Március 31-én vége az utolsó haladéknak, s áprilistól már bünteti a NAV a nem megfelelő számlaadat-szolgáltatást. Már kötelező feltölteni a magánszemélyek számára kiállított számlák adatait is.
Amit online számlázás néven emlegetünk, az valójában számlaadat-szolgáltatás, amit 2018-ban tettek kötelezővé minden vállalkozásnak.
A kötelezettség több lépcsőben terjedt ki az összes számlára: előbb csak a nagyobb összegű számlák adatait kellett feltölteni, majd a vállalkozások számára kiállított összes számlát látni akarta az adóhatóság. Végül idén januártól kötelező a magánszemélyek számára kiállított számláknak is megjelenniük a rendszerben. Március vége az utolsó határidő: letelik a végső haladék, áprilistól már büntetni fogja a NAV a nem megfelelő adatszolgáltatást.
2021-es újdonságok
A korábbi adatszolgáltatáshoz képest 2021 két jelentős változást hozott, ám ha minden jól megy, akkor tennivalónk csak az egyikkel van.
Az egyik változás, hogy mostantól a magánszemélyek számláinak is meg kell jelenniük a rendszerben.
A másik egy informatikai változás: a teljes rendszert új alapokra helyezték. Ez azt jelenti, hogy a januártól bevezetett újdonságokhoz a programozóknak egy teljesen új rendszert kellett létrehozniuk, hogy megfeleljenek a feltételeknek. Azért volt szükség a 3 hónapos türelmi időre, hogy a számlázóprogramok hibái kiderüljenek, s egy vállalkozót se kelljen azért megbüntetni, mert az általa használt számlázóprogram nem felel meg a feltételeknek.
Az adatszolgáltatás fő újdonsága, hogy a magánszemélyek adatait is fel kell dolgoznia a rendszernek. Tartalmilag ehhez az adószámokkal kapcsolatos kérdést kellett a programozóknak megoldaniuk. A vevő adószámát tavaly július óta kötelező a számlán feltüntetni. Enélkül a program nem tudja feltölteni a számlát a NAV rendszerébe. Csakhogy a magánszemélyeknek nincs adószámuk. A számlázóprogramnak ezért képesnek kell lennie arra, hogy szétválassza és eltérően kezelje az adószámos és adószám nélküli számlákat. Ha a számlán van adószám, akkor a vevő adatait is feltölti a NAV rendszerébe. Ha nincs adószám, akkor magánszemély számlájának minősíti, s név nélkül, csak a számla tartalmát tölti fel az online rendszerbe.
Mi a tennivalónk a változásokkal?
Legkevesebb dolga annak van, aki valamilyen online számlázóprogramot használ. A NAV-os adatkapcsolatot már tavaly be kellett állítani, így most csak arról kell meggyőződünk, hogy a magánszemélyeknek kiállított számlák is feltöltődnek-e a rendszerbe.
A megvásárolt, saját gépre letöltött számlázóprogramot használóknak azt kell ellenőrizniük, hogy a program megkapta-e a szükséges új verzióját. Ha pedig valaki saját fejlesztésű rendszert használ, ott a programozóknak fel kellett készíteniük a szoftvert az új elvárásokra.
Kézi számlák kezelése
Kézzel kiállított számlát, számlatömböt továbbra is lehet használni, de minden egyes számláról adatot kell szolgáltatni a NAV-nak. Eddig csak a vállalkozások számára kiállított számlákat kellett feltölteni, most az összes számlát be kell írni a NAV rendszerébe.
A kézi számlát használóknak a NAV Online Számla rendszerébe kell feltölteniük az adataikat (onlineszamla.nav.gov.hu). Ha a számla áfatartalma eléri az 500 ezer forintot, akkor az adatszolgáltatást a kibocsátást követő napon el kell végezni, más esetben 4 napon belül.
Nagy Csaba