A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés

A szolgáltatások fizetőképes keresletét már részben azok a fiatalok alkotják, akik az ezredforduló után születtek. Kiszolgáljuk őket, ám értjük-e az igényeiket, felismerjük-e, hogy mit várnak el a vendéglátástól?

Egy fagyasztott termékeket készítő nemzetközi vállalat, a McCain Foods tett közzé nemrég egy kutatást a fiatal felnőttek éttermi szokásairól. Érdemes megismerni az eredményeket, hiszen arról a generációról beszélünk, melynek tagjai hamarosan a gerincét adják az éttermeket látogató közönségnek.

A fiatal felnőtteket vagy fiatal fogyasztókat ma a Z generáció jelenti. Ők azok, akik nagyjából 1995 és 2010 között születtek, a mai 14-29 évesek. Egy részük éppen belépett a felnőttek világába. Van már jövedelme, aminek jelentős hányadát szórakozásra, utazásra költi, hiszen még nem terheli a lakáshitel és a család eltartásának a költsége. Azok pedig, akik nemsokára belépnek a munkaerő-piacra, jellemzően a mai kor elvárásainak leginkább megfelelő képesítésekkel rendelkeznek. Ennek megfelelően az ő jövedelmük fog a legmeredekebben felfelé emelkedni az elkövetkezendő évtizedekben.

Magyarországon körülbelül másfél millió fiatal tartozik ebbe a csoportba, az aktív, dolgozó népességnek nagyjából a 16-20 százalékát adják.

Kik ezek a fiatalok?

Ők azok, akik már beleszülettek a digitális világba. A születésük idején terjedt el az internet és jelentek meg tömegesen az otthoni számítógépek, már szüleiknek is volt mobiltelefonjuk.  A világháló számukra már nem egy információforrás, hanem a kommunikáció színtere. Nemcsak fogyasztják a tartalmakat, hanem elő is állítják azokat – naponta posztolnak, megosztanak, videókat készítenek. Egy 2014-es felmérés szerint 96 százalékuknak van mobiltelefonja és 86 százalékuknak egy vagy több közösségi profilja is. Számukra az a természetes, hogy a nap bármely percében elérhetők, és másokat is elérhessenek bárhol a világon.

Fontos jellemzője ennek a generációnak, hogy számukra a hozzáférés sok esetben fontosabb, mint a tulajdonlás. Ők nem vásárolnak autót, hanem bérelnek, például a növekvő arányú közösségi autómegosztóknál. Míg szüleik gyűjtötték a videokazettákat majd a DVD-ket, ők inkább a streaming szolgáltatók előfizetőivé válnak – a használatért fizetnek, nem a birtoklásért.

A legstabilabb étteremlátogatók

A felmérés szerint e generáció tagjai ma a legstabilabb étterem-látogatók. A megkérdezettek mintegy 83 százaléka mondja azt, hogy legalább hetente egyszer étteremben étkezik. Nem túlzás azt állítani, hogy tőlük függ vállalkozásunk jövője, ők a közeljövő fő vásárlói. Meg kell ismernünk az igényeiket.

Korábban egy világméretű trend több év alatt ért el a magyar fogyasztókhoz. Ma ez internetnek köszönhetően órák kérdése. Reggel elindul egy „trend“ valamelyik közösségi oldalon, estére már a világ bármely részén élő fiatalok, így a magyarok is készítik hozzá saját verzióikat. Azzal kell tehát számolnunk, hogy a világon érezhető trendek valós időben, azonnal jutnak el a hazai fogyasztókhoz is, és változtatják az igényeiket. A McCain Foods összefoglalója olyan lényeges pontokat emelt ki a Z generáció magatartásából, melyeket egy étteremtulajdonosnak érdemes szem előtt tartania. Ezek azok a globális trendek, melyek a világ minden pontján befolyásolják az éttermi fogyasztók igényeit.

Egészség és társadalmi felelősségvállalás

A trendek közül sok a táplálkozáshoz kapcsolódik. Például a vegánsághoz. A fiatalok hisznek a fenntartható gazdaságban, s hajlandók többet is fizetni olyan szolgáltatásokért, melyek az elveikkel egyező világlátást tükrözik. El is várják, hogy a vállalkozások nagyobb felelősséget mutassanak a társadalmi kérdések iránt.

Jobban meg tudunk tehát felelni az igényeiknek, ha például többféle növényi alapú, húsmentes élelmiszert veszünk fel az étlapra. Ezeket nem eldugva, az étlap végén sorakoztatjuk fel, hanem hangsúlyozzuk, megmutatjuk, hogy vállaljuk ezeket az értékeket. Mutassuk, hogy vállalkozásunk a fenntartható gazdaságot erősíti! Használjuk például helyi termelők, helyi beszállítók alapanyagait!

Átláthatóság

A világon terjednek a látványkonyhák, s ez nem egy gyorsan múló divat. Ennek a generációnak az átláthatóság az egyik alapélménye. Az internet mindent megmutat. Ők tudni szeretnék, honnan származik az eléjük kerülő étel, s azt is, hogy az miből és hogyan készül. Nem fogadják el a nem etikus eljárásokkal készülő termékeket. Bármely terméket villámgyorsan elutasíthatnak, ha például a gyártóról kiderül, hogy dolgozóinak vagy akár állatoknak a kizsákmányolása áll az addig sikeres termékek mögött. Előnyben részesítik a környezetbarát termékeket, a tartósítószerektől, mesterséges adalékoktól mentes élelmiszereket.

Jól tesszük, ha hangsúlyozzuk ezeket a jellemzőket, ha átláthatóvá tesszük a termelési folyamatokat. Bemutathatjuk nekik, hogy honnan származik az étel, amit tálalunk, a nyersanyag, amit felhasználunk. Ne csak a szegedi paprikát kínáljuk, hanem mutassuk meg a paprikaföldön készült képeket és a termelőket!

Kényelem és gyorsítás

Sok vád éri ezt a generációt kényelmessége miatt. Ezt a tulajdonságot előnyünkre is fordíthatjuk, ha megismerjük. Ők azok a vásárlók, akik bármilyen új alkalmazást, új eljárást nagyon gyorsan magukévá tesznek, ha az egyszerűsíti az életüket. Egy új internetes rendelési lehetőség, egy QR kódos étlap, bőséges információk a weboldalon, mind-mind vonzza ezeket a fiatalokat. El is várják az újdonságokat. A felmérés szerint 82 százalékuk használja a házhoz rendelést, s ők fogyasztják a gyorséttermi termékek zömét. 

Ha meg akarjuk fogni őket, akkor minden folyamatunkat a végsőkig optimalizálni kell: gyorsabb és kényelmesebb rendelés, gyorsabb kiszállítás. Ennek egyes fogásait érdemes a gyorséttermi működésből eltanulni: az étterem felé menet, már a kocsiban ki lehet választani telefonról a kívánt menüt, meg is lehet rendelni, majd az étterembe érkezve pillanatok alatt átvehetik a rendelésüket. Értékelni fogják ezt a gyorsítást.

Szórakozás és társaság

A fiatal fogyasztók számára nem önmagában az étkezés a lényeg, hanem az étkezéssel összekötött szórakozás és társas érintkezés. Felmérések szerint az étkezés a divat után a második legnagyobb kategória, amire hajlandók pénzt áldozni – megelőzve a videojátékokat, szépségápolást és az utazást. 

Az étterem meglátogatása tehát szórakozás, nem csak étkezés. Ekként is kell kezelnünk. Vegyük észre, hogy a forgalom jelentős részét generálják az ételekről készített és a közösségi médiában megosztott fényképek. A látványos tálalás, a fotogén környezet ne csak az éppen ott tartózkodó vendég számára legyen szép! Gondoljunk mindezekre úgy, mint reklámeszközökre, melyek a holnapi vendég bevonzása miatt nélkülözhetetlenek.

Vágy az újdonságok iránt

A kutatás szerint az újdonságok iránti vágy általános igénnyé fejlődött, s nem is csak az érintett generációnál jelenik meg. A fogyasztók kétharmada nyilatkozik úgy, hogy szívesen kipróbálna valami új ételt az eddig megismerteken kívül. A válaszadók negyede állította azt is, hogy szívesen kipróbálna egy olyan ételt, amit már ismer, de most újszerű módon készítik el.

Ebből a fő következtetésünk az lehet, hogy merjünk hozzányúlni az étlaphoz, merjünk változtatni korábbi szokásainkon. A modernizált kínálat nemcsak a fiatal fogyasztókat hozhatja be, de a meglévő vendégkör fogyasztására is jó hatással lehet.

Nagy Csaba