A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

Tudjuk, hogy mennyire fontosak a jó minőségű képek ahhoz, hogy a vendégek minket válasszanak. De milyenek is azok a jó minőségű fotók? Gali Zoltán hotelfotós megosztja velünk, és azt is, hogy hogyan tudjuk kiválasztani a profi fotóst a kóklerek vagy középszerűek közül. 

Névjegy

Gali Zoltán hotelekre szakosodott fotós. A világ 15 országában készített már minőségi fotókat főleg 4-5 csillagos szállodáknak, Dél-Kelet Ázsiától Európáig. Munkái a www.zoltangali.com oldalon láthatók. 


Tér, életstílus és gasztrofotók

A szálláshelyek fotózásánál megkülönböztetjük a terek fotózását, az életstílus fotókat és a gasztrofotókat. A terek fotózásakor a termek, szobák minél részletesebb bemutatására törekszik a fotós. Az életstílus fotók készítésénél modellekkel dolgoznak, az elérhető szolgáltatások minőségét és az életérzést mutatják be a képek. A gasztrofotózás a konyhai és éttermi fotózás legismertebb formája, ami kimondottan étel- és italkölteményekkel igyekszik bevonzani a vendégeket.

Milyen a jó fotó? 

A jó fotónak vágyat kell ébreszteni.  Minőségi képek készíttetésére kell törekedni, hiszen amikor valaki a Bookingon nézegeti a szálláshelyeket, szinte biztos a legjobb, legtetszetősebb fotóval hirdetett szálláshely mellett fog dönteni. Éppen ezért Zoltán óva int minket attól, hogy magunk készítsünk fotókat. Ez egy összetett feladat, egy rossz képpel pedig kevesebben kattintanak hirdetésünkre, így többet ártunk magunknak, mintha egy jó szakemberre bízzuk a munkát.

Mennyibe kerül?

A fotózás díjszabását sok minden meghatározza, például függ a szállás besorolásától és a fotózandó szobatípusok számától is. Árajánlatkéréskor legyen pontos elképzelésünk, mit akarunk fotóztatni: mennyi és milyen szobatípusaink vannak, az egyes szobákról hány képet szeretnénk, az épületet is akarjuk-e fotóztatni, esetleg szükségünk lesz-e esti vagy drónos képekre is. Zoltán szerint egy kisebb szálláshely fotózása az utómunkával együtt kb. 250-400 ezer forintos befektetést jelent.

Hogyan válasszuk ki a megfelelő fotóst?

Zoltán azt tanácsolja, hogy mindig informáljuk le a fotóst, nézzük meg a portfólióját. Nem elég, hogy a képek szépek legyenek, ne legyenek se túl hidegek, se túl melegek, se túlszaturáltak (túltelített színekkel). Az élmény legyen wow, ami megragadja a képzeletünket! A képen legyen minden a helyén, harmóniát adjon. Ha semmit nem akarunk arrébb rakni, a fényviszonyok tökéletesek, ki lehet látni az ablakon, nincs ellenfény, akkor nagy valószínűséggel megvan az emberünk.

A szobákat minden szögből be kell mutatni

Zoltán szerint sokszor elkövetik a fotósok azt a hibát, hogy csak egy kis részletet emelnek ki, például az ágy melletti éjjeliszekrényt helyezik a fókuszba. Azonban ez csak egy kiegészítő fotó, semmiképp sem a legfontosabb beállítás. A termek, szobák minden egyes szegletét, minden egyes centimétert be kell mutatni. Ehhez nagylátószögű objektívre van szükség. Mindegyik térnek van egy olyan pontja, ahonnan fotózva a legtöbb minden látszik: benne van az ágy, a két éjjeliszekrény, a tv, ha van kilátás, az is. Általában ez a legerősebb kép. Ezután más szögekből is be kell mutatni 4-5 képen. Ezeket egészítheti ki 1-2 részletkép, ha van olyan eleme a szobának, épületnek, ami jellegzetes, magára vonja a figyelmet.

A jó fotón kilátunk az ablakon

A fotókon ki kell látnunk az ablakon. Ha a kinti környezet érdekes és szép, annak látszania kell, ha pedig nem, akkor egy sziluettnek kell lenni a képen. Aki tehát azt látja egy képen, hogy az ablak helyén egy világító fényfolt van, az gyanakodjon! Ha a szoba ablakán besüt a nap, akkor kifelé fotózni nem lesz könnyű, ezért egy jó fotós attól függően készíti a fotót, hogy mikor megfelelőek a fényviszonyok. A természetes fény fontos, és figyelembe kell venni, de mindig használni kell mesterséges fényt is.

Hagyjunk időt a fotósnak!

A minőségnek nem tesz jót, ha rohannia kell a fotósnak, hagyjuk a saját tempójában dolgozni! A jó fotós a tökéletességre törekszik, inkább művészetként fogjuk fel, mint ipari munkaként! Másrészt a fotózást mindig úgy kell megoldani, hogy a vendégek időtöltését ne zavarja. Emiatt a munkafolyamat tovább is tart, hiszen a nyitvatartási időn túl kell az étteremben, a wellnessben elkészíteni a képeket. Egy nagyobb hotel fotózása 5-6 napot is igénybe vesz. Egy nap alatt általában 4-5 szobatípust lehet lefényképezni.

A fotós munkáját segíthetjük azzal, ha előre egyeztetünk a helyszín berendezéséről. A fotózás előtt legyen alapos takarítás, az ágyak a lehető legjobban legyenek bevetve, a függönyök legyenek tiszták, vasaltak, a fényforrások működjenek a fotózandó tereken. Biztosítsunk egy olyan személyt, akihez fordulhat a fotós, ha valamit meg kell oldani, például lecserélni egy függönyt, kicserélni egy izzót stb., mert ezek a kis apróságok akár órákkal is meghosszabbíthatják a munkafolyamatot. 

Ám nem tanácsos olyan tárgyakat rakni a szobába, ami nem tartozik oda. A vendég számonkérhet minket, hogy a képen nem ilyen volt. Egy gyümölccsel teli tál akkor lehet jó kiegészítő, ha valóban adunk ilyet a szobához.

Az utómunka ugyanolyan fontos, mint a fotózás

A fotós munkája a terepmunkás fotózással nem ér véget. Egy-egy képen akár órákat is dolgoznak a profik szoftverekkel, mire megfelelő minőségűre igazítják. Mindegy, hogy a helyszínen mennyire jól beállított egy kép, a szögeken biztosan utólag is állítani kell. Az árnyékokat, fényeket hangolni kell, különösen a fehéregyensúlyt (fény színe okozta hibák javítása). A képekről el kell távolítani az oda nem illő tárgyakat vagy a kisebb hibákat is. Például ha egy kinti fotón hiányzik egy kis fűcsomó, akkor “utólag” kell füvesíteni a képszerkesztő programmal. Ezekhez Zoltán Lightroomot és Photoshopot használ.

A hálószobaképek fő fókusza az ágy, különösen az ágynemű. Az ágynemű-ráncokat a helyszínen nem lehet tökéletesen kisimítani, ehhez nagyon speciális ágyneműre lenne szükség. Zoltán szerint 80 szálláshely közül 1 tud ilyet használni. Photoshoppal viszont ezek is kisimíthatóak.

Melyik felületre milyen képet tegyünk?

A weboldalunkon az épület külső és belső tereinek bemutatása és a szobák szemléltetése a fontos, míg a közösségi médiában a színesebb-szagosabb, életteli történéseket ábrázoló és gasztrofotókat érdemes posztolnunk. Egy jó naplementés, napfelkeltés légi felvétel, egy színes, gőzölgős koktél mehet a Facebookra, amitől a többi képet is megnézik. A közösségi médiában posztolt fotókkal kapcsolatban még egy jó tanáccsal ellát minket Zoltán: az ottani algoritmusok rontják a képminőséget, lekicsinyítik a méretét, például a Facebook levágja a kép széleit. Ezért fontos, hogy az erre a platformra szánt képeknek a mondanivalója a kép közepén legyen, mert a fotó még ekkor is esztétikus marad.

Sebestyén Szabolcs

Vélemény, hozzászólás?