A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Több hónap van még a kötelező adatszolgáltatás júliusi bevezetéséig, önkéntes alapon azonban már most elindíthatják az NTAK-adatszolgáltatást a vendéglátással foglalkozó vállalkozások. A kapcsolódás ma még önkéntes, és jó lehetőséget kínál arra, hogy az éles bevezetés előtt leteszteljük az új rendszerek működését.

A szálláshelyek adatszolgáltatásának mintájára a kormány ez év elejétől tette volna kötelezővé a vendéglátással foglalkozó és turisztikai attrakciókat működtető vállalkozásoknak az NTAK-adatszolgáltatást. A felkészülés nem fejeződött be időre, december végéig például az adatszolgáltatást teljesíteni képes, ajánlott szoftverek listáját sem tették közzé az erre kijelölt weboldalon. A kormány így a turisztikai ágazatnak nyújtott segítségként elkönyvelve januárról július elsejére módosította az adatszolgáltatás kötelező bevezetését.

Indul a tesztidőszak, ingyenes program még nincs

Az adatszolgáltatás pontos teljesítéséhez szükség van felkészülési időre. Ezt a célt szolgálja a márciusban elindított tesztidőszak. Így a vállalkozásoknak nem a turisztikai főszezonban kell megismerkedniük a rendszerrel, van idő begyakorolni a tennivalókat.

Szerencsére ma már van választási lehetőség, az info.ntak.hu oldalon elérhetőek az alkalmazható piaci szoftverek. Jelenleg 32 program van a listában, a számuk napról-napra bővül. Az elérhető szoftverek között találunk nagyobb éttermek számára alkalmas programokat, de olyanokat is, melyeket egy-egy kisebb büfé vagy italbolt szükségleteire fejlesztettek ki. Ezek azonban a pénzért megvásárolható, esetenként több százezer forintba kerülő éttermi rendszerek.

Az ígért ingyenes program még mindig csak ígéret, nem érhető el az NTAK honlapján. Egyelőre annyit lehet róla tudni, hogy ez a szállásadók által is használt VENDÉGEM nevű program egyik változata lesz, VENDÉGEM Vendéglátás és VENDÉGEM Attrakció néven. Ezeket úgy fejlesztik ki, hogy minimális műszaki követelmények mellett is működjenek. Nem kell hozzájuk számítógépet sem használni, mert a szoftver mobilapplikációban is működik, így egy büfének akár egy táblagép vagy okostelefon is elég lehet majd az adatszolgáltatáshoz. Az ingyenes szoftverről azonban az NTAK hivatalos oldala még mindig csak azt írja, hogy hamarosan közzéteszik az ezzel kapcsolatos információkat.

A vendéglátóhelyek kétharmada még nem regisztrált

A vendéglátó üzletek adatszolgáltatásáról még 2021 végén rendelkezett a kormány. A jogszabály elég időt adott a felkészülésre: novembertől júniusig kellett volna a vállalkozásoknak regisztrálniuk, s 2022. júliustól indult volna az adatszolgáltatás. Ám ezt a határidőt előbb 2023 év elejére, majd 2023. július elsejére módosították.

Az egy éves csúszás ellenére 2023. március közepéig a turizmus.com adatai szerint csak valamivel több mint 20 ezren regisztráltak, miközben mintegy 60 ezer vállalkozást kötelez a jogszabály az adatszolgáltatás júliusi megkezdésére. A regisztráció határideje tavaly december vége volt, amit ezek szerint a vendéglátással foglalkozó vállalkozások kétharmada nem tartott be.

Megjelent egy segédlet

Az adatszolgáltatási kötelezettség a legkisebb vendéglátóhelyre, büfére, cukrászdára, kávézóra is vonatkozik. Az adatokat nem naponta kell feltölteni, hanem azonnal, ahogyan azt a vendéglátó szoftverben rögzítették. Ez azt is jelenti, hogy folyamatos, jó minőségű internetkapcsolatra van szükség. Ha üzemzavar, áramszünet miatt egy nap kimarad, akkor a következő nap kell pótlásként beküldeni az adatokat. Ha az adatszolgáltatás többször is kimarad, és a vállalkozó azt az NTAK üzemeltetőjének a felszólítására sem teljesíti, akkor hatósági ellenőrzést fognak kezdeményezni.

A vállalkozásoknak részletes forgalmi adatokat kell majd leadniuk az NTAK-rendszerbe. Az adatokból még az is kiderül, hogy reggelit vagy főételt fogyasztott-e a vendég, mennyi volt a borravaló és mennyi időt töltöttünk el a vendég rendelésével. Az adatszolgáltatásban külön fel kell majd tüntetni valamennyi tételt, azt be kell sorolni egy fő-, majd egy alkategóriába. A főkategória például az étel, ám ezen belül még el kell különíteni a reggelit, szendvicset, levest, főételt, köretet, savanyúságot vagy salátát, desszertet, snack és egyéb fogyasztott ételeket.

Az NTAK oldalán megjelent egy kategorizálási segédlet annak érdekében, hogy majd mindenki pontosan be tudja sorolni az árusított termékeket a megfelelő kategóriákba. Ezt az info.ntak.hu oldalon, a Vendéglátás fülön lehet elérni. Erre a segédletre azért van szükség, mert a kategóriák elnevezése legtöbbször nem jogszabályi fogalmakat tükröz, hanem hétköznapi nyelven íródik, így pontosítani kell, hogy melyik alatt mit értenek. Kapunk egy leírást és példákat, hogy mit tekintsünk reggelinek, főételnek vagy éppen kóstolófalatnak (a kóstolófalat a megszokottnál kisebb méretben felszolgált, hideg vagy meleg fogás, amelynek célja az adott ételféleség bemutatása, megismertetése a vendégek számára, jellemzően rendezvényeken). Meghatározzák a szervizdíj, borravaló, kiszállítási díj stb. fogalmát és az egyes csomagolások típusait is, ahogyan azt rögzíteni kell majd a programban.

Nagy Csaba