A sikeres vendéglátók és szállásadók szakmai lapja

Ügyfélszolgálati telefonszámunk: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu vagy üzenhet a weblapról

Keresés
Ulmer Zsolt forrás: HotelHood.hu

Milyen marketingeszközökkel csábítsuk a weboldalunkra az utazókat, és mit tegyünk, hogy a látogatásból foglalás legyen? Ulmer Zsolt foglalási szakértőt, a HotelHood alapító-tulajdonosát faggattuk.

Milyen egy jó honlap?

Egy szállásnál alap a saját honlap. A külföldi és hazai szállásközvetítők világában is igaz ez. Ha a belegondolunk, hogy egy-egy szállásközvetítőnek mekkora jutalékot kell fizetnünk, rögtön felértékelődik a saját honlapon történő foglalás. Félreértés ne essék, bizonyos esetekben szükség van a közvetítőkre is. Ott olyan rétegeket is elérhetünk, akikre talán nem is gondoltunk a földrajzi vagy „érdeklődésbeli” távolság okán.

A honlap akkor jó, ha felhasználóbarát. Áttekinthető, a vendég könnyen megtalálja rajta, amit keres, és főleg egyszerűen megvalósítható rajta az online foglalás. Természetes az is, hogy legyen mobilra optimalizált, hiszen ezt a kis kütyüt az emberek nagy része csak akkor teszi le, ha éppen alszik. A letöltési sebességre is figyelni kell, a felhasználók fele ugyanis elmegy, ha 3 másodpercnél többet kell várnia az oldalbetöltésre.

A cél nyilván az, hogy minél többen látogassanak el a honlapunkra, és közülük minél többen döntsenek a foglalás mellett. Sok látogatót pedig kétféleképpen szerezhetünk: kiérdemeljük vagy fizetünk érte.

Kiérdemelés

A „kiérdemelés” azt jelenti, hogy függetlennek vélt források a szállásról, a felhasználót érdeklő, érintő pozitívumot írnak. Legyen ez akár valamilyen szolgáltatás, elhelyezkedés, panaszkezelés, vagy olyan vendégélmény, ami miatt az érdeklődő odakattint, mert számára az érdekes. Általában ezek vendég-, esetleg influencer-bejegyzések, fotók, videók, amelyek elvileg költségmentesek. Azért csak elvileg, mert az ilyen vendégélményekhez megfelelően képzett és megfizetett személyzet is szükséges. A módszer hátránya, hogy kevés generálódik belőlük, ráadásul a tartalma nem kontrollálható. Így aztán a szállások néha „besegítenek” az influencerek bejegyzési kedvéhez, ezzel-azzal, egy hétvégével, egy vacsorával.

Ha jól optimalizáljuk (SEO) a honlapunkat, bizonyos, ránk jellemző keresőszót elég sűrűn elhelyezve rajta, akkor a keresőmotorok ránk találnak. Attól függően, milyen ügyesen tettük ezt, az ingyenes találati lista elejére helyezhetnek bennünket. Elvileg a keresőoptimalizálás is ingyenes, ha magunk csináljuk, de fizethetünk is érte erre vállalkozó szakembereknek.

Fizetős hirdetések

Fizetett módszerekkel a lista legtetejére is feltornázhatjuk a honlapunkat. A legértékesebb, első pár pozíció mindig a fizetett hirdetéseké. Ráadásul a közvetítő oldalak szinte biztos, hogy ott lesznek a fizetős hirdetések között.  Így ha dobogós helyet szeretnénk a találati listában, nekünk is hirdetnünk kell. (Ez a SEM, azaz a search engine marketing)

Azokat az érdeklődőket, akik a szállásunk oldalán jártak, de nem foglaltak, fizetős, ún. remarketing (emlékeztető) hirdetésekkel lehet visszacsalogatni. Ezek a vizuális hirdetések a Google-ön és a Facebookon helyezhetőek el hatékonyan. Mindkét fizetős hirdetési forma kezelésére a Google Ads használata javasolt.

A saját nevünkre mindenképpen hirdessünk!

A kisebb szállások ne próbálják a nagyokat másolni – hívja fel a figyelmünket Ulmer Zsolt foglalási szakértő, a HotelHood alapító-tulajdonosa. Szerinte a 20-30 szoba alatti szállásoknak nem igazán éri meg fizetős kampányokat lebonyolítani. Ami viszont ajánlott, az a saját névre történő kereső-marketing. Az érdeklődők egy része ugyanis ellátogat a szállás honlapjára, már csak a kedvezmény reményében is. Ezért érdemes fizetni azért, hogy ha a szállásunkra név szerint keresnek, mi legyünk a lista elején. Ez még kiegészülhet a környék nevével is, ha kevés a konkurens. De olyan helyen, ahol sok a szállás –  mint pl. Siófokon – nem ajánlott ezt használni.

E-mail marketing, a kisebb szállások fegyvere

Célravezető még az e-mail marketing, hiszen az szinte költségmentes. Nagy előnye, hogy míg például a közösségi médiában a felhasználótól függ, hogy mikor néz ránk, addig az e-mail marketinggel mi  kezdeményezünk. A lényeg Ulmer Zsolt szerint soha sem a csillogás, hanem a személyes hangvétel.

Tipp: Soha ne magunkról beszéljünk, hanem a vendég kényelméről! 

Például ne azt mondjuk, hogy a szállásunknak medencéje van, hanem inkább azt, hogy a vendégeknek a tartalmas kikapcsolódás után lehetősége lesz a medencében regenerálódni. Fontos, hogy az e-mail olvasója mindig azt érezze, hogy ez az ajánlat neki szól. A családosoknak ezért ne küldjünk romantikus vacsoráról szóló ajánlatot, de a pároknak se gyerekbarát szolgáltatásokról szóló anyagot – sorolja a szakértő.

Mire jó a honlapstatisztika?

A honlapunkra látogatókról az adatokat az ingyenesen elérhető Google Analytics szállítja. Ebből értesülhetünk arról, hogy egy adott idő alatt hányan jártak nálunk, megtudhatjuk az életkorukat, nemüket, azt, hogy mely napszakban volt a legerősebb a látogatottság, földrajzilag honnan jöttek, átlagosan mennyi időt töltöttek nálunk, mit néztek meg stb. De vajon mit tudunk kezdeni ezekkel az adatokkal?

Az adatok képesek megmutatni, hogy honnan érkezik a legtöbb érdeklődés, kik és mire kíváncsiak leginkább. Ezzel lehet finomhangolni a célcsoportot és a szolgáltatásokat. Persze egy nagy szálloda sok adatot kap, egy kicsi meg néha igencsak keveset. Márpedig helytálló következtetéseket levonni csak sok adatból lehet. Ám az mindenképen látszik  az adatokból, hogy a látogatók hány százaléka jut el a foglalásig. Ha ez kevés, akkor tudunk tenni érte, hogy több legyen. Na de hogyan?

Ne buzdítsunk mindig foglalásra!

– Nem akkor foglalnak a legtöbben, ha a honlapomon minél többször azt kiabálom, hogy foglalj most! Ezt felejtsük el! – mutat rá Ulmer. Szerinte kétféle látogató érkezik a honlapra. Az egyik típus csak nézelődik, a másik foglalni akar. Vallja, mindkettővel másképpen kell beszélnünk. Ebben segítség a Google Analytics. Ez ugyanis megadja, hogy egy átlagos látogató mennyi ideig nézi a weboldalunkat, és közben mit néz meg. Ha valaki kevés időt tölt az oldalon, az az érdeklődő, aki többet, esetleg még a foglalási motorban is jár, az az aktív látogató. Neki már érdemes lehet a következő üzeneteket megjeleníteni:

Ma már a szállások 30%-a használ felugró ablakokat. Sőt, sok vendég játszik is arra, hogy a szállástól kapjon egyedi ajánlatot – hívja fel a figyelmet Ulmer Zsolt. – Ma már a mi szolgáltatásunk során sem csak a felugró ablakokról beszélünk, hanem az oldal személyre szabásáról. A neve is megváltozott, ma már felhasználói-élmény optimalizásnak hívják – tette hozzá. A személyre szabás azért tehető meg, mert sok mindent tudunk egy visszatérő látogatóról.

Öt évvel ezelőtt a HotelHood még automatikusan pontozta a látogató mozgását a honlapon, és bizonyos pontszám után érkezett meg a felugró ablak. Ma már sokkal több részletet figyel a rendszer, nézi, mit nyit meg, mi érdekli a látogatót. Hasonlóan a jó eladó viselkedéséhez, a látogatónak végig úgy kell éreznie, hogy nem tolakodnak, hanem őt itt megszólították. A felugró ablakban megjelenő ajánlat alapján nyertesnek érezheti magát. Ha ez teljesül, akkor lesz benne a hajlandóság az ajánlat elfogadására.

Őri András

 

Vélemény, hozzászólás?