazolványukat a szálláshelyeken – jelentette be a családokért felelős miniszter. Mindezt azzal indokolta, hogy nagyon sok gyermek nem rendelkezik személyi igazolvánnyal. A módosítás hatályba lépésének dátuma a lapzártakor még nem ismert. 

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Hát, nekem még nincs – mondja röviden egy Észak-magyarországi panzió tulajdonosa. Nem is kapott sok kedvet, amikor a hozzá hasonlóan huszonéve a szakmában dolgozó ismerőse megosztotta vele a tapasztalatait: – 5 óra volt két vendég felvitele? Na ne már! Úgy gondolja, hogy megint csak egy sarcról van szó. Neki pár férőhellyel nagyobb szálláshelye van, így éppen túllépi a 16 főt (16 fő alatt használható ingyenesen a vendegem.hu alkalmazása). Tehát ő abban a helyzetben van, hogy először egy okmányolvasót kell vennie, majd havi plusz 24 ezret kifizetnie a használatáért, „a semmire”, ahogy fogalmazott.  – Decembertől márciusig nincs vendégem, ilyenkor szüneteltetni se lehet. Ezen vajon elgondolkodott valaki? –  kérdezi mérgesen. Ő a mai napig papíron viszi fel a vendégeket, így jelenti le és viszi be a gépbe az adatokat. Ha valamit kötelezővé tesznek, akkor ahhoz biztosítani kellene a technikai feltételeket is. Úgy gondolja, hogy nevetséges az a szabály is, hogy ha a vendég nem hozza magával a személyi igazolványát, akkor meg kell tagadni a szállásadást. – Senki sem ellensége a saját zsebének. Jöjjenek, büntessenek meg! – tette hozzá. 

– Igazán nehéz a helyzetünk – kezdi a 4 külön szálláshelyet üzemeltető hölgy. Úgy gondolja, hogy igazi kihívást jelent és sok stresszt okoz az okmány­szkenner használata, főleg ha valakinek több kiadó háza van, és azok messzire vannak egymástól, netalán más településeken. Nála egy településen, 3-4 km-en belül vannak a szállások, ráadásul a közelben is lakik, de mégsem tudná pl. autó és jogosítvány nélkül kivitelezni az igazolványok beolvasását. A gyakorlatban úgy oldja meg, hogy begyűjti az igazolványokat, hazamegy, ott a számítógépen felvezeti az adatokat, beszkenneli az okmányokat, majd visszaviszi a vendégeknek. Viszont sokszor már ez is macerás, mert pl. amikor megérkezik egy munkás csoport, akkor az egyik boltba megy, a másik fürdik, a harmadik a feleségével telefonál stb. – Mi meg ott szobrozunk, mire sikerül minden igazolványt megszerezni. 

Sajnos előfordult, hogy szintén munkások voltak nálam, este 11-kor érkeztek. Mire kész lettem a 10 emberrel, már nem vittem vissza a személyiket, ők pedig hajnal 5-kor indultak dolgozni. Belefutottak egy igazoltatásba és megbüntették őket – meséli.

Szerinte az is probléma, hogy ha például az embernek van egy laptopja, telefonja és az éppen elromlik, akkor mihez kezdjen? Technikai zavar esetén mi a megoldás vagy más lehetőség? Vasárnap éjjel kihez vigyük, hogy megjavítsa? 

További hibának látja, hogy a korábbi adatokat nem hozza elő a rendszer, tehát egy visszatérő vendégnél újra mindent elölről kell kezdeni. – 2021 van, ezen azért lehetne fejleszteni! Úgy tudom, vannak olyan programok, amelyek már áthozzák az adatokat – tette hozzá.

– Problémás, hogy irányítószám is kell, tehát vagy elkérjük a lakcímkártyát, vagy még utána, adatfelvitel közben telefonálgatunk, hogy akkor ki hol is lakik. A vendégem.hu-s megoldás előnyeként annyit emelt ki, hogy tényleg felismeri a külföldi igazolványokat is. – Volt már román, osztrák, sőt, dél-koreai vendégem is, ezzel nem volt gond – mesélte. 

Mindazonáltal úgy gondolja, hogy 30 éves irodai tapasztalat mellett is feladja a leckét a mindennapi használat. – S bár vannak oktatóvideók, ennek ellenére leginkább egy Facebook csoportban tudjuk a problémákat megbeszélni – teszi hozzá. – A döntéshozóknak figyelembe kellene venni, hogy mi nem csak egy irodában ücsörgünk, hanem takarítunk, huzatolunk, mosunk, vasalunk, bevásárolunk, füvet nyírunk, karbantartunk stb. 

Elvárható lenne, hogy legalább a technikai eszközökre támogatást kapjunk, pl. telefon, számítógép beszerzésére. A pandémia nagy probléma volt a szállásadóknak, így jó lenne valami adóvisszatérítést kapnunk, vagy ha az iparűzési adót, kamarai tagdíjat mérsékelnék. 

A Kisfaludy program nagy segítség volt, de nem bizonyult elegendőnek. Szeretnénk érezni, hogy megbecsültek vagyunk, meghallgatnak minket és értékelik a munkánkat – fejezte be.

Az erdőben megbúvó, hegyi házikókat pont azért szeretik sokan, mert nincs semmi, csak a csend. Itt nincs internet, még a mobilos térerő se nagyon. – 70 múltam, nem értek én már ezekhez. Nincs ilyen tepsi telefonom, csak a TV-t tudom ki-bekapcsolni – meséli az idős hölgy. Nekik kulcsos házuk van, visszatérő vendégekkel. Az otthonuk 60 km-re van a háztól, így nem tudnak állandóan ugrásra készen állni. Eddig a lánya segített az ügyintézésben, de ő is dolgozik, családja van, emiatt nem mindig tudja a szálláson várni a vendégeket. – Eldöntöttük a papával, hogy csak a régieket fogadjuk, és nem jelentjük be sehova. Már vissza is vittem a papírokat a hivatalba – zárja gondolatait.

– Őszintén elmondom, hogy mi idénre bezártunk, már nincs vendég – kezdi egy balatoni vendégház tulajdonosa. Az applikációt kipróbálták, nekik működött rendben, de sok tapasztalatuk még nincs a napi használatával kapcsolatban. – Majd tavasszal folytatjuk! – teszi hozzá. Úgy gondolja, hogy inkább könnyítésekre lenne szükség a vendéglátás-turizmusban, ha anyagi támogatást nem is kapunk. – Nem az lenne a dolgunk, hogy szkennelgessünk, hanem hogy foglalkozzunk a vendégekkel!

Kis Zsuzsanna