Vizsgálni fogja a vendéglátással foglalkozó vállalkozások italbeszerzéseit a Gazdasági Versenyhivatal.
A vizsgálatnak nem az a célja, hogy a vállalkozásoknál valamilyen szabálytalanságot fedezzenek fel, ez nem is hatásköre a GVH-nak. A felméréssel megismerni, elemezni szeretnék az italbeszerzések alakulását. Az elmúlt években azt tapasztalták, hogy a vállalkozók egyre nehezebben nyitnak új partnerek felé, nehézkes az italválaszték bővítése. A GVH azt feltételezi, hogy emögött a jelentős erővel bíró beszállítók magatartása állhat, amivel rákényszerítik vásárlóikat a megszokott kínálat forgalmazására. A GVH gyanúja szerint a legnagyobb forgalmazók olyan feltételeket kínálnak, hogy a vendéglátóhelyeknek ne érje meg kisebb beszállítókkal foglalkozni, vagy másoktól származó új termékeket felvenni a kínálatba. A feltételezés szerint az üdítőitalok körében is kizárólagosságra törekvő beszállítói megállapodásokról lehet szó.
A GVH azért törekszik az ilyen megállapodások visszaszorítására, mert szerintük ez csökkenti a kínálatot és hozzájárul az árak növekedéséhez. Ha egy vállalkozó kiszolgáltatottá válik egy nagy beszállítónak, akkor kénytelen elfogadni az általa diktált feltételeket.
A felmérés során a GVH az italbeszerzéseket vizsgálja – kifejezetten a beszállítók és a vendéglátók közötti szerződések feltételeire kíváncsiak. Ha egy vállalkozást megkeresnek, akkor az adatszolgáltatás kötelező, muszáj együttműködni a GVH-val.
Az adatot szolgáltató vállalkozásra nézve nincs semmilyen közvetlen következménye ennek a felmérésnek. Az eredmények alapján a GVH egy nyilvános jelentést készít majd. Ha pedig piaci torzulásokat fedeznek fel, akkor ennek feloldására versenyfelügyeleti eljárást indíthatnak, vagy ajánlásokat tehetnek az érintett vállalkozások számára.
Nagy Csaba