A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Csörög a telefon, a helyi jegyzői hivataltól jelentkezik be valaki. Időpontot egyeztetne, megnyugtat, hogy nincs baj, de ki kell jönniük a panziót ellenőrizni. Mire készüljünk? Mi legyen a kezünk ügyében, mit ellenőrizhetnek? Melyik hivatal mit akar tőlünk?

A működés kezdete előtti ellenőrzések

A helyi jegyzővel már az induláskor megismerkedünk. Ő intézi a szállásadás előtti bejelentés engedélyezését, magyarul csak akkor startolhatunk, ha kitöltjük és beküldjük a bejelentő nyomtatványt. Ebben az alapadatainkat kérik el, emellett az NTAK-kal kötött szerződésünket. Ha nem a miénk az ingatlan, vagy nem csak a miénk, akkor ne felejtsük a tulajdonostársunk, bérbeadónk hozzájárulását sem becsatolni! Emellett még helyszínrajzot is kérnek, de ezt a legtöbb helyen rugalmasan kezelik, elfogadják, ha felskicceljük egy kockás papírra. Az eljárás ma már illetékmentes. Indulás előtt akkor szoktak kijönni, ha helyszíni szemle tartását kérjük.

Még egy szervezettel kell együttműködni: ez pedig a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület. A tevékenység bejelentése előtt, valamint 3 évente tőlük kell vizsgálatot és értékelést kérnünk a szálláshelytípusra vonatkozó követelményekhez igazodó minőségi fokozatba sorolás érdekében. Ez egy teljesen másik eljárás lesz, itt tehát nem a helyi hivatalból kocognak ki. 

Amikor már kicsit hátradőlhetnénk

Ha már szépen működünk, akkor is kapunk még vizsgálatokat a nyakunkba. 

A jegyzőnek hat évente legalább egyszer ellenőriznie kell bennünket a 239/2009. kormányrendelet 7/A. §-a alapján. Erre önkormányzatonként külön ellenőrzési terv is készül, nyilván nem egy évben szaladják végig az összes szálláshelyet, hanem ütemezetten. Tehát ha a szomszédhoz mennek, mi attól még lehet, hogy csak 2 év múlva kerülünk sorra. Ennek során megvizsgálják, hogy tevékenységünk megfelel-e a kormányrendeletben foglalt és a szálláshely-minősítő szervezet honlapján közzétett feltételeknek. Ebben történt 2022. január 1-jétől változás, hiszen eddig utóbbit a jegyzők nem ellenőrizték. Magyarul ez annyit jelent, hogy a minősítési feltételeknek való megfelelést is megnézegetheti a jegyző, “ha már úgyis éppen ott vannak ellenőrizni” alapon.

Ha még mindez nem lenne elég, akkor évente egyszer a jegyző az NTAK-on keresztül is ellenőriz minket, erre is a kormányrendelet kötelezi. Ilyenkor nem kell számítanunk arra, hogy kijönnek, ez jellemzően az irodából zajlik. Ennél az ellenőrzésnél azt nézik, hogy az NTAK felé rendesen megcsináltuk-e a regisztrációt és teljesítettük-e az adatszolgáltatási feladatainkat.

Ha pedig még ezek felett bárki unatkozna, az NTAK is bármikor kérheti szálláshelyünk hivatali ellenőrzését. Akkor is a jegyző jön, ha bárki szabálytalanságot jelent be a szállásunkkal kapcsolatosan.

Mire számítsunk?

Arra készüljünk, hogy a hivatal emberei is szeretik a társaságot: párban jönnek. A papírgyártás is nagy kedvencük, tehát jegyzőkönyv vagy feljegyzés fog készülni arról, hogy mit tapasztaltak. Az ellenőrök azt nézik, hogy megfelelünk-e a jogszabályi előírásoknak, a bejelentés szerint végezzük-e a tevékenységünket, a szállásunk megfelel-e a kategóriájára vonatkozó előírásoknak (szobák nagysága, ágyak száma stb.) Viszont minden ellenőrzés alkalmával a jegyző “nyitott szemmel jár”, tehát nem fordíthatja a másik irányba a fejét, ha elsurran egy egér az asztal alatt, vagy épp szikrázva kilő egy konnektor a falból. Magyarán, bár hivatalosan ez a szakhatóságok feladata, azért a jegyző is ellenőrizheti, hogy betartjuk-e a higiéniai és közegészségügyi szabályokat, van-e kijelölt dohányzóhely, szállásunk megfelel-e a tűzvédelmi követelményeknek. Első bejelentéskor és akkor, ha változás van, számíthatunk az ún. szakhatóságok látogatására is, pl. népegészségügy, tűzvédelmi hatóság stb. Ugyanez a helyzet akkor is, ha egy elégedetlen vendégünk “nyom fel”. Ilyenkor is ellenőrizniük kell, hogy valóban csak a jószerencse tartja-e a vakolatot a hálószobában, vagy egy rosszindulatú bejelentéssel van dolguk.

Mit készítsünk ki a kisasztalra?

Ellenőrzéskor mindig legyen kéznél a vendégkönyv, valamint azok az iratok, amivel az önkormányzati bejelentést megtettük – hívta fel figyelmünket egy dunántúli város jegyzője. Kiemelte azt is, hogy az NTAK-os szerződés, regisztráció, adatszolgáltatás szintén fontos, abba is bele szoktak nézni. Szintén el szokták kérni az idegenforgalmi adóval kapcsolatos bevallást, iratokat is. 

Általában először kérnek, és nem mindjárt büntetnek

– Ha valami nagyon nagy hiányosságot látok, akkor kitűzök egy határidőt, hogy pótolja, javítsa stb. a szállásadó. Ha nem foglalkozik vele, akkor elvileg új határidővel pénzbüntetésre kell kárhoztatni, legrosszabb esetben be is zárathatjuk – tájékoztatott a jegyző.

A panziókat pl. 500 ezerre, a szállodákat 1,2 milliótól 5 millióig lehet büntetni. – Közel 25 éve vagyok jegyző, én soha senkit sem büntettem vagy lakatoltattam le, mindig meg lehetett oldani szép szóval. Meg egyébként is: a szálláshelyek tulajdonosai adókat fizetnek az önkormányzatnak, növelik a település fogyasztását, a helyi vállalkozások bevételeit. Van elég bajuk azon kívül is, hogy az önkormányzat szekírozza őket. Elég sok jegyző kollégát ismerek, szinte kivétel nélkül így gondolkodnak.

Kis Zsuzsanna