A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Magyarországon leginkább csak nyáron fogyasztunk a jégkrémet, de Európa északi felében már egész évben keresett és nagy forgalomnak örvendő termék a jégkrém.  A hazai jégkrémpiacról, a fogyasztási szokásokról és a minőségi vegán jégkrémekről beszélgettünk Szalay Józseffel, az Anjuna ügyvezetőjével. 


Névjegy: Az Anjuna-t 2015-ben alapította barátjával együtt Szalay József. Egy indiai kirándulás alkalmával hasított beléjük az ötlet, hogy a hazai piacra bevezessék a természetes és vegán alapanyagokból készült pálcikás jégkrémeket. 

Idén nyolc benevezett termékük közül hét el is nyerte a Great Taste Awards díját. Ezen a nemzetközi élelmiszeripari megmérettetésen vakteszttel dönti el a több száz fős szakmai zsűri, hogy az egyes kategóriákban mely élelmiszerek tartoznak a legjobbak közé, és azokat csillagokkal díjazza. Idén nyáron a száraz jégen kiküldött nyolc termékük közül a szicíliai pisztácia 2, míg az elefántcsontparti kókusz, eper & mangó, a málna & lime, a mangó & maracuja, a mogyorós csokoládé, valamint a sós földimogyoró & étcsokoládé ízvilágot képviselő jégkrémek 1 csillagot kaptak.  A „Vegán és tejmentes fagylaltok“ kategóriában nem osztottak 3 csillagot.


Nem csak melegben eshet jól

Hazánkban és Közép-Európában a jégkrém fogyasztás a meleg hónapokra korlátozódik, ezzel szemben Skandináviában egész évben tart a jégkrém szezonja. Egy másik nagy különbség, hogy míg itthon az egy főre jutó jégkrémfogyasztás 3,5 liter, addig a skandináv régióban ennek közel a négyszerese. Ott az igény is nagyobb a prémium termékekre, de itthon is egyre növekednek az eladások. József elmondja, hogy szeretnék meghonosítani hazánkban az egész éves, minőségi jégkrém fogyasztás kultúráját. Ezt a célt szolgálja a Király utcában októberben megnyíló márkaboltjuk, ami már nem csak a nyári szezonban lesz nyitva, hanem egész évben várja a vendégeket. 

Minőségi vegán kínálat

Ma Magyarországon a pálcikás jégkrémek piacát a nagy „tradicionális“, nemzetközi gyártók uralják, amelyek főleg tejalapú termékeket készítenek. Az Anjuna-nál csak természetes, növényi alapanyagokból, hozzáadott mesterséges adalékok nélkül, magas, 50 % körüli gyümölcstartalommal készítünk jégkrémet, és vannak cukormentes jégkrémeink is -mondja Szalay József. Tej helyett főleg a semleges ízű rizstejet, valamint bizonyos termékekhez kókusztejet használnak fel. A krémes ízeket adó prémium csokoládé, csonthéjasok mind egyazon területről, úgynevezett területszelektált vetőmagból származnak. 


Területszelektált vetőmag- mit jelent?

A ’single origin’ azaz területszelektált vetőmagból készülő áru azt jelenti, hogy például a csokoládét egy adott országból származó kakaóbabokból készítették. Előfordulhat, hogy az országon belül több ültetvény kakaóbabjait összekeverik, de más országból származó kakaóbabok már nem kerülhetnek bele. Az ilyen területszelektált csokoládék jellegzetes ízűek, hiszen ahogy a borok esetében is, úgy a kakaónál is a helyi adottságok, az adott helyen termesztett fajta befolyásolja a végső ízt. Ennek egy speciálisabb fajtája a ’single estate’, azaz ültetvényszelektált csokoládé, amelyet kizárólag egy adott ültetvényen termesztett kakaóbabokból készítenek. Itt még jobban kikristályosodik a kakaófajta valódi ízvilága, ráadásul teljes mértékben visszakövethető a kakaóbabok útja a termelőtől a csokoládékészítőig.


Nyerő ízek

A magyar vásárlók leginkább két-három ízt keresnek: a mangó-maracuja (hozzáadott cukor nélkül), a szicíliai pisztácia, az eper&mangó, majd ezeket szorosan követi a málna&lime a népszerűségi listán. Azonban már ősszel megjelenhet a kimondottan magyar ízlésnek megfelelni vágyó mák-feketeszezámmag-vanília ízkombinációjú jégkrém, amit kifejezetten csak a hazai piacra gyártanak majd – számol be az ügyvezető. Továbbá próbálkoznak  a citrommenta/limementa és bazsalikom sikeres beépítésével az ízvilágba. Ehhez a fűszer-, gyógynövény vonalhoz kapcsolódik a már kapható levendulás-áfonya ízű jégkrém is. 

Bár a jégkrém marad a jövőben is a fő termékünk, sütemények termékfejlesztésén is dolgozunk – mondja az ügyvezető. Ez kettős célt szolgál, egyrészt a saját üzleteik kínálatát kívánják feldobni, másrészt a viszonteladók számára is szeretnék bővíteni az elérhető termékek körét. Ezek a sütemények is természetes, növényi alapanyagokból, magas gyümölcstartalommal, gluténmentesen készülnek. Annyit már lehet tudni, hogy októberben 7-8 ízzel fognak előrukkolni, melyek között kávé-ribizli és a pisztácia-málna kombinációt is találhatunk majd. 

Megéri prémium termékeket tartani? 

A kérdésre, hogy miért éri meg egy vendéglátó- vagy szálláshely üzemeltetőnek mentes, prémium termékeket felvenni a kínálatba, József két választ is ad. Egyrészt a statisztikából látható, hogy hazánkban is egyre több ember küzd ételallergiával vagy ételérzékenységgel, így számukra ez egy tökéletes megoldás. Másrészt a prémium termékekkel a vendéglátóhelyek is kitűnhetnek a többi, „átlagos“ jégkrémet kínáló vetélytársaiktól.    

A prémium jégkrémek egy jó minőségű – 600 Ft-os – gombócos fagyi áránál úgy 10-15 %-kal drágábbak. Egy jégkrém tömege két gombóc fagyiénak fel meg. József azt is hozzáteszi, hogy az egyik legismertebb jégkrém-márkához képest nagyjából 10%-kal drágábbak saját termékeik.


A négylábúakra is gondolnak

A kutyajégkrém gyártása 2018-ban kezdődött, mikor is arra figyeltek fel József és munkatársai, hogy betérő vendégeik szívesen osztják meg jégkrémeiket négylábú társaikkal. Így kezdődött egy a kutyák emésztésének és nem utolsósorban egészségének megóvása miatt egy termékfejlesztés. Ennek végeredménye lett a pupsicle jégkrém. Ez nem tartalmaz semmiféle cukrot vagy egyéb szénhidrátot (édesítőszert), csak mogyoróvajból, banánból és vízből áll. Az ebből befolyó nyereséget jótékonysági célra fordítják, árva, menhelyes kutyák örökbefogadását segítik. 


Sebestyén Szabolcs