Olvasónk egy sokáig vele szerződésben álló cégnek utalt át egy jelentősebb összeget. Tévesen, mert azt egy másik, azonos címen működő, ugyanolyan tevékenységű új vállalkozásnak kellett volna fizetnie. A cég most követeli rajta az áru ellenértékét. A helyzetet bonyolítja, hogy a cég, aminek a számláján a pénz landolt, egy inkasszóra hivatkozva nem fizeti vissza az átutalt összeget. Mit lehet tenni?
A téves átutalásnál három esetet különböztethetünk meg – mondja a banki ügyintéző:
- nem létező számlaszámot adtunk meg,
- valós, ám már megszűnt számlaszámot
- vagy valós, ám téves számlaszámot.
Az első két esetben vagy már el sem tudjuk indítani az utalást, vagy pedig egy rövid ideig kering az összeg az átutalási rendszerben, de visszatér a számlánkra. A harmadik esetben azonban főhet a fejünk.
A bankok a számlaszám alapján teljesítik az utalást, a többi megadott adatot nem ellenőrzik. Így ha a nevet tévesztjük el, de jó a számlaszám, akkor az utalt összeg megérkezik partnerünk számlájára.
Az azonnali átutalásoknál pedig a megerősítés után már nem vonható vissza a megbízás. A nem azonnali utalásoknál a banki felületeken korlátozott ideig visszavonhatóak a megbízások. Nem azonnal teljesülnek például a nem forint számláról indított átutalások, vagy a jövőbeli értéknapra megadott egyszeri, valamint a rendszeres és csoportos utalások. Azonnali átutalás esetén sincs minden veszve, a bank nem tehetetlen, de szűkösek a lehetőségek.
Indítsuk el a visszahívást!
Fontos, hogy amint észrevesszük, azonnal közöljük bankunkkal a téves átutalás tényét, adjuk meg, hogy mikor, mennyit és milyen számlaszámra utaltunk – ad tanácsot az ügyintéző. Ilyenkor a bank felveszi a kapcsolatot a kedvezményezett bankkal, és visszahívást kezdeményez. Ám ahhoz, hogy visszakapjuk pénzünket, a téves utalás kedvezményezettjének el kell ismernie a pénz megérkezését, és bele kell egyeznie a visszautalásába is. Ha minden jól megy, akkor legfeljebb 30 nap alatt visszatérhet az összeg a számlánkra.
Ha nem ismerik el, csak jogi út maradt
A helyzet akkor bonyolódik, ha – mint esetünkben – a kedvezményezett nem hajlandó, esetleg nem tudja visszafizetni a tévesen beérkező összeget. Ilyenkor a bank már nem tehet semmit, jogi útra kell terelnünk a problémát.
– A téves átutalást zsebre vágó céget jogalap nélküli gazdagodás miatt lehet felelősségre vonni – hívja fel a figyelmet a Hazai Vendégváró ügyvédje. Mindenképpen küldjünk nekik ennek tényéről ügyvédi fizetési felszólítást! Ha erre nem kapunk választ, akkor cégbírósághoz fordulhatunk, ami felszólítja a céget a tartozás kiegyenlítésére. Ha ez nem történik meg, a cégbíróság elindítja a felszámolási eljárást. A cégnek ráadásul számlával kéne bizonyítania az összegért nyújtott ellenszolgáltatást. Mivel ezt nem tudja megtenni, így előbb-utóbb visszakapjuk a pénzünket.
Ebben az ügyben azonban egy másik problémával is szembesülünk, méghozzá, hogy olvasónk vállalkozása már egy másik, ugyanazon a címen található céggel kapcsolatban áll. Ha ez a cég jogfolytonossági szempontból nem köthető a másik vállalkozáshoz, vagyis a pénzt tévesen megkapó cég nem jogelődje a másiknak, akkor a teljesítést végző cég jogosan követeli az elvégzett szolgáltatás vagy áru ellenértékét – teszi hozzá a Hazai Vendégváró jogásza.
Sebestyén Szabolcs