Kérdés: Azon gondolkodom, hogy abbahagyom a szálláshely-szolgáltatást, és kiadom albérletbe az apartmant. Mit kell elintézni ilyen esetben?
Rengeteg kérdés merül fel egy ilyen váltásnál, jogosan: hogy adózunk majd, ha év közben váltunk, szüneteltessük-e a vállalkozást, vagy esetleg szüntessük meg, mi legyen a működési engedéllyel, hova mit kell jelenteni, mi lesz az adószámmal stb. Nézzük a válaszokat ezekre a fontos kérdésekre!
Kezdjük az adózással! Legtöbben egyéni vállalkozók vagy adószámos magánszemélyek vagyunk. Gondoljunk át pár dolgot: van-e más tevékenységünk? Abban dolgozunk-e, van-e bevételünk? Ha a válasz nem, akkor el kell gondolkodni a vállalkozás szüneteltetésén vagy megszüntetésén.
Egyéni vállalkozó
Egyéni vállalkozóként 2021. július 1-től legalább 30 napra és legfeljebb 3 évre tudunk szüneteltetni (ez korábban 2 év volt). Ha végleg lehúzzuk a rolót, akkor az egyéni vállalkozásunkat meg kell szüntetni. Ez a bejelentés napjával történik (például október 8-án adjuk le a kérelmünket, akkor attól a naptól, tehát október 9-én már ne nagyon számlázgassunk). A szüneteltetést és a megszüntetést a NAV-nál személyesen vagy ügyfélkapun keresztül tudjuk intézni.
Figyeljünk az adófizetésre! Katásként például ha egy hónapban akár csak egy napot is dolgoztunk, akkor arra a hónapra már adót kell fizetnünk. Tehát, ha például 2021. október 8-án bejelentjük, hogy holnaptól szünetelünk, akkor a teljes októberi katát be kell még fizetnünk.
Adószámos magánszemély
Ha adószámosak vagyunk, akkor is a NAV-nál kell kopogtatnunk. Vagy személyesen vagy elektronikusan (már amennyire lehet elektronikusan kopogtatni).
– Itt szüneteltetni nem tudunk, csak megszüntetni, mert állandó fizetési kötelezettségünk nincs – tájékoztatott a NAV munkatársa. Ez viszont meggondolandó, hiszen ha 2 év múlva mégis úgy döntünk, hogy mehet a szálláshely, akkor mindent az elején kell kezdeni. Jómagam is ebben a cipőben járok, úgy gondoltam, megtartom az adószámom. Erre a NAV-os hölgy úgy tájékoztatott, hogy ok, rendben, maradjon az adószám, de ha évekig nincs egy peták bevételem sem és nem azért, mert feketén nyomom, hanem mert tényleg nem csinálom, akkor azért ne lepődjek meg egy ellenőrzésen. Akkor is meg kell tartanunk az adószámunkat, ha az albérlőnk cég, vállalkozás lesz. Mégpedig azért, mert itt számlát kell majd kiállítanunk, ami adószám nélkül esélytelen.
Fontos tudni, hogy a szobánkénti 38.400 forint összegű tételes átalányadót akkor is ki kell csöngetni, ha csak 2 napot voltunk nyitva. Emiatt érdemes elgondolkodni azon, hogy a szezont még megcsináljuk, utána jöhet az albérlő. Az államnak fizetendő költségeink lényegesen nem csökkennek azzal, ha év közben fejezzük be a szálláshelyünk üzemeltetését.
Viszont jó hír, nagy boldogság: ezek az eljárások illetékmentesek. Végre valami ingyen van!
Mi legyen a működési engedéllyel?
Ha megszüntetünk mindent (adószámos magánszemélyként vagy egyéni vállalkozóként), akkor 8 napunk van bebattyogni a helyi Polgármesteri Hivatalba (nem Járási Hivatal, nem Kormányablak). Ezt bejelentjük a jegyzőnek, vagyis legtöbbször a kijelölt munkatársának. Ők törölnek a nyilvántartásból és kész. Nyugodjunk meg, egyszerűbb lesz, mint amikor indítottuk a szálláshelyünket.
A működési engedélyünk se maradjon meg a falra felszögelve, vagy akár egy fiók alján, vissza kell vinnünk a Polgármesteri Hivatalba.
Ez se maradjon el
Lehet, hogy apróságnak tűnik, de bírságolható. Jómagam megizzadtam vele, de végül kinyomoztam, hogyan kell az NTAK-ban átvezetni a változásokat (ntak.hu).
Ha szüneteltetünk, akkor a szálláshely szerkesztése menüpontban, a működési adatok fülön tudunk nyilatkozni. A nyitvatartási adatoknál az “Időszakosan” lehetőséget kell rögzítenünk és adjuk meg a tervezett nyitvatartási időpontokat. A zárva tartott napokra nincs adatszolgáltatási kötelezettségünk.
Ha végérvényesen befejeztük, akkor törölnünk kell a szálláshelyünket. Ezt szintén ugyanitt, a szálláshelyek szerkesztése menüpontban tudjuk megtenni. Kattintsunk a törölni kívánt szálláshely nevére, majd a megjelenő Szerkesztés feliratra. Ezután láthatjuk a Szálláshely törlése gombot, ezzel tudjuk a törlést megtenni. Számomra az volt a furcsa, hogy a rendszerben örökre ott maradok, csak “árván”, szálláshely nélkül.
Fontos tudni, hogy ha hosszú távú bérletbe adjuk ki az ingatlant, akkor nincs szükségünk sem adószámra, sem egyéni vállalkozásra (kivéve ha cégnek adjuk ki és számláznunk kell). Szerencsére a tartós bérlet szabályai lényegesen egyszerűbbek, mint egy szálláshely esetében. Ha egy vendégházat szabályosan tudtunk működtetni, ahhoz képest egy albérletet már a kisujjunkból kirázunk majd.
Kis Zsuzsanna