A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Könnyen pórul járhatunk, ha aláírt szerződés nélkül adunk szállást hosszabb távra, nagyobb létszámú csoportnak. Ha nincs írásos szerződésünk, könnyen lehet, hogy a szállásdíj soha nem érkezik meg a számlánkra. 

Túl jóhiszemű volt vendégeivel egy olvasónk, és most emiatt nem jut hozzá több mint száz vendégéjszaka árához. Egy építőipari brigád a szállásdíj kifizetése nélkül távozott, s most nem tudja, hogy kitől kérhetne segítséget a pénz behajtásához. 15 fő egyheti pénze maradt függőben.

Jött egy közvetítő, és lefoglalta a szobákat két hétre 15 ember számára. Ők egy építőipari cégnél vállaltak munkát. Külön szerződés nem készült, a számlát a cég nevére kellett kiállítani. Az első hetet előre fizették, s az volt a megállapodás, hogy az első hét végén rendezik a második hét számláját is. Az a pénz azonban már nem érkezett meg. 

Olvasónk sokat nem tehetett ebben a helyzetben. Várta a pénzt néhány napig, majd felszólította fizetésre a számlán szereplő társaságot. Mire idáig jutott, eltelt a második hét is, a brigád távozott. Azóta is várja a pénzét.

Kollégánk a hibát ott követte el, hogy nem kötött írásos szerződést a számlafizető vállalkozással. Így nem tudja bizonyítani, hogy valóban ők kötötték le az éjszakákat. A brigád tagjai ott aludtak ugyan, de a cég könnyen ki tud lépni a hátuk mögül, hiszen nincs aláírt szerződés a foglalásra. 

Figyeljünk oda arra, hogy ki foglal!

Mindig figyeljünk arra, hogy a szállást lefoglaló személy kinek a nevében jár el! Aki megrendeli a szállást, annak fizetési kötelezettsége is keletkezik. Ha jön egy közvetítő, és a saját nevére leköti a szálláshelyeket, akkor tőle követelhetjük a szállásdíjat is. Akkor viszont már gyanakodjunk, ha nem a saját nevére foglal, hanem egy társaságot nevez meg számlafizetőként. Ilyen esetben mindig ragaszkodjunk az írásos megállapodáshoz, megrendelőhöz, amin cégszerű aláírás is szerepel. Nagyon valószínű ugyanis, hogy aki a szállást intézi, lefoglalja, az nem az aláírásra jogosult személy. Ő csak ügyintéző, aki nem a saját nevében jár el. Ám ha nincs aláírási joga, akkor hiába ír alá bármit is, az nem lesz cégszerű, hivatalos. Rajta így nem is tudjuk behajtani a cég tartozását. 

Papír nélkül nem sokat tehetünk

Ilyen esetben tehát valamilyen megerősítést, biztosítékot mindenképpen iktassunk be a megrendelés és a számla kiállítása közé! Kérjünk egy írásos megrendelőt, hívjuk fel a megrendelő céget telefonon, egyeztessük, hogy az aláírásra jogosult személy tényleg felhatalmazást adott-e a megrendelésre. Keressük őket a hivatalos elérhetőségükön, ne csak a szállást lefoglaló által megadott mobilszámon!. Ezekkel a lépésekkel elkerülhetjük, hogy valaki a számlafizetőként megjelölt vállalkozás nevében foglaljon szállást úgy, hogy az érintett vállalkozás vezetése talán nem is tud róla. Írjuk le a főbb tudnivalókat: szálláshelyek száma, éjszakák száma és a fizetendő ár szerepeljen a visszaigazoláson. Ellenkező esetben nem tudjuk bizonyítani, hogy tényleg megrendelték tőlünk a szolgáltatást. 

Ha nincs írásos nyoma annak, hogy az érintett vállalkozás tényleg megrendelte a szobákat, akkor hiába akarjuk behajtatni a tartozást, semmivel sem tudjuk igazolni, hogy jogosultak vagyunk rá. Ha van egy aláírt megrendelőlap, akkor már lesz esélyünk lépéseket tenni. Ha van szerződés, megrendelő, visszaigazolás, akkor fordulhatunk közjegyzőhöz, kérhetünk egy fizetési meghagyást, s hamarosan a végrehajtó kopogtathat a fizetést elmulasztó megrendelőnél. 

Nagy Csaba