A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Mit tehet a recepciós, ha a vendég tiltakozik, nem engedi digitalizálni személyi igazolványa adatait? A törvény sajnos nagyon is egyértelmű, ha tetszik, ha nem, tartanunk kell magunkat a szabályokhoz akkor is, ha a vendégnek ez nem tetszik.

„Nemrég egy vendégem a szálláshely elfoglalásakor kijelentette, hogy ő bizony nem járul hozzá igazolványának a rögzítéséhez. Az adatok felvételét engedte, hiszen ez kell a szállás elfoglalásához, a gépi rögzítéshez azonban nem járult hozzá. Szerinte az erről szóló rendelet sem írhat elő ilyen kötelezettséget, hiszen egy rendelet nem módosíthatja az erről szóló törvényt. A vendég itt van, hangoskodik, és nem járul hozzá, hogy az NTAK előírásoknak megfelelően scannerrel beolvassam az iratok adatait. Hogyan tovább? Kiadhatom így a szállást neki?”

Jobban odafigyelünk az adatokra

Az európai uniós adatvédelmi rendelet, a GDPR bevezetése óta az emberek jóval érzékenyebbek lettek személyes adataiknak a kezelésére. Azok is elkezdtek odafigyelni az adatokkal való bánásmódra, akiket ez korábban nem foglalkoztatott. Az elmúlt években megtanultuk azt is, hogy ahol be kell mutatnunk a személyes okmányainkat, ott sincs mindig joga az ügyintézőnek azokat lemásolni. Régen egy munkaszerződés aláírásakor is megszokott volt, hogy az ügyintéző készített egy másolatot az igazolványról, az iskolai végzettségekről, hátha később szükség lesz valamelyikre. Ma már tudjuk, hogy ezt nem teheti meg, nem tárolhatja megfelelő cél nélkül az iratainkat. 

Nem elég megnézni, szkennelni kell az iratokat

Ebben a légkörben alakította át a kormány úgy a szálláshelyek működését, hogy az NTAK-adatszolgáltatás miatt kötelező legyen ne csak megnézni, de rögzíteni is a személyi igazolvány vagy útlevél adatait. Az iratot szkennelni kell, így kerülnek a rendszerbe a megfelelő információk. Igaz, hogy a készülék nem az okmány képét rögzíti, csak az adatokat olvassa ki belőle, az emberek azonban nem ezt látják. A vendég csak azzal találkozik, hogy a recepciós elkéri az igazolványát és be­szkenneli, márpedig ezt a hatóságokon kívül másnak már nem szoktuk megengedni. A vendégek különbözőképpen reagálnak erre: a többség tudomásul veszi, de mindig lesznek olyanok, akik felháborodnak.

Aki nem együttműködő, az nem kaphat szállást

Valójában ezt a kötelező lépést nem is rendelet, hanem törvény rögzíti. A turisztikai térségek fejlesztéséről szóló törvénybe került bele az adatszolgáltatásokkal kapcsolatos előírás. Eszerint a szálláshely-szolgáltató a bejelentkezéskor a szálláshelykezelő szoftver útján a központi tárhelyen rögzíti a kért adatokat. Az adatok rögzítése érdekében a vendég személyazonosító okmányát a szálláshelyen az adatok rögzítése céljából bemutatja (2016. évi CLVI. tv. 9/H §). Valószínűleg erre, a „bemutatja“ kifejezésre alapozhatta olvasónk vendége is a tiltakozását. Megmutatni hajlandó az igazolványát, a rögzítéséhez azonban már nem járul hozzá. 

Csakhogy ezt a kötelezettséget egy másik jogszabály, az idézett törvény végrehajtási rendelete még konkrétabbá teszi. Az előírás egyértelmű: „a szálláshely-szolgáltató az (…) adatokat a szálláshelykezelő szoftverben az okmányolvasón keresztül rögzíti“ [235/2019. kormányrendelet 14/C. § (2)]. Csak azokat az adatokat szabad kézzel rögzíteni, amiket valamiért nem sikerül az okmányolvasón keresztül – például kézzel van kitöltve az okmány és a gép nem ismeri fel a szöveget. A gépi beolvasás tehát kötelező, attól a recepciós nem tekinthet el. 

Jegyezzük meg azt is, hogy másolás ebben az esetben sem történik. Az okmányolvasó nem fotózza le az igazolványt, nem készít róla másolatot, csak leolvassa a szükséges adatokat. Azokat rögzíti, nem magának az iratnak a képét. Az okmányolvasós megoldásra azért van szükség, hogy tévedés nélkül, minden pontosan úgy kerüljön a rendszerbe, ahogyan az az igazolványokon olvasható. 

Mit tegyünk, ha a vendég tiltakozik?

A jogszabályok egyértelműek abban a kérdésben, hogy mit kell tenni a tiltakozó vendéggel. Nem szabad neki szobát adni. A törvény rögzíti: „az okmány bemutatásának hiányában a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja“. Ez nem egy lehetőség, választható megoldás, hanem törvényi előírás. A recepciósnak nincs ebben mérlegelési joga. S mivel az irat bemutatásának az a szabálya, hogy az adatokat géppel kell rögzíteni, ezért a bemutatás megtagadását jelenti az is, ha a vendég felmutatja ugyan az igazolványát, de a szkenneléshez nem akar hozzájárulni. 

Jár-e kártérítés a szállás nélkül maradó utasnak?

A szállásnyújtás megtagadása komoly problémákat hozhat magával. A vendég lehet, hogy előre kifizette, így neki az visszajár. Valószínű, hogy messziről érkezett, s most jelentős költséget jelent számára egy másik szállás megtalálása (amúgy az irat bemutatása nélkül másikat sem fog kapni). Lehet, hogy megpróbál kártérítéshez jutni, talán perrel fenyegetőzik az őt ért veszteségek miatt. Jó tudnunk, hogy semmi ilyesmire nincs lehetősége, hiszen ő sértette meg a szabályokat.

A vendég és a szálláshely között jogilag egy szolgáltatási szerződés jön létre. Ennek vannak feltételei. A szállás elfoglalásának a feltétele az iratok bemutatása. Ha ezt valaki nem teljesíti, akkor szerződésszegést követ el. Nem jár neki kártérítés, sőt, még az előre kifizetett szoba árát sem biztos, hogy visszakaphatja. Ilyenkor járjunk el a lemondásokkal kapcsolatos szabályok szerint. Csak akkor kapja vissza a szoba árát, ha erre lemondás esetén is jogosult lenne.

Hogyan csökkentsük a konfliktusokat?

Bármennyire is igazunk van, egy ilyen helyzet szembenállást okoz, amire jó előre felkészülni. Előzetesen azzal tudjuk csökkenteni a konfliktus lehetőségét, ha a lehető legalaposabban tájékoztatjuk a vendéget a feltételekről. Kapja meg az ezzel kapcsolatos leírásokat már a szállás lefoglalásakor! Ne érkezhessen senki sem úgy a szálláshelyre, hogy erről nem tud, s például valamelyik családtagjánál nincs ott a szükséges igazolvány!

A helyszínen pedig a személyzet biztonságáról kell gondoskodnunk. Senki ne kerülhessen abba a helyzetbe, hogy éjszaka, egyedül kelljen egy háborgó vendéget lecsillapítania. Az sem jó, ha a recepciós inkább megszegi a szabályokat, csak ne kelljen szembeszállnia a láthatóan erőfölényben lévő vendéggel. Ha szükséges, szereljünk fel kamerákat, pánikgombot, s alakítsuk úgy a beosztást, hogy szükség esetén mindegyik munkatársunk segítséget tudjon kérni a többiektől.

Nagy Csaba