A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

A QR-kódos étlapokkal csökkenthető a pincérek leterheltsége, a munkaerőigény, és költségeket takaríthatunk meg. Miközben a fejlesztés alig kerül valamibe – egy jó weblap kell hozzá és egy egyszerű, ma már egyre több vállalkozásnál elérhető szolgáltatás.

A rendelésfelvétel a legidőigényesebb munka

Egy átlagos étteremben a vendég érkezésétől számítva 4-5 perc is eltelik, mire a pincér megérkezik az étlapokkal. A vendég böngészni kezd, majd 5-10 percen belül leadja a rendelését. Sok esetben azzal is hosszú percek telnek el, amíg a pincér az asztal mellett áll és várja, hogy a családtagok döntsenek a menüről. Sokkal több a tétlen várakozás, mint azok a pillanatok, amikor tanáccsal, ajánlással befolyásolja a rendelendő ételek és italok sorát.

Egy családi ebéd vagy baráti találkozó során aztán ez még kétszer-háromszor ismétlődik: rendelnek még italt, kávét, desszertet, sok esetben külön-külön, minden alkalommal asztalhoz rendelve a felszolgálót. Egy szolgáltató becslése szerint vendégenként 10-20 perc közötti időt lehetne megtakarítani, ha egy programmal kiválthatnánk a felszolgálónak ezt a közreműködését. Pontosan ezt kínálják a QR kódos megoldások.

Mit tud a QR kódos étlap?

A vendégek bejönnek az étterembe és helyet foglalnak az asztalnál. Az asztalon megtalálják a QR kódot, melyet vagy egy kis táblára rögzítünk, vagy lemosható matricával magára az asztalra ragasztjuk. Amint elhelyezkednek, mindannyian megnyithatják a kód alapján az étlapot a saját telefonjukon. Nem kell számolni, hogy hány étlap kell, nem kell várniuk az étlapra, és nem kell egymás kezéből kinézniük, várva, hogy mikor kerülhetnek sorra. Ritka az, hogy ne legyen minden vendég kezében telefon, így egyszerre olvashatják az ajánlatot. A telefonnal megnyitott étlapon minden szükséges információt megtalálnak. Látják az étel fotóját, megtalálják az összetevőket, az allergéneket.

Ettől kezdve két módon is folytatódhat a rendelés. Az egyszerűbb megoldás az, ha az étlapot csak olvassák a telefonjukon. Majd asztalhoz megy a pincér, aki a szokott módon felveszi a rendelést. Már ezzel is takarékoskodunk: a változó étlapot nem kell újra kinyomtatni, nincs sokszorosítási költség. Nem kell azt figyelni, hogy hány példányban kell az étlap. Kizárjuk a higiéniai kockázatot is: a covid-járvány óta egyre többen figyelnek arra is, hogy két vendég között fertőtlenítsék az étlapot. Digitális változattal erre sincs szükség. 

Az igazi újítás viszont az lehet, ha a rendelési folyamatot is beleillesztjük a rendszerbe. Léteznek ma már olyan szolgáltatások, melyekkel megoldhatjuk, hogy a vendég meg is rendelje a kiválasztott ételt és italt. Nem kell pincért hívni, nem kell a pincérnek az asztal mellett várakoznia, míg felveszi a rendelést. A vendégek összeállítják saját rendelésüket, majd megrendelik. Technikailag ez úgy működik, hogy minden asztal külön QR kódot kap. Így ha az asztalnál többen is rendelnek, akkor is mindegyik rendelés ugyanahhoz az asztalhoz kerül. És így az sem fordul elő, hogy valaki az interneten, az éttermen kívülről ad fel egy rendelést valamelyik asztal nevében.

A vendég a pincérrel akkor találkozik, amikor a kész ételt kiviszi a felszolgáló. A fizetésnél viszont már újra visszatérhetünk az internetes alkalmazáshoz. Kártyával, digitálisan ki lehet fizetni a rendelést, tehát ehhez sem kell pincér közreműködése. A kasszát kezelő munkatárs látja, hogy melyik asztal fizetett és melyik nem, így ez nem növeli a fizetés nélkül távozók arányát. Sőt, a kiszolgálás-fizetés folyamat meg is fordítható a gyorséttermek példája nyomán. A fizetés rögtön a rendeléssel együtt is megtörténhet. Beállítható a borravaló fizetése is. Egy 2023-as Forbes-felmérés szerint a vendégek magasabb összegű borravalót adnak, ha nem találkoznak közvetlenül a készpénzzel, csak digitálisan határoznak az összegről.

Szükség van-e a tanácsadó pincérre?

A felszolgáló személyes közreműködését elsősorban a hagyományos éttermekben igénylik a vendégek. Nem véletlen, hogy az ilyen digitális megoldások elsősorban a gyorséttermekben terjednek. Egyre több helyen előfordulnak azonban ilyen  lehetőségek hagyományos éttermekben is, főleg ott, ahol fiatalabb vendégrétegre céloznak. Az eleve a digitális szolgáltatások bűvöletében élő fiatalok életstílusához jobban illik ez a megoldás, mint a csevegés a pincérrel.

Természetesen a személyes tanácsadást így is a rendszerbe illeszthetjük. Elhelyezhetünk pincérhívót is az asztalhoz, hogy ha valakinek személyes tanácsra, információra van szüksége, legyen kihez fordulnia. Eleinte szükség lehet a rendszer működésének ismertetésére is.

Jó megoldás lehet az is, ha vegyítjük a két rendszert. Bevezetjük a QR kódos megoldást, de lehetővé tesszük a személyes rendelést is. Látni fogjuk, hogy egyre többen térnek majd át a digitális megoldásra. A felszolgálónak így egyre több ideje szabadul fel, hatékonyabban tudja elvégezni a többi munkáját, például az étel felszolgálását.

Miért jó megoldás a tulajdonosnak?

A tulajdonos egyrészt megtakarítja a bérköltség egy részét, csökkentheti a pincérek leterheltségét. Erre még nem láttunk statisztikát, de a vendég részéről a korlátlan idejű válogatás növelheti a megrendelés értékét is. Ha nem veszik el előle az étlapot, ha az ebéd végéig szabadon válogathat, akkor többször fog a rendelés gombhoz nyúlni. 

Megtakarítjuk az étlapok nyomtatásának, változtatásának a költségét is. Gyakrabban és szabadon lehet módosítani, ha nem kell minden szám átírása után mindent újra nyomtatni. Egyetlen mozdulattal át lehet például árazni az ételeket. 

Mellette rengeteg plusz információhoz juthatunk, csak tudni kell ezeket elemezni. Például pontosan mérhetővé válik a rendelés leadása és a kiszolgálás közötti idő.

Mennyibe kerül?

Ilyen QR kódos megoldásra már több magyar fejlesztésű rendszer is működik. Az alapváltozatot ingyen is használhatjuk: ez az étlap bemutatását jelenti, rendelési lehetőség nélkül. Az étlapba, rendeléssel, fizetési lehetőséggel együtt járó szolgáltatást havi 10 ezer forintért kínálja a fejlesztő cég.

Néhány javaslat QR kódos étlapok bevezetésére:

Nagy Csaba

Vélemény, hozzászólás?