A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Két év végi kormányrendelet módosított néhány előírást az NTAK-ban és a szálláshely-minősítés folyamatában. 

A kötelező NTAK adatszolgáltatás megkezdésére ugyan a vendéglátóhelyek kaptak egy év haladékot, a szoftvergyártók azonban erősen készülnek a várható rohamra. Az új előírás a program működését érinti. Úgy tűnik, a feltételek eredeti leírásából kihagyták az online vagy a más, gépi úton felvett rendelések rögzítését. Most kiegészítették a rendelet szövegét egy új fogalommal, ez a „rendelésben közreműködő platform“. Ez alatt egy rendelést közvetítő szolgáltatást kell értenünk, mely a fogyasztók és az üzlet közé beékelve működik. Ilyen például az egyes nagy kiszállító cégek internetes alkalmazásán keresztül történő rendelésfelvétel (pl. Wolt). Aż elvárás tehát az, hogy ezek az internetes rendelőprogramok is teljesíteni tudják az NTAK-adatszolgáltatással kapcsolatos előírásokat.

Átadható a szálláshely minősítése

A szálláshelyek minősítésével kapcsolatos változás a szálláshely eladását, átadását érinti. A szálláshely minősítése a szolgáltatót érinti. Ő a kérelmező, aki a folyamatot elindítja, s az ő neve, adószáma szerepel a kapott minősítésen is. Csakhogy a minősítés nem a vállalkozást, hanem az ingatlant érinti, annak a tulajdonságait tekintik át a folyamat során. Eddig a jogszabályok egyáltalán nem rendezték azt a kérdést, hogy mi történik, ha a szálláshely gazdát cserél. Hiába akár a frissen kapott kiváló minősítés, ha azt a tulajdonos nem adhatja át az utódjának. 

Ezt a helyzetet rendezi a mostani módosítás. A jogszabály kiegészítése leszögezi: a minősítés a szálláshelyre, mint ingatlanra vonatkozik. Ha az érvényességi időn belül a szolgáltató személye megváltozik, akkor a szálláshely-minősítő szervezet az érvényességi idő lejáratáig a minősítést egy egyszerűsített eljárás keretében átadja az új szolgáltatónak. Ennek az átadásnak az a feltétele, hogy az új szolgáltató az érvényes minősítési kategória fenntartását vállalja, továbbá, hogy az átadáshoz a korábbi szolgáltató is hozzájáruljon. Az egyszerűsített minősítési eljárás során helyszíni ellenőrzést nem tartanak.

Ez jó hír azoknak, akik szeretnének eladni egy működő szálláshelyet. A megszerzett minősítés így értéknövelő tényező lehet az eladás során, hiszen az új tulajdonos megtarthatja a megszerzett csillagokat.

Nagy Csaba

Forrás: 619/2022. kormányrendelet