A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Legyen elsősegély doboz a szálláson, és munkatársainkat is képezzük ki, hogy a vendég betegsége vagy sérülése esetén hogyan járjanak el. A hozzánk érkezőket segíti, ha az ügyeletes orvos, fogorvos és patika elérhetőségét jól látható helyen kihelyezzük. 

Egyik vendégünket éjszaka fejfájás kínozta. Gyógyszer nem volt nála, a legközelebbi ügyeletes gyógyszertár 20 kilométerre volt, ezért az éjszakai recepcióstól kért egy fájdalomcsillapítót. Adhatunk szükség esetén gyógyszert a vendégeknek?

A legjobb, amit ilyen esetben tehetünk, hogy a vendéget elirányítjuk a legközelebbi patikába vagy keresünk számára egy ügyeletes orvost. Ne adjunk ki gyógyszert a vendégeknek! A gyógyszerforgalmazás szigorú szabályai miatt ezt nem tehetjük meg. Soha nem is lehetnénk biztosak abban, hogy helyesen járunk-e el. A recepciós nem tudja azt felmérni, hogy egy ártatlannak hitt fájdalomcsillapító nem vált-e ki allergiás reakciót valakiben. Bármennyire is dolgozik bennünk a jó szándék, ne adjunk gyógyszert senkinek, mert erre nem vagyunk felhatalmazva!

Egy kereskedelmi szálláshelyen nincs olyan eset, hogy valakinek magánemberként adnánk oda valamit, például egy fájdalomcsillapító tablettát. Ha a vendég a szálláshelyen bármit is kap, az a vállalkozás működésének a része. Ha gyógyszert kap, akkor azt úgy kell tekintenünk, mintha a vállalkozás gyógyszert forgalmazna.

A gyógyszerforgalmazásnak szigorú feltételei vannak

Magyarországon a gyógyszerekhez patikákban férhetünk hozzá, illetve egyes készítmények gyógyszertáron kívül is megvásárolhatók. Gyógyszertáron kívül kizárólag olyan szerek forgalmazhatók, melyek recept nélkül kaphatók, veszélyességük még túladagolás esetén is elhanyagolható, és egy esetleges téves diagnózis nem járhat súlyos következményekkel. Egy üzlet akkor forgalmazhat ilyen gyógyszert, ha biztosítja annak elkülönített, szakszerű tárolását, megfelelő tájékoztatást biztosít a vásárolóknak, és a hatóságnak megfelelően be is jelenti azt a személyt, aki az üzletben felelős a gyógyszerek forgalmazásával kapcsolatos szabályok betartásáért.

Lényeges előírás, hogy gyógyszer ajándékként, ingyenes mintaként akkor sem adható senkinek, ha egyébként gyógyszertáron kívül is forgalmazható tablettáról lenne szó. Ügyeljünk ezekre a szabályokra, mert hiába nem pénzért adjuk a vendégnek az orvosságot, mégis a szabályok megsértésével vádolhatnának!

Legyen elsősegély-felszerelés!

Amit tehetünk, hogy a kisebb balesetek ellátására felkészülünk, és vásárolunk egy felszerelt elsősegély csomagot. Ebben az egészségügyi csomagban tartsunk lázmérőt, kisebb sérülésekre megfelelő kötszert, fertőtlenítőszert, égési sérülésre hűsítő zselét. A legjobb, ha munkatársaink részt vesznek elsősegélynyújtó tanfolyamon, és megismerik, hogyan kell eljárni kisebb balesetek esetén, mi a helyes teendő, ha belázasodik valaki, mit kell tenni égési sérülés esetén, mikor kell azonnal mentőt hívni.

Legyünk felkészültek!

A váratlan helyzetekre akkor tudunk felkészülni, ha előre számba vesszük a lehetséges forgatókönyveket. Írjuk le, hogy az egyes helyzetekben kinek, mit kell tennie és milyen információt kell a vendégnek átadnia. Alkalmazottaink számára készítsünk egyértelmű utasításokat, hogy kisebb vagy nagyobb baleset, sérülés esetén mit kell tenniük, hova kell fordulniuk.

Legyen elérhető a legközelebbi gyógyszertár, orvos címe, telefonszáma! Ne akkor kelljen vadászni a számokat, amikor baj van és esetleg egy kificamodott lábú gyermeknek kell gyors orvosi segítséget szereznünk.

Legyen előre leírt megoldásunk arra az esetre is, ha beteg lesz egy vendég! Mivel nem tudjuk magunk eldönteni, hogy fertőző-e, az orvosi vizsgálatig teremtsünk olyan körülményeket, hogy el tudjuk őt különíteni a szobájában. Oldjuk meg helyben az étkezését, ha szükséges!

Információval tudunk segíteni

Tapasztaljuk ki településünk orvosi ellátási szokásait. Van-e helyben ügyelet, ki lehet-e hívni orvost, milyen iratokat kérnek egy belföldi vagy külföldi vendégtől az ellátásért. Tájékozódjunk gyermekorvosi és fogorvosi rendelési lehetőségekről is, legyenek elérhetők a szükséges telefonszámok!

Gyógyszert tehát ne adjunk a vendégeknek, ám készüljünk fel a váratlan helyzetekre! Elsősorban gyors intézkedéssel, megfelelő és pontos információkkal tudunk segíteni, ha vendégeink közül valaki bajba kerül.

Nagy Csaba

Vélemény, hozzászólás?