Előírták, használjuk, „élvezzük”. Szeptember óta kötelező a vendégek adatait szkennerrel felvinni a központi adatbázisba. Olvasóinkat kérdeztük az első hónap tapasztalatairól. Kapaszkodjanak a fotel karfájába: igazolvány szkenneres élmények jönnek pro és kontra. Vagyis inkább kontra.
– Én telefonon keresztül nyomom. A szépségiparban dolgozok, reggeltől estig itt vagyok a szalonban, és az emeletet adom ki – hangzik egy másik válasz. A baranyai vendégház tulajdonosa szerint könnyebb lenne nélküle, a gyerekek „igazoltatása” meg egy agyrém. – Nem szeretem, de amúgy boldogulok vele, csak kicsit több segítség kellene a használatához. De a legnagyobb segítség az lenne, ha eltörölnék az egészet – tette hozzá.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Türelmi idő: nem kell szkennelni a 14 éven aluli gyerekek okmányait
Türelmi idő: nem kell elkérni a 14 éven aluli gyerekek okmányait
A 14 év alatti gyerekeknek türelmi időt vezetnek be 2022. január 1-ig, így nekik nem kell bemutatni a személyi igazolványukat a szálláshelyeken – jelentette be a családokért felelős miniszter. Mindezt azzal indokolta, hogy nagyon sok gyermek nem rendelkezik személyi igazolvánnyal. A módosítás hatályba lépésének dátuma a lapzártakor még nem ismert.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Hát, nekem még nincs – mondja röviden egy Észak-magyarországi panzió tulajdonosa. Nem is kapott sok kedvet, amikor a hozzá hasonlóan huszonéve a szakmában dolgozó ismerőse megosztotta vele a tapasztalatait: – 5 óra volt két vendég felvitele? Na ne már! Úgy gondolja, hogy megint csak egy sarcról van szó. Neki pár férőhellyel nagyobb szálláshelye van, így éppen túllépi a 16 főt (16 fő alatt használható ingyenesen a vendegem.hu alkalmazása). Tehát ő abban a helyzetben van, hogy először egy okmányolvasót kell vennie, majd havi plusz 24 ezret kifizetnie a használatáért, „a semmire”, ahogy fogalmazott. – Decembertől márciusig nincs vendégem, ilyenkor szüneteltetni se lehet. Ezen vajon elgondolkodott valaki? – kérdezi mérgesen. Ő a mai napig papíron viszi fel a vendégeket, így jelenti le és viszi be a gépbe az adatokat. Ha valamit kötelezővé tesznek, akkor ahhoz biztosítani kellene a technikai feltételeket is. Úgy gondolja, hogy nevetséges az a szabály is, hogy ha a vendég nem hozza magával a személyi igazolványát, akkor meg kell tagadni a szállásadást. – Senki sem ellensége a saját zsebének. Jöjjenek, büntessenek meg! – tette hozzá.
– Igazán nehéz a helyzetünk – kezdi a 4 külön szálláshelyet üzemeltető hölgy. Úgy gondolja, hogy igazi kihívást jelent és sok stresszt okoz az okmányszkenner használata, főleg ha valakinek több kiadó háza van, és azok messzire vannak egymástól, netalán más településeken. Nála egy településen, 3-4 km-en belül vannak a szállások, ráadásul a közelben is lakik, de mégsem tudná pl. autó és jogosítvány nélkül kivitelezni az igazolványok beolvasását. A gyakorlatban úgy oldja meg, hogy begyűjti az igazolványokat, hazamegy, ott a számítógépen felvezeti az adatokat, beszkenneli az okmányokat, majd visszaviszi a vendégeknek. Viszont sokszor már ez is macerás, mert pl. amikor megérkezik egy munkás csoport, akkor az egyik boltba megy, a másik fürdik, a harmadik a feleségével telefonál stb. – Mi meg ott szobrozunk, mire sikerül minden igazolványt megszerezni.
Sajnos előfordult, hogy szintén munkások voltak nálam, este 11-kor érkeztek. Mire kész lettem a 10 emberrel, már nem vittem vissza a személyiket, ők pedig hajnal 5-kor indultak dolgozni. Belefutottak egy igazoltatásba és megbüntették őket – meséli.
Szerinte az is probléma, hogy ha például az embernek van egy laptopja, telefonja és az éppen elromlik, akkor mihez kezdjen? Technikai zavar esetén mi a megoldás vagy más lehetőség? Vasárnap éjjel kihez vigyük, hogy megjavítsa?
További hibának látja, hogy a korábbi adatokat nem hozza elő a rendszer, tehát egy visszatérő vendégnél újra mindent elölről kell kezdeni. – 2021 van, ezen azért lehetne fejleszteni! Úgy tudom, vannak olyan programok, amelyek már áthozzák az adatokat – tette hozzá.
– Problémás, hogy irányítószám is kell, tehát vagy elkérjük a lakcímkártyát, vagy még utána, adatfelvitel közben telefonálgatunk, hogy akkor ki hol is lakik. A vendégem.hu-s megoldás előnyeként annyit emelt ki, hogy tényleg felismeri a külföldi igazolványokat is. – Volt már román, osztrák, sőt, dél-koreai vendégem is, ezzel nem volt gond – mesélte.
Mindazonáltal úgy gondolja, hogy 30 éves irodai tapasztalat mellett is feladja a leckét a mindennapi használat. – S bár vannak oktatóvideók, ennek ellenére leginkább egy Facebook csoportban tudjuk a problémákat megbeszélni – teszi hozzá. – A döntéshozóknak figyelembe kellene venni, hogy mi nem csak egy irodában ücsörgünk, hanem takarítunk, huzatolunk, mosunk, vasalunk, bevásárolunk, füvet nyírunk, karbantartunk stb.
Elvárható lenne, hogy legalább a technikai eszközökre támogatást kapjunk, pl. telefon, számítógép beszerzésére. A pandémia nagy probléma volt a szállásadóknak, így jó lenne valami adóvisszatérítést kapnunk, vagy ha az iparűzési adót, kamarai tagdíjat mérsékelnék.
A Kisfaludy program nagy segítség volt, de nem bizonyult elegendőnek. Szeretnénk érezni, hogy megbecsültek vagyunk, meghallgatnak minket és értékelik a munkánkat – fejezte be.
Az erdőben megbúvó, hegyi házikókat pont azért szeretik sokan, mert nincs semmi, csak a csend. Itt nincs internet, még a mobilos térerő se nagyon. – 70 múltam, nem értek én már ezekhez. Nincs ilyen tepsi telefonom, csak a TV-t tudom ki-bekapcsolni – meséli az idős hölgy. Nekik kulcsos házuk van, visszatérő vendégekkel. Az otthonuk 60 km-re van a háztól, így nem tudnak állandóan ugrásra készen állni. Eddig a lánya segített az ügyintézésben, de ő is dolgozik, családja van, emiatt nem mindig tudja a szálláson várni a vendégeket. – Eldöntöttük a papával, hogy csak a régieket fogadjuk, és nem jelentjük be sehova. Már vissza is vittem a papírokat a hivatalba – zárja gondolatait.
– Őszintén elmondom, hogy mi idénre bezártunk, már nincs vendég – kezdi egy balatoni vendégház tulajdonosa. Az applikációt kipróbálták, nekik működött rendben, de sok tapasztalatuk még nincs a napi használatával kapcsolatban. – Majd tavasszal folytatjuk! – teszi hozzá. Úgy gondolja, hogy inkább könnyítésekre lenne szükség a vendéglátás-turizmusban, ha anyagi támogatást nem is kapunk. – Nem az lenne a dolgunk, hogy szkennelgessünk, hanem hogy foglalkozzunk a vendégekkel!
Kis Zsuzsanna